Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Asplund

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Asplund »

Jag vill inte heller vara den som är den. Men för en gångs skull vill jag fan inte följa RAW. Eldar och Tzscheieeucnth är bäst på magi, nån regeltolkning som gör eldar kassa på magi stämmer inte alls i min bok. Och nej, jag spelar inte eldar, jag har penis.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

GWs FAQ rätar ut begreppen, som vanligt... Ahriman får använda Gift of Chaos flera gånger samma runda, men varje power som är en Psychic Shooting Attack får han bara använda en gång per runda.

Det här är iofs en FAQ som är RAW-tolkad av "Yakface".

Jacke

Inlägg av Jacke »

Tycker GWs Faq är bra. De skriver precis som det står i codex CSM, samma power kan kastas hur många gånger man vill sålänge det inte är en shooting attack.

GW Faq bör gå före spekulationer baserade på hur "det borde vara"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ahriman kan göra det ja.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Inte för att vara jobbig, men var i faqn refererar de till Ahrimans special rule? Det enda de säger är att powers som inte är shooting får kastas fler än en gång. Ahriman har samma regler som vanliga modeller med mark of tzeentch, gäller det honom så gäller det väl alla?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

http://www.games-workshop.com/MEDIA_Cus ... dition.pdf
Första sidan, längst ner till höger.

Han har The Black Staff of Ahriman, som låter honom göra tre psychic tests per runda, vilket inte är samma formulering som Mark of Tzeentch.

Jacke

Inlägg av Jacke »

På vilket sätt skiljer de sig? 2 eller 3 powers per tur har ju inget med ifall man får kasta 2 powers i rundan att göra.

Jag tycker det är rätt tydligt att man får eftersom det står att en power av varje sort enbart gäller shooting powers.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Ahriman får göra tre psychic tests per runda. Mark of Tzeentch gör att man får använda två Psychic Powers per runda. Frågan i FAQn gäller specifikt för Ahriman vilket, om man känner till Yakfaces RAW-stuk, antyder att det är en skillnad mellan Ahriman och Mark of Tzeentch i övrigt. Det är också problemet med den FAQn, den är en fullkomligt extrem RAW-tolkning gjord av icke-GW-personer, som GW sedan har satt sin logga på.

Under rubriken Psychic Shooting Attacks på sidan 50 i regelboken finns det precis på slutet en kommentar (såg jag nu) som säger "(but still cannot use the same power twice in a turn)" vilket med Yakface-tolkning är en begränsning enbart för Psychic Shooting Attack powers, inte en generell begränsning för Psychic Powers.

Jaja, skit samma, jag kan bara komma på två situationer där det faktiskt spelar någon roll, Epistolary med Gate och Tzeentch-Sorcerer med Gift of Chaos. Skulle jag mot all förmodan möta någon av dem så ropar jag på en arrangör, och på ungefär 3+ kommer han antagligen hålla med mig om att två Psychic Powers inte är samma Psychic Power två gånger.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Kan ju hålla med om att det borde gälla alla typer av powers. Men det står ju oftast något litet i codexarna om hur powers funkar, vilket gör det olika för alla.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

tänk er mephiston med +1d3 attacker spellen :) "Jag lägger den tre gånger, *rull rull* såja plus 8 attacker"

Skriv svar