Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

Det är väl möjligen Devastators man vill dela upp, kanske Stern Guards också (och Termosar såklart, men de har ju redan minus för det). Assault Marines, jag vet inte, kan inte riktigt föreställa mig i vilken situation jag skulle vilja dela upp dem om de är tio. De är veka nog som det är i närstrid. Mot IG och Tau möjligen.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Space Marines

Inlägg av imp »

Möter du nåt som inte har bra save och har två flamers så skulle det väl kunna vara kul att dela upp i en bränna- och en slå-squad.

Edit: Så ganska tveksamt
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

Som sagt, Tau och IG. :D

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Space Marines

Inlägg av cadelin »

Imo är sternguards för hårt kompade, jag drar igen min observation att det var bara jag som spelade med dom på sydcon och licon och gothcon(vad jag såg) iaf på dom övre borden.
här är mitt förslag

Sternguards
-3 each scoring unit of Sternguards
-1 Lascannon
-1 each Combiweapon after the second
-3 Power Fist
-3 Drop Pod

anledningen är att allt annat byter ut deras alldeles emininta überbolter som man betalar massa poäng för redan. Detta kanske är lite snällt, men som det är nu kan man inte spela dom ens någorlunda poängeffektivt kontr komp imo. Dom kostar 9 poäng mer än tacticals och dör lika lätt så så bra är dom inte. Mycket svårspelade för att få ut värde av dom. Något att tänka på iaf

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

Med tanke på att du kom etta på SydCon med god marginal så är det väl snarare så att allting du spelade med borde få mer minus, inte mindre, eller? ;)

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Space Marines

Inlägg av Delirium »

Alldeles för bra logik på den. :lol:
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Space Marines

Inlägg av cadelin »

jo ja kanske men jag spelade dom bara för att jag tycker termos-landraider är en sjukt tråkig armé och sternisar med plasmacombis är den effektivaste countern, sen att dom inte är så bra mot annat utan sällan tar sina poäng visar på att dom kanske ska kompas ner lite och att termosar landraider ska upp mer i komp istället. Det är fortfarande det självklara valet om man ska spela det bästa ur marinelistan. :)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Space Marines

Inlägg av HeadWar »

Risken är att folk använder dem som små Devastator squads om de tunga vapnen inte ger minus, som dessutom inte tar upp en Heavy slot. Att ge minus för plasma/melta/flamer kan jag dock hålla med om känns fel, men combivarianterna tycker jag nog förtjänar det. Lightning Claw borde för övrigt ge -1, då man inte behöver offra sin bolter för att använda den fullt ut, och den är bättre än ett power weapon i vilket fall.

-3 känns dock väl hårt för att de är scoring, när en vanlig Tactical bara ger -2, som dessutom kan vara två scoring units. Föreslår -2 om de är scoring, kanske ytterligare -1 om de är tio man? Eller -1 i grund, -1 för tio man, -1 för scoring? Det är ingen dålig enhet, bara inte helt prisvärd. Med ett grundminus kan man kanske tänka sig de där två "gratis" combi-vapnen.

Argh. Jag är alldeles för velig för att kompbedöma saker. :oops:

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Space Marines

Inlägg av cadelin »

klart folk kan använda dom som billiga devastators men dom tar upp ett elitchoice i foc och det är typ bara elit-fast-troops som folk spelar med i marines. LC i den enheten är lite lök på laxern jag är inte säker påatt det är så bra så att man ska dra av en i komp. kommer dom i närstrid så dör dom som flugor och ger bort massa poäng blixtsnabbt.

Sternguards
-1
-1 each scoring unit of Sternguards an additional -1 if the unit is 10 man
-1 Each heavy weapon
-1 each Combiweapon after the second
-3 Power Fist
-3 Drop Pod

så typ?
kajmizz xoxox

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker det ser vettigt ut. LC på dom är väldigt dyrt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Låst