Sida 6 av 48

Re: Space Marines

Postat: 28 okt 2009, 22:33
av Mork
Ja, stackare. Vem vill ha en Land Raider nu för tiden... :P

Re: Space Marines

Postat: 02 nov 2009, 19:16
av the godfather
-6 predator.

det är alltså oavsett beväpning.
själv spelar jag mest med en utan sponsons. skulle man kunna få -4 för pred, och -2 för sponsons?

Re: Space Marines

Postat: 02 nov 2009, 20:56
av imp
Som mobilt cover tycker jag en Predator för 60p är värd mer än en rhino/razorback, så -5/-1 skulle jag kunna tänka mig.

Re: Space Marines

Postat: 02 nov 2009, 21:28
av Hylander
imp skrev:Som mobilt cover tycker jag en Predator för 60p är värd mer än en rhino/razorback, så -5/-1 skulle jag kunna tänka mig.
Saknar dock transport kapacitet.

Re: Space Marines

Postat: 02 nov 2009, 23:01
av Per Pirat
Blir det inte eskalerande fordonsminus efter BSK så vet jag inte vad haha.

Re: Space Marines

Postat: 03 nov 2009, 01:16
av HeadWar
Det är ju redan eskalerande minus på fordonen.

Re: Space Marines

Postat: 03 nov 2009, 10:16
av Mortarion
Här kommer lite synpunkter på marines utifrån utgångspunkterna här:
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 409#p12409

Det första jag tänkte på var HQ-valen. Det var en väldans massa Vulkans. Det var massa Vulkaner på Sydcon också. Min slutsats är att Vulkan är alldeles för snällt kompad. Han är den bästa namngivna karaktären i Marine-codexen. (Förutsatt att man bygger listan efter det givetvis.) Att twinlinka en multimelta på en attackbike är värt betydligt mer än 0,5 i komp. Vad tar man helst, att uppgradera två attackbikes från vanlig multimelta till twinlinkad eller att köpa ett powerweapon till en tactical squad? Båda ger samma kompminus men det ena alternativet är gratis.

Generellt sett kunde man konstatera att de namngivna karaktärerna var väldigt överrepresenterade. Förutom Vulkan dök Kantor upp en hel del. Och det var väl några Lysander. Här tror jag dock att det handlar en del om att sänka kompminusen på alternativen. Jag tror inte att jag såg någon kapten alls (men jag kollade iofs inte alla listor). De valen som fanns var vissa av de namngivna karaktärerna och librarians. Skillnaden mellan en hård specialkaraktär som faktiskt gör något och en halvt meningslös generisk karaktär är helt enkelt för liten.

Sen måste fordonsminuset upp. Nästan alla marinelistor var meckade. Men det är kanske en generell synpunkt. Landraiders dök dock upp överallt. Och även om Redeemern är något sämre än vanliga LR:s så är -10 alldeles för snällt.

Re: Space Marines

Postat: 03 nov 2009, 10:33
av fjugin
Mortarion skrev:Och även om Redeemern är något sämre än vanliga LR:s så är -10 alldeles för snällt.
Håller med, skillnaden mellan redeemer och crusadern är inte jättestor. Föreslår att man gör kompen för LR lite mer nyanserad, laser-radiern är bäst, men crusadern är inte mycket sämre och redeemern kommer lite efter dom. Multi meltan är också en sjukt prisvärd uppgradering, kan man gått betala komp för (fast då får man kanske kompensera genom att ge crusader och redeemer lite snällare grundkomp). Att vissa listor bara får vara 10 man i raidern borde också synas på kompen, är ändå en rätt viktig skillnad.
Chaos-LR var det väl rätt ont om på BSK också, kanske höja dom ett steg till?

Re: Space Marines

Postat: 03 nov 2009, 11:30
av Katarsis
fjugin skrev:Att vissa listor bara får vara 10 man i raidern borde också synas på kompen, är ändå en rätt viktig skillnad.
Det skall absolut med i nästa version, blev lite fel när vi spikade mallen samtidigt som det disktuterades om transportkapacitet.

Vi kollar på specialkaraktärerna, även jag håller med om att de börjar bli lite väl överrepresenterade.

Re: Space Marines

Postat: 03 nov 2009, 12:07
av Bengtsson den yngre
Problemet med marinekaraktärerna är förr att de "vanliga" karaktärerna är för kassa, för dyra och för hårt kompade, Det är typ bara librarian som är lön att spela med. Marineslistan är inte superstark (jämfört med exv IG orker eller eldar) och specialkaraktärerna blir därvid nästan nödvändiga. sedan att kantor, Lysander och vulcan inte är tillräckligt hårt straffade kan jag iofs hålla med om till viss del men beror väldigt mycket på hur listaqn ser ut i övrigt. Vulcan beror av hur många snabba multimeltas man har, pedro av hur många gubbar, lysander av om man har en LR/pod att stoppa honom i etc etc. eftersom marinelistan, ialla fall imo, till 75% bygger på synergieffekter och till 25% på felprisade enheter (Ass.term, dakkapred, attackbikes) måste mallen ta hänsyn till alla kombinationer, även när det gäller karaktärerna (det har gjorts försök med vulcan och pedro, men jag tror att alla håller med om att exv attackbikes gynnas fan så mycket mer av vulcan bonusen än vad exv 10 marines utan rhino gör). Eftersom mallen är byggd för att optas blir det lätt väldigt konstigt när det kommer spelare som tycker begreppet "ball armé" är viktigare än maximal utdelning per poäng. Skall man bara ta hänsy till maximal utdelning per poäng tycker jag att vi har hamnat i samma fälla som GW har gjort med sina poängsättningar och eskalerande codexar och det kommer att få till konsekvens att alla turneringslistor kommer att se i prioncip lika dana ut)

hur som helst här kommer lite snabba synpunkter. Nu har jag iofs inte mallen framför mig så det är möjligt att jag tänker lite fel eller missar något minus

HQ
Chaplain tämligen kass, ge inga minus i grund, -2 för jumppack eller om det finns en LR och minus ytterligare 3 om han har JP/bike och det finns assault marines i listan.

Librarian bästa HQ IMO, ligger ganska bra i minusen, kanske ett till, men kombom gate+locatorbeacon bör straffas hårdare och ännu hårdare om det finns stora term/asstermenheter/sternguards i listan

Captain/commander. För hårt kompade, ta bort minus på PW och sänk RB till 1 (eftersom den bara är marginellt bättre än LC) sänk fist till 2. sänk minus på bike/hoppaket till 2 eller 1. lägg till minus för artificer armour

MotF Conversionbeamer bör inte straffas i grund, bara bra om man har bike. i övrigt suger killen och bör knappt ge några minus, kan han ha fist och art.arm skall han ha minus för det

Vulcan ge minus 10 i grund, skippa minuset för Meltavapen som inte kan röra sig. straffa speeders och AB med minus 1 per MM.

Pedro. antingen mer grundminus eller höj minus för scoring Sternguards till -3/4 beroende på storlek. Ev ytterligare minus om armén innehåller massor med ass.marines eller terminators.

Lysander. är visserligen hård, så han skall imo ha lite minus till, men det tycker jag att de andra spec.char som spelar i hans division också skall ha, exv Gazkull och eldrad. Håll honom ev på minus 15 men ge ytterligare -5 om det finns en LR en pod eller en terminatorenhet med i armén

Tigurius ytterligare något minus. ffa om han kombineras med deepstrikeande saker eller typhoons.

Shrike ok, hanske lite högt lägg till bonus minus om han kombineras med ass.mar/ass. term

Cassius. man hör på namnet att han inte skall ge onödigt mycket minus osäker på vad han ger men jfr vad som sagts om chaplains i allmänhet.

Sicarius jfr commanders, hans förmågor är imo värda typ -4

Det var karaktärerna, återkommer med övriga delar av listan när jag har tid