Förslag på kompmall

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av DHettNeck »

Det som borde finnas är:
-En klistrad tråd där den senaste pdfn ligger
-En tråd för varje armés komp

resten borde låsas.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Jocke Rapp »

Och så blev det.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av DHettNeck »

Nice. Skönt med lite mer ordning.

EDIT: Gillar det nya utseendet på mallen skarpt. Mycket smidigare att titta i. Saknar dock en framsida.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av fjugin »

Mycket schysst upplägg på pdf:en. Tror dock många som inte använt mallen tidigare skulle uppskatta en förklaring till hur man använder mallen.
Några inte helt tydliga saker som jag kan komma på:
- Trots att det inte står "each" innan varje rad med flera minus funkar det som om det gjorde det.
- Parenteser ersätter de minus som står innan dem.
- Hur man ska förhålla sig till minus per modell, att det inte är totala antalet modeller i armén utan varje enhet för sig. (med undantag för fall där man räknar just antalet enheter förståss)

Gascogne
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 jul 2009, 00:41

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Gascogne »

Som jag upptäckte när jag kollade mina komp poäng på Space Marines, jag missade helt special characters eftersom de inte stod först som de står i codex'en.

Vore trevligt om komp listan följer samma ordning som codex'en. :)

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Jocke Rapp »

Gascogne skrev:Som jag upptäckte när jag kollade mina komp poäng på Space Marines, jag missade helt special characters eftersom de inte stod först som de står i codex'en.

Vore trevligt om komp listan följer samma ordning som codex'en. :)
Nåja, så himla svårt är det nog inte. Codexarna byter ju ordning på grejerna nuförtiden. Vi har dock samma ordning på allting för varje armé, oavsett hur det ser ut i codexen. Och jag är lite förvånad över att du kan ha läst HQ-delen på SM och missat alla special characters. Jag tvivlar på att det är mallen det är fel på...

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Asplund »

Varför är allmänt tråden låst?

Har för mig jag läst en fråga/påstående om att kompmallen blir skev iom vissa turneringars uppdrag. T.ex. så påverkar KP missions kompmallen. Jag inser att det blir löjligt mycke arbete att göra två kompmallar, och samtidigt stört att tänka ut alla möjligheter till möjliga missions som nån tokig arrangör hittar på. Men kan nån som är smartare/nyktrare/piggare kanske komma på nån vettig ide om det hela?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av HeadWar »

Jag tror att det går trender i de uppdrag som spelas på turneringar, så kompmallen får väl successivt försöka hänga med i dessa trender. (På samma sätt som det går trender i listbyggandet. Meltavapen skulle inte behöva så mycket minus om det inte var så enormt vanligt med Land Raiders, t ex.)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av Katarsis »

Det är tyvärr helt omöjligt att göra en kompmall som fungerar för alla olika turneringsformat, alternativet är att göra två kompmallar och det tänker vi inte göra, dels för att det är för mycket jobb för så lite och des för att det skulle börja bli stört omöjligt att hålla reda på vad som är i vilken version etc. Det enda jag kan se är om man nu skulle införa ett scoringsystem (likt det DHettNeck föreslog), så skulle man kunna spela med eller utan det beroende på hur många objektiv man måste ta för att vinna, men jag är allmänt skeptisk till det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Förslag på kompmall

Inlägg av imp »

Använder man sig av kompmallen, vilket ju absolut inte är ett måste, så får man väl anpassa turneringen lite därefter.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Skriv svar