Sida 5 av 24

Re: Förslag på kompmall

Postat: 09 nov 2009, 11:15
av Mag-El
Ska det här införas så måste rätt stora delar av mallen göras om, annars får man rätt saftiga straff på saker. Finns så mycket eskalerade minus redan, annars blir det kaka på kaka.

Sen att om en lista har multipla bra val i kategorierna så kommer den få bättre komp än en annan som har kanske bara 1 bra val i sina kategorier. Så skapar man en en lista i teorin ifrån båda som ska vara lika bra så kommer den med det bättre urvalet att kompas högre.

//Magnus

Re: Förslag på kompmall

Postat: 09 nov 2009, 12:27
av Katarsis
Jag har sagt det förr men jag ogillar verkligen tanken på generella eskalerande minus för upprepade choices, jag ser verkligen inte varför man inte bara kan lista de val som är bättre än andra om man upprepar dem och sedan ger dem eskalerande minus.

Re: Förslag på kompmall

Postat: 09 nov 2009, 12:50
av Nefrums
Alla val blir bättre om man har fler av dem. Det är långt ifrån alla som blir bra, men alla blir bättre.

Därför ska alla val ha eskalerande minus.


sen om man vill göra det ricktigt bra så kan man göra de skalerande minusen olika för olika enheter, det är mycket jobb, men det blir bättre.
Alla enheter ska fortfarande ha eskalerande minus..

Tex så kan man ha:
Landraider: -15,-20,-25
assult marines: 0,-4,-8
LotD: +5,+4,+3
etc..

Re: Förslag på kompmall

Postat: 09 nov 2009, 12:59
av Mag-El
Än så länge köper jag inte ditt första påstående om att allt blir bättre om man har 2.
Om man skjuter sig själv i foten blir det inte bättre av att göra det en gång till.

//Magnus

Re: Förslag på kompmall

Postat: 09 nov 2009, 13:11
av Nefrums
jag säger inte att det blir bra, men den andra enheten är alltid bättre än den första, även om detta innebär att den inte suger fullt lika hårt..

Tvåav nånting är mer än dubbelt så bra som en. Det är ett av de mest grundlägande koncepten när man gör armelistor...

Re: Förslag på kompmall

Postat: 09 nov 2009, 13:22
av Hylander
Varför det blir bättre är just att varje enhet är bra på något. De flesta listor har svar på det mesta men om något överbelastas så klara inte de flesta listor av det.

Tex extremt mycket: AV,wounds i armé, allt rör sig fort, osv.

Re: Förslag på kompmall

Postat: 09 nov 2009, 13:33
av Mag-El
2 saker kan vara samma val men utrustade helt olika så valen får olika roller.

Och köper jag 5 nakna LotD, och köper ett val till med 5 som blir dom väll ändå inte dubbelt så bra.

Eftersom det är så olika vilka som blir bättre eller inte, sett till vad dom kostar, roll i listan, vilka platser på FO etc så blir det för många specialfall så att det inte är lönt med en generell bestraffning. Det skapar bara nya hål tror jag. Vitt blir svart och svart blir vitt.

//Magnus

Re: Förslag på kompmall

Postat: 09 nov 2009, 13:36
av Nefrums
det skapar helt garanterat inga nya hål..

Re: Förslag på kompmall

Postat: 09 nov 2009, 13:42
av mtz
sen borde ju troops in under det också.
Tactical Squad -2,-4,-8,
Troops om något blir ju klart mycket bättre ju mer dom är. Och sen kan man nog få klumpa ihop en del saker, som har samma funktion. t.ex alla LR klumpas ihop till en sort.

Chaos olika troops val får eskalerande minus tillsammans o.s.v.

Re: Förslag på kompmall

Postat: 09 nov 2009, 15:17
av n00bn
Jag måste också mycket motvilligt hålla med Jeppa.

Det som man måste beakta är att vissa codex har många olika choices (Spejsmarins kan få in svinbra antitank på sin fast och ganska hyffsad på elite) medan andra arméer har typ två fast attack (chaos... och båda dödar infanteri som exakt allt annat i hela armén).

Kan tänka mig också att vissa andra äldre listor tex. Tau, Necrons, Delfdar kommer straffas ganska hårt eftersom dom har mycket "shitt" som inte fungerar så bra just nu i sina codexar. Man kanske kan höja startkompen hos de som drabbas mest.

Men överlag är eskalerande minus en bra idé. Att ha tre enheter som gör exakt samma sak underlätter spelet ganska mycket för en själv.