Blood Angels

Moderator: Kompmallsansvariga

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Blood Angels

Inlägg av Gonka Koff »

Ps saken skrev:....minska det på de DC killar man får från andra enheter eftersom man straffas för dessa i dess entries.
Njae, så funkar det väl ändå inte va?

Efter att ha funderat litet är min åsikt att DC:t borde få sänkt straff.

Jämför man med till exempel 10 Khorne Berszerkers med powerweapon (som ger -4 kompstraff) med 10 DC till fots (-10 kompstraff), och jämför prestanda och pris mm så tycker jag att det är svårt att motivera att DC:t skall få mer än dubbelt så mycket straff som särkarna.

Litet skjutet från höften föreslår jag en halvering av DC:ts kompminus (0,5 per gubbe / 1 per jumpgubbe).
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Blood Angels

Inlägg av Ps saken »

Nae inte nu men om terminators ska straffas med komp för att dom får "grattis" Dc kille som sen även den kompas rätt hårt så.

Skulle gärna se nåt i stil med ett fast - för Deathcompany och ytlligare - för varje DC som man köpt till dvs ej de man får för squads (och extra - för JP såklart).

Håller med om att även om Dc är bättre (min åskit) än särkar men inte så mycket bättre som den jämnförelsen Gonka har.
Senast redigerad av 1 Ps saken, redigerad totalt 29 gånger.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Blood Angels

Inlägg av Katarsis »

Vi kommer aldrig att lägga minuset för DC i den enheten som man får DC't ifrån, ser ingen anledning till varför det skulle vara så mer än att man får dem för lite olika pris. Då är det mycket bättre att se till DC't som helhet och kompa det därefter.

Kollar på kompen för DC och Terminators.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Blood Angels

Inlägg av Jocke Rapp »

Ni verkar ju dock tycka att det är Blood Angels i sig som ska ge bättre komp, inte terminators. Att höja BA:s grundkomp är ju fullt möjligt om det nu är så att "ingen spelar dom".

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Blood Angels

Inlägg av cadelin »

dom startar redan på 115 men jag ser gärna en höjning, men det stora problemet är egentligen inte er mall. Den är genomtänkt och bra utan att listan suger grym jävla snopp. Jag sitter och techar en BA lista per kväll ca i hopp om att kunna spela detta chapter av ren awsomeness men det slutar som alltid i en stilla tår.. -_-; detta inte pga kompen utan att det är fulla illrar som skrivit kodexen. Det enda man kan spela med som är någorlunda bra är just termisar och assaultsquads i rhinos. och då kostar assaultsquaden 40 poäng mer än Vanillamarines och har sämre otions.. snyft *lament lament*

Jag ser inte i ärlighetens namn att man kan ge dommer plus i startkomp utan att WH DH och andra lite svagare listor får på nöten med. Jävligt svårt detta med BA.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Blood Angels

Inlägg av cadelin »

Iallfall kan ni väl ge BA samma sak som marines
-1 tactical -2 if 10

och samma på assaultmarines

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Blood Angels

Inlägg av Ps saken »

Håller med Acad om att BA bör ha samma -1/-2 if 10 som vanliga SM

Sen bör nog Ba termisar ligga nåt pts högre i komp än vanliga, men tycker att DC borde ligga lite lägre än det gör nu.

BAs chaplain tycker jag ligger rätt nu lite bättre stats än vanlig chaplain men man måste i princip ha den med sina Dcs vilket minskar dess möjlighter lite.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Blood Angels

Inlägg av Jocke Rapp »

Man måste väl inte alls ha chaplain tillsammans med DC? Då är det väl snarare DC som ska ha lite bättre komp men chaplain ska ha lite lägre då han kan kontrollera dom? Minusen ska vara på rätt ställen.

Ps saken
Inlägg: 142
Blev medlem: 08 jun 2009, 08:45
Ort: LBK

Re: Blood Angels

Inlägg av Ps saken »

Nää man måste inte men i princip så är det där han alltid hamnar DC har redan + om det inte finns en chaplain eller likande i armeen så det har ni redan löst (även om det nu blir så att DC kompar sämre med en chaplain i armeen inte att chap kompar sämre så ligger inte riktigt på rättställe nu).

Det jag menade var att jag inte tycker BAs chaplain är så mycket bättre an vanliga SMs så att den förtjänar mer -
den får som det är nu i princip -3 extra pga av att den sänker dcs komp.

Men om man/ni sänker kompminuset på DC så kan det kanske vara på sin plats att öka minuset på chaplain och motsvarande char.
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Blood Angels

Inlägg av Katarsis »

Ps saken skrev:Det jag menade var att jag inte tycker BAs chaplain är så mycket bättre an vanliga SMs så att den förtjänar mer -
den får som det är nu i princip -3 extra pga av att den sänker dcs komp.

Men om man/ni sänker kompminuset på DC så kan det kanske vara på sin plats att öka minuset på chaplain och motsvarande char.
Jag förstår inte hur du resonerar här. En SM och en BA Chaplain ger exakt lika mycket minus. BA har sedan en enhet som är lite beroende utav att det finns en Chaplain (eller Corbulo) med i armén, denna enhet får då lägre minus om någon utav dessa inte finns med. Vad är så konstigt med det?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar