Black Templars

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Black Templars

Inlägg av DHettNeck »

Det enkla svaret är att nästan ingen spelar BT därav har deras mall inte uppdaterats på länge.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

mtz
Inlägg: 250
Blev medlem: 08 dec 2008, 16:54
Ort: Varberg

Re: Black Templars

Inlägg av mtz »

Nej förstod nästan att det var så.

Hittade lite annat också som jag tyckte var konstigt.

Iron-Halo ger inget minus på marshal. Men -1 på Chaplain?

Borde på något sätt in ett minus på Marshal, och på Chappen kan man ju antingen ta bort det, för jag antar att det gör samma som för alla andra marines 4+ Inv save som han redan har.

Sen så får BT inga minus för Predators alls.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Black Templars

Inlägg av Katarsis »

DHettNeck skrev:Det enkla svaret är att nästan ingen spelar BT därav har deras mall inte uppdaterats på länge.
Skyldiga... Bör uppdateras till nästa version.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Black Templars

Inlägg av Hoffa »

Håller med här. Jag testade att räkna ut komp på min arme och blev förskräckt över att jag inte verkade kunna ta någonting alls utan att få en massa minus.

Marshal + Terminator armour, combimelta, lightningclaw, adamantium mantle (-8)
Commandsquad, 4 Terminators, Powersword på serganten, Assaultcannon, Cyclone, Tankhunters (-8)
eller -9 ifall 2nd assault cannon/cyclone minuset ska appliceras när man har 1 assault cannon och 1 cyclone

Chaplain+boltpistol+3 cenobytes (-5)

Emperors champion med (Suffer not ...) (-4)

10 Crusader squad, flamer, fist (-4)

10 Crusader squad, melta, fist (-4)
(5 Neophyter)

5 Crusader squad, melta, fist (-4)

land raider Crusader med multimelta (-14)

Vanilj raider med ingenting. (-19)

Ca 1700p

Blev 35 i komp vilket jag fått intrycket av är en hård lista. Är ovanstående verkligen så hårt (ok dubbla landraiders men i övrigt ?) Tycker spontant att i alla fall mina crusader squads komp piskas väl hårt. Jag får ju inte ha serganter så mina fists har bara 1 attack var.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Black Templars

Inlägg av Asplund »

35 i komp för 2 raider och termisar med tank hunters låter helt ok i min bok. Kan dock inte BT codexen 100%, men innebär detta att du har den jävla wov:en med re-roll to hit på allt så låter det som bra komp. Om inte är kanske dina troops något lågkompande.

Falkman
Inlägg: 219
Blev medlem: 30 okt 2009, 16:30

Re: Black Templars

Inlägg av Falkman »

Han har Vowen som gör att folk slår med en mer i S men ett mindre I.

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Black Templars

Inlägg av Hoffa »

Kompen för mina troops påverkas inte av vilken Vow jag väljer. Det straffet kommer på Emperors champion.

Det jag tycker är att min Marshal, Chaplain och Crusader squad (läs tactical squads) kompar lite väl dåligt.

Marshal har av någon anledning hårdare straff på sin utrustning än vad vaniljmarines har. OK ld 10 på hela armen är bra men jag tar också mycket mer moraltest än en standard arme och jag har som enda arme i spelet fortfarande kvar Target priority regeln från 4:th dessutom med -1 ld på testet som lök på laxen. Jag måste ha en Marshal pga den där j-a target priority som GW inte erratade bort.

Crusaders squads straffas lite väl hårt i förhållande till vanliga marines. Jag har ju inte gratis boltpistol och granater. Jag kan inte ens ha boltpistol på mina boltermarines vilket är ganska mycket sämre. Sedan har jag inga sergeanter så mina fists har bara 1 attack var. Inte heller har jag tillgång till combat squads så jag kan inte dela mina 10 squads till två 5:or som andra marines kan.

Chaplain tycker jag också får lite hårt pisk. Cenobyterna (+1 per sådan på zeal move) verkar kompade efter 4:th ed där man kunde göra en ZEAL move in i combat, det får man inte längre och nu när RUN regeln finns är inte skillnanden i förflyttning så stor mellan enhet med Cenobyte servitors och en utan.

Det jag skulle vilja se är lite snällare komp på Marshal och framför allt på mina Crusader squads. De känns väl hårt straffade.

Övrigt tycker jag ligger ok. Tycker listan borde kompa runt 40. Så lite för lågt med 35.

EDIT: Just ja, Accept any challenge... Vow är alldeles för snällt kompad, borde svida hårdare än -7 att få Preferred enemy på hela armen för 50p. Denna Vow är så bruten att den borde komp smiskas tills den inte kan sitta på en vecka. Vet inte vad som skulle vara lagom kompstraff men just nu är enda anledningen att jag inte spelar med den att jag tycker den är alldeles för bra.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Black Templars

Inlägg av Gonka Koff »

Hoffa,
Kompmallen är gjord för 1500 poäng, där 50 är medelkomp. Din lista är på 1700, medel på 1700 är 1500/1700*50 = 44. på en skala från 0 till 20 ligger alltså din lista på 8, då 10 är medel.

-2 för en fist är väl ok? den är billig, och ger i ditt fall S9. Crusader squads är billigare än SM och CSM, samt kan ha all utrustning (till reapris) även om de är under 10.

Din Marshal är ju ganska kass, men byter du combimeltan mot storm shield blir han ju helt galet bra (5 poäng billigare!). Kolla vad den liknande SM gubbe ger i komp (hint: Lysander) och du kommer se att kompen är helt i sin ordning.

När BT kompen uppdateras skall du nog inte bli förvånad om kompen hårdnar, det finns helt klart fer saker som bör skärpas än släppas!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Black Templars

Inlägg av Jacke »

Fast crusader squads är ju väldigt mycket sämre än tactical och CSM.

De har inga frags, inga kraks, ingen sergeant, slår Ld test vid minsta förlust, och då på ld 8 eftersom de inte får ha sergeant. De har heller inga combat tactics eller combat squads, lider av target priority och zealar fram fastän de är ganska veka i assault. Och de måste till skillnad från CSM och wolves välja antigen bolter eller chainsword. Och på vilket sätt är de billigare? Kostar inte Initiates 16? Finns det nånting som gör dem bra?

Hoffa
Inlägg: 87
Blev medlem: 25 jan 2010, 10:29

Re: Black Templars

Inlägg av Hoffa »

Gonka Koff skrev:Hoffa,
Din Marshal är ju ganska kass, men byter du combimeltan mot storm shield blir han ju helt galet bra (5 poäng billigare!). Kolla vad den liknande SM gubbe ger i komp (hint: Lysander) och du kommer se att kompen är helt i sin ordning.
En marshal med samma utrustning som lysander ger en komp på -13 mot lysanders -15 (lysander är lite bättre). Det känns ok. Men samtidigt ger samma marshal utan stormshielden -10 och den beskriver du som ganska kass. Varför ska en karaktär som är "ganska kass" ha så hård komp som -10 ? Vad skulle lysander kompa om han haft en combimelta i stället för en stormshield ?

För mig ser det ut som att min marshal blir rätt kompad om jag tar den ostigaste kombon med adamantium mantle+stormshield+Claw/thunderhammer. Men för hårt kompad om jag låter bli stormshielden.

En vanilj marine chaptermaster med thunderhammer+stormshield i terminator armour kompar bara -5 Tar min BT marshal samma grejor kompar han -10. Jag ser inte hur detta är ok. Antingen BT kompen eller vaniljmarines kompen är fel. (Ok min marshal har 1 attack mer mot chaptermasterns 1 ws mer så jag borde kompa lite sämre, dock inte 5 steg sämre).
-2 för en fist är väl ok? den är billig, och ger i ditt fall S9. Crusader squads är billigare än SM och CSM, samt kan ha all utrustning (till reapris) även om de är under 10.
Här håller jag inte med. låt oss jämföra.

5 Tactical marines med bolters,sergant, fist, meltagun kostar 120 pts och så har de, boltpistols, frag + krak grenades. Deras fist har också 2 attacker.

Squaden kompar -4

5 Crusader squad. (kan inte ha sergant) med meltagun, fist, frag and krak grenades kostar 115 pts och har då bara 1 attack på fisten och saknar boltpistols. Som lök på laxen har squaden också target priority regeln från 4:th edition med -1 på testet så vill de skjuta på något annat än närmast mål måste de klara ett test på ld 7 (9 om det är en marhal på bordet) Sedan så måste de ta moraltest vid varje enskild förlust på ld 8 för att inte springa i väg (ok klarar man testet kan man välja att stå still numera men någon fördel är det inte.)

Jag kan inte få det här till att Crusader squaden på något sätt är billigare än tactical squaden. gratis boltpistols borde vara värt i alla fall 1p per figur och 2 attacker i stället för 1 på fisten gör stor skillnad. Skillnaden i kostnad blir bara bättre till tactical squadens fördel när squaden blir större. Räknar man 10 manna squads är skillnaden 200pts för tactical 210 för crusader och då får tacticalsquaden en gratis multimelta om de vill vilket gör att man borde räkna 200 mot 220. värderar man sedan boltpistols till 1p modell blir det 200 mot 230.

Jag tycker inte det är rätt att Crusader squaden kompar samma som en tactical squad när den både är dyrare och sämre. Överlag känns det som att templarkompen inte tar tillräcklig hänsyn till nackdelarna Zeal och Target priority. (Zeal var ok i 4:th när man fick gå in i combat på sitt Zeal move, det får man inte längre vilket gör Zeal till en nackdel i stället för en fördel)
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

Skriv svar