Hur tänker du nu? Du menar att vi skall bara ge boost till alla andra enheter? Då bör ju de bra enheterna ge än mer minus för att armén skall få rätt komp.Malleus skrev:-1Nefrums skrev:+1egge skrev:Och det är ändå så att mallen skall vara till för att försöka göra alla val i armén intressanta. Att inte ta hive guards är inte intressant. Även om de skulle kosta -10 per st så skulle jag antagligen ta ett par. De är helt enkelt så jävla bra i en nid armé.
Den borde göra alla va intressanta, inte vissa val Ointressanta...
Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Tyranids, nya codexet
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Spännande diskussion!
Måste bara tillägga något väldigt elementärt om kompen: Om en enhet är så bra så att man "måste" ha med den i en armé så ska den inte ge högre komp, den ska ge lägre komp. För visst ska kompen bli högre om man inte har med den bra enheten?
Det är en regel som inte kommer att förändras i kompmallen.
Måste bara tillägga något väldigt elementärt om kompen: Om en enhet är så bra så att man "måste" ha med den i en armé så ska den inte ge högre komp, den ska ge lägre komp. För visst ska kompen bli högre om man inte har med den bra enheten?
Anledningen till att dem är "så bra att den måste vara med" är ju att de är de enda seriösa AT-grejerna i armén.
Frågan är väl snarare om man tar dem för att de är för bra, eller för att man måste ha dem för att kunna hävda sig mot Mech.Jocke Rapp skrev:Spännande diskussion!
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Nej, fel. Frågan är om de tillför väldigt mycket till armén och gör den mycket bättre än en armé utan dem. Om svaret är ja så ska de ha låg komp. Sen att startkompen eller övriga enheter kanske ska höjas är en annan femma, men kompen ska vara på rätt plats. Arméer utan hive guards ska också få rätt komp.Jacke skrev:Frågan är väl snarare om man tar dem för att de är för bra, eller för att man måste ha dem för att kunna hävda sig mot Mech.Jocke Rapp skrev:Spännande diskussion!
Jocke, nu sabbade du allt! Vi kunde fortsatt så här åtminstone 10 sidor till. Illa.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Givetvis, man är i stort sett chanslös mot mech utan dom.Jocke Rapp skrev: Nej, fel. Frågan är om de tillför väldigt mycket till armén och gör den mycket bättre än en armé utan dem.
lite samma som med necron warriors då, om man har mer än minimum antalet warriors, det har jag sett i alla necron listor, så det borde ge mer minus för att det är något man måste ha?
om necrons kommer få en codex i femte kan jag sätta en multifex på att de kommer ha mer än ett troopchoice. kanske genom någon gadget eller special character eller liknande som ger en elittrupp valet att bli rank&file.
Ja' än't bittä'!
Rapp: Ja.. man MÅSTE ha hiveguards av den simpla anledningen att man inte har några andra val. Skulle GW gjort "hiveguards" som måste ha LOS skulle ja lätt kunna ta dem istället, för en bra mycket mjukare komp.
Nu har vi Zoanthropes och Hive guards, thats it (Tyrannofex räknas inte, för den suger för mycke för dem poängen). Och Zoanthropes har short range, så svårt att aktivera dem mot defensiv mech. (Typ IG/Eldar).
Folk snackar om att vi numera har en super bra trygon - Bunch of crap.. dör ju samma runda den damper ner, och ska den gå över planen så hinner den inte heller fram - Då kan man ju tänka "men vadå, bara ha flera MC's som springer över planen, alla hinner ju inte dö".. nah, de kanske dem inte gör, men då blir man istället sönderkompad av MC wounds.
Nu har vi Zoanthropes och Hive guards, thats it (Tyrannofex räknas inte, för den suger för mycke för dem poängen). Och Zoanthropes har short range, så svårt att aktivera dem mot defensiv mech. (Typ IG/Eldar).
Folk snackar om att vi numera har en super bra trygon - Bunch of crap.. dör ju samma runda den damper ner, och ska den gå över planen så hinner den inte heller fram - Då kan man ju tänka "men vadå, bara ha flera MC's som springer över planen, alla hinner ju inte dö".. nah, de kanske dem inte gör, men då blir man istället sönderkompad av MC wounds.