Allmänt

Moderator: Kompmallsansvariga

Anton
Inlägg: 508
Blev medlem: 11 aug 2009, 12:54
Ort: Göteborg

Re: Allmänt

Inlägg av Anton »

Att inte ta 1700 poäng till en 1700-turnering tycker jag faller under kategorin "du är dum, skyll dig själv". Inget kompmallen behöver ta hänsyn till.

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Allmänt

Inlägg av Booogeyman »

HeadWar skrev:Fortsätter från en annan tråd:
Anton skrev:
HeadWar skrev: Fast jag insåg just att det finns en liten "bugg" i systemet. Har man en 1500-poängslista och lägger till en 200-poängsenhet som ger plus så har man plötsligt en lista som rimligtvis är hårdare, men får högre komp. Jag har svårt att tänka mig att det finns en enhet som är så dålig att armén blir aktivt sämre av att man har med den.
Varför är det en bugg? En 1700-lista kan aldrig jämföras med en 1500-lista, bara med andra 1700-listor.
Det kan man väl? Det är ju fullt möjligt att komma till en 1700-poängsturnering med en lista på 1500 poäng, för att man saknar modeller eller vad det nu kan vara. I det här exemplet kommer man då att få sämre komp än 1700-poängslistan, trots att man har en 200-poängsenhet mindre. Numera ger man väl iofs inte bort VPna automatiskt, så lite points denial blir det ju faktiskt.
Jag har kanske missat något?

Men en 1'500 necronlista får högre komp om dom tar 200 pts Pariahs.
Tar du 200 pts Wraiths, så får du samma komp.
Tar du 200 pts Destroyers, så får du sämre komp.

Men du har en poäng att avstå poäng istället för ta något som ger plus, slår fel.
Detta fenomen kan nog dom flesta stå ut med.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Allmänt

Inlägg av Katarsis »

Det brukar, mig veterligen, vara få turneringar som skulle tillåta att man kommer med så mycket för lite poäng. Oavsett vad ens plan är att komma med för lite poäng så brukar den inte vara uppskattad. Har man inte tillräckligt med modeller får man inte vara med.

Och att en 1700pts-lista kan ha högre komp än en 1500pts-lista genom att lägga till en pluskompenhet tycker inte jag är en bugg, de är precis så en kompmall fungerar. 1500pts-listan är relativt sett hårdare än 1700pts-listan per poäng och förtjänar således lägre komp, ser inga som helst problem med det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Allmänt

Inlägg av HeadWar »

Jag säger inte att det är ett problem, men det är lite lustigt.

Var går gränsen för hur mycket under poänglimiten man får vara? ;)

För övrigt anser jag inte att kompmallen ger en relativ poäng, utan snarare en absolut poäng, det blir ju uppenbart så att en "medelhård" lista på 1700 får lägre komp än en motsvarande hård lista på 1500. Går man för långt ifrån 1750 bryter den antagligen ihop fullständigt. (Och innan någon börjar gnälla, det är inte heller något problem, så länge man använder den till det den är gjord för.)

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Allmänt

Inlägg av kelaino »

HeadWar skrev:Var går gränsen för hur mycket under poänglimiten man får vara?
Arrangörens godtycke skulle jag tro. Har aldrig hört talas om att det har hänt (annat än ~10 poäng pga brist på options eller så...) så de bör väll inte fästas så stor vikt vid?
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Allmänt

Inlägg av imp »

HeadWar skrev:Fortsätter från en annan tråd:
Anton skrev:
HeadWar skrev: Fast jag insåg just att det finns en liten "bugg" i systemet. Har man en 1500-poängslista och lägger till en 200-poängsenhet som ger plus så har man plötsligt en lista som rimligtvis är hårdare, men får högre komp. Jag har svårt att tänka mig att det finns en enhet som är så dålig att armén blir aktivt sämre av att man har med den.
Varför är det en bugg? En 1700-lista kan aldrig jämföras med en 1500-lista, bara med andra 1700-listor.
Det kan man väl? Det är ju fullt möjligt att komma till en 1700-poängsturnering med en lista på 1500 poäng, för att man saknar modeller eller vad det nu kan vara. I det här exemplet kommer man då att få sämre komp än 1700-poängslistan, trots att man har en 200-poängsenhet mindre. Numera ger man väl iofs inte bort VPna automatiskt, så lite points denial blir det ju faktiskt.
Nej, det skulle jag aldrig tillåta om jag arrade.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Allmänt

Inlägg av HeadWar »

imp skrev:Nej, det skulle jag aldrig tillåta om jag arrade.
Och var drar du gränsen då? ;)

(Detta är givetvis ett helt teoretiskt resonemang för att visa på det lite lustiga med att ge plus för enheter, men skit samma.)

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Allmänt

Inlägg av imp »

Väldigt nära poänggränsen. Det största avståndet från en sådan jag godkännt var 12p, för en Necron armé.

Ska man godkänna stora differanser anser jag att de poängen helt enkelt räknas som förluster från början (VP rakt av och kanske 1 KP per 100p)
En bild säger mer än 1000 kaniner

Låst