Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Snot »

jag tycker ju dom "nakna" är dom prisvärdaste... jag hade antagligen köpt dom för -8 komp.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

the godfather
Inlägg: 1051
Blev medlem: 27 nov 2008, 11:49

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av the godfather »

Halvar skrev:huh? 46% chans att man får slut på gaunts vid varje försök, hur kan man då räkna med att det är två scoring enheter i slutet av spelet?
och mycket bättre på att överleva? S3 kan döda en tervigon, ett fordon behöver ett damageroll för att sprängas, och enheterna i dör absolut inte av att fordonet dör. ett fordon kan tankshocka bort fiender från ett objektiv, gaunts kan inte spawna så att fienden försvinner från objektivet.
ska den då, i vaniljutförandet, kompa som två rhinos (exkluderat eskalerande mc- och gauntminus)?

kom ihåg att uträkningen ger att en kittad tervigon ger samma minus som förut, det är bara om man tar en helt värdelös variant som den, enligt mig, bör kompas bättre.
tervigon ska ha rövkomp, det är en av de bästa figgarna i spelet om man ser till hur nids funkar som helhet.

och låt bli att spawna i början så är det 2 garanterade scoring precis som speedfreak säger som dessutom är rätt brett isär från varandra.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

the godfather skrev:tervigon ska ha rövkomp, det är en av de bästa figgarna i spelet om man ser till hur nids funkar som helhet.

och låt bli att spawna i början så är det 2 garanterade scoring precis som speedfreak säger som dessutom är rätt brett isär från varandra.
den har rövkomp. om man bortser från de 75 poäng gants (och 1.5 KP) man per match sett över en hel turnering spawnar så kompar den just nu -6 för 95 poäng, ej inkluderat eskalerande gaunt-och-andra-småkritters-minuset-som-jag-hitintills-kallat-gauntminuset, mer än en hive tyrant. och det för någonting som knappast är i närheten av lika bra. 6 gånger värre än en carnifex, inte värre än en trygon så länge man inte har andra kritters men ändock ganska nära.

och hur fasiken blev det garanterat två scoring enheter? en turnering har jag fått spawna mer än en gång med min tervigon på annat än killpointsmissions. hur kan det bli garanterat två enheter scoring?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av speedfreek »

Jag tror Tobemeistern syftar på en scoring tervigon.
Och det finns ofta ingen anledning att skita smådjur tidigt eftersom man då har "garanterade" smådjur senare istället.

Och jag har aldrig någonsin spelat en armé med någon Codex, där jag inte skulle vilja köpa en Tervigon med 3d6 gants för 160p, även om den gav -10% i komp.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

speedfreek skrev:Jag tror Tobemeistern syftar på en scoring tervigon.
och om den är scoring, eller om den har catalyst, så kompar den precis som den gör nu, enligt mitt mallförslag. det var ganska stor del av det hela.

kom ihåg att den inte bajsar space marines eller ens orker, den bajsar bara gaunts. som dör om tervigonen dör. och även med dessa med i kompberäkningen är det alltså -4.5 komp för själva tervigonen, som dör mycket lättare mot krak missiler och liknande än en bil, som har sina space marines säkert inuti sitt skyddande tankshockande hölje. hade den haft transportcapacity hade den varit bättre imo, men det är en relativt onödig dröm att drömma.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Katarsis »

Halvar skrev:tervigonen, som dör mycket lättare mot krak missiler och liknande än en bil
17 Space Marine (BS4) Krack Missiles behös för att döda en Tervigon i 5+ cover. Samma mängd missiler får in nästan tre penetrating hits på en smokad Rhino.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av speedfreek »

@Halvar

Räkna om, räkna rätt.


T6 6W är sjukt mycket bättre än det mesta annat.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

oj, kom venomthropes in i bilden helt plötsligt? och tre penetrating hits är väl exakt vad som "krävs" för att sänka rhinon? vad händer då med space marines som är inuti? får de 3d6 s4 hits med ap3 som sedan får ett 6+ armour save? får de ld6 och instinctive behaviour: lurk?
Ja' än't bittä'!

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Halvar »

t6 6w som inte är scoring själv är väl inte bättre än en rhino som är scoring, även efter att den dött?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av HeadWar »

Halvar skrev:oj, kom venomthropes in i bilden helt plötsligt?
Nej, Katarsis räknade antagligen med att den står i en ETC-skog.

Skriv svar