Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Raptors är också sjukt dåliga att ta just nu. Jag har en enhet om 8 man med 2*MG, fist och MoK (kostar hutlösa 250p). Den är sjukt kass men kompar -5 vilket känns lite väl saftigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jacke

Inlägg av Jacke »

DHettNeck skrev:Raptors är också sjukt dåliga att ta just nu. Jag har en enhet om 8 man med 2*MG, fist och MoK (kostar hutlösa 250p). Den är sjukt kass men kompar -5 vilket känns lite väl saftigt.
Helt sant, samma enhet till BA är billigare, kompar bättre och troops.

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

Jacke skrev:
DHettNeck skrev:Raptors är också sjukt dåliga att ta just nu. Jag har en enhet om 8 man med 2*MG, fist och MoK (kostar hutlösa 250p). Den är sjukt kass men kompar -5 vilket känns lite väl saftigt.
Helt sant, samma enhet till BA är billigare, kompar bättre och troops.
Glöm inte and they shal know no fear med red thirst som extra krydda...

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

har inte raptors hit&run, eller har jag drömt ihop det?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

Snot skrev:har inte raptors hit&run, eller har jag drömt ihop det?
Du har drömt, det är BA som kan få hit n run killar om Dante joinar dem...

Sen scattrar raptors 2D6 på deapstrike också för ge ytterligare en lite fördel till AssMarines över dem....

Lista på enheter som jag tycker känns grymt ovärda och man aldrig ser.

Raptors
Bikes
Havocs
Chaosen(framförallt närstrid!)
(Enhanced Warriors men de räknas kanske inte riktigt ;) )

Dessa 4 enheter är lite sämre och lite överkompade jämfört med allt annat i listan.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Tänker instämma med Joey och ge min syn på varför:
Raptors - spelade raptors på GothCon, de är skitkassa i chaos-listan. I vanliga SM funkar de som counter charge, chaos vill charge'a själva och ska raptors klara av det går det nästan alltid en runda som de måste överleva i det öppna (deras knepiga modeller gör att de sticker upp bakom rhinos).
Bikes - Har inte så mycket erfarenhet av bikes, för dyra i poäng (och kr) imho.
Havocs - Har jag velat spela länge, men de kompar på tok för dåligt för 240 poäng (AC/Missiles + IoCG) som trycker i deployment zone utan att vara scoring eller kunna röra sig och skuta (obbar och preds är så mycket bättre att minuset utan tvekan är värt det). Bjud på 2 första heavy weapons!
Chosen - Blev mer OK i senaste mallen. Funderar på om man inte borde bjuda på 2 första special weapons i stället för 2 sista.

Ska lägga till terminators på listan
Tycker att den enda spelbara varianten i mallen är termicide. Ska man ha en raider så är berzerkers oftast bättre att stoppa i. Reaper är ett jättedåligt vapen för 25. Chaos behöver, som sagt, inte counter charge. Någon form av plus känns på sin plats (för man ska väll se till vad enheten tillför armén, inte jämföra med andra arméer, läs: SM som behöver en enhet som kan slåss).
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Tycker chosen och raptors lider av att de har i princip samma roll som vanliga chaos marines, kompar ungefär lika, men inte är scoring. I de allra flesta fallen känns det väldigt mycket bättre att ta en rhino med vanliga marines istället.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

De hade, men de glömde bort hur man genomför sådana manövrer när de skrev om codexet.

Ser över de ospelade CSM-enhterna.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Jacke

Inlägg av Jacke »

Joey_Boy skrev:
Du har drömt, det är BA som kan få hit n run killar om Dante joinar dem...

Sen scattrar raptors 2D6 på deapstrike också för ge ytterligare en lite fördel till AssMarines över dem....

Lista på enheter som jag tycker känns grymt ovärda och man aldrig ser.

Raptors
Bikes
Havocs
Chaosen(framförallt närstrid!)
(Enhanced Warriors men de räknas kanske inte riktigt ;) )

´
Jag vill minnas att jag spelade en 6a Havocs med meltor på Defcon. Men ärligt talat så är dessa enheter rätt kassa i synnerhet bikes som är stört over-priced. Chosen är dock rätt bra, en liten lättnad i kompen så skulle vi nog få se mer av dem.

Enchanted warriors är ascoolt, har faktiskt skissat på en sådan lista. Kanske skulle ta och posta den.

Dessa 4 enheter är lite sämre och lite överkompade jämfört med allt annat i listan.

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Thousand Sons går att lägga till den listan. De ser kanske bra ut på pappret, men är det inte i verkligheten. Kan inte riktigt komma på vad det är som gör att de ska vara -3. Inga specialvapen, långsamma (utan bil), dåliga på charge (bara två attacker och I1), inga granater. AP3 Bolters är i princip bara bra mot Marines (och liknande) som står i öppen terräng. 4+ inv. save räddar en del modeller, men oftast finns det ändå en 4+ cover save du kan använda. Att de sen är dyra och måste köpa en karaktär som aldrig kostar mindre än 70pts gör inte saken bättre. Lägg sen till ytterligare minus på de psychic powers som är något att ha.

Jag spelar iof inte på så många större turneringar, men jag tror inte jag har sett någon annan än jag själv använda dem sen förra codexen.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Skriv svar