Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Space Marines

Inlägg av Asplund »

HeadWar skrev:
Norrland skrev:Mja, fast jag anser ändå att två attackbikes är betydligt bättre än en.
Ja, jo, konstigt vore det väl annars, men anser du att 2 är bättre än 1+1?
Jag anser bara att det är skumt att få "mindre" kompminus ju fler attackbikes man har.

Sen undrar jag om detta är nån sorts miss, annars fattar jag inte.
Vindicator / Whirlwind
-5 first Vindicator / Whirlwind
-10 each additional Vindicator / Whirlwind

Vindicator
-5 första
-8 andra
-10 tredje

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

Det är fixat.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Space Marines

Inlägg av Gonka Koff »

Jocke Rapp skrev:Nu är första posten uppdaterad med nytt förslag på kompmallen. Vissa saker från Henriks och andras förslag är med, men vissa inte.
Sjysst, kul att se att så många av mina förslag kom igenom. Jag kan dessutom nog hålla med om att LR nr 2 skall ge 20, och inte 15. Jag är litet förbryllad över att eskalerande minus till pred/ww försvann, men jag tror inte det spelar så stor roll, minuset är rimligt hursomhelst.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

LordTengil
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 aug 2009, 06:27

Re: Space Marines

Inlägg av LordTengil »

Ok, jag har ett par kommentarer på de nya ändringarna. Från Postsydcontråden:
Per Pirat skrev:Rhinorush lever i högsta grad och med en landraider som pricken över i. För mycket meck att slå ut och långa chargeranges som kan boostas up med hoppa-enheter, infiltrate, speeders med folk i och podande troops eller dreads.
Detta hördes efter Sydcon, när minuset för Rhios låg på -4 och var eskalerande om jag inte minns fel. Att ha -3 per rhino är för lite. Att sedan dessutom ta bortde eskalerande avdragen gör ju inte saken bättre.

Angående Whirlwinden tycker jag det är synd att de eskalerande minuset försvinner. -6 känns ok för den första whirlwinden, men den andra borde ge mer avdrag.

Vindicatorn kommer för billigt undan. Antingen höjer man kompen på grundnivån eller höjer det eskalerande minuset. Två vindicators ger -14, dvs -7 per vindicator. Det är för lite för två vindicators.

Jag ser ingen anledning att inte ta med minst en whirlwind, en-två vindicator och rhinorusha i min SM-armé till min nästa turnering enligt den här mallen.

Edit: tagit bort onödig kommentar
Senast redigerad av 1 LordTengil, redigerad totalt 15 gånger.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

LordTengil skrev:Är ni verkligen objektiva gott folk?
Det där är väl rätt onödigt. Varken jag eller Mattias spelar SM-listor med många Vindikatorer och/eller Whirlwinds. Om något är subjektivt så är det väl att ändra mallen bara för att några få nämnt det på forumet. Men till dina funderingar.
LordTengil skrev:Detta hördes efter Sydcon, när minuset för Rhios låg på -4 och var eskalerande om jag inte minns fel. Att ha -3 per rhino är för lite. Att sedan dessutom ta bortde eskalerande avdragen gör ju inte saken bättre.

Angående Whirlwinden tycker jag det är synd att de eskalerande minuset försvinner. -6 känns ok för den första whirlwinden, men den andra borde ge mer avdrag.

Vindicatorn kommer för billigt undan. Antingen höjer man kompen på grundnivån eller höjer det eskalerande minuset. Två vindicators ger -14, dvs -7 per vindicator. Det är för lite för två vindicators.

Jag ser ingen anledning att inte ta med minst en whirlwind, en-två vindicator och rhinorusha i min SM-armé till min nästa turnering enligt den här mallen.
Whirlwinds är i min mening rätt mycket sämre i 5th ed. Dessutom håller jag inte med om att de ska ha ett eskalerande minus, jag tycker att whirlwind nr2 är lika bra som whirlwind nr1. Hur mycket borde vindikatorer ge i minus enligt dig? Jag måste erkänna att jag har svårt att komma ihåg när senast en lista med vindikatorer placerade sig högt i en turnering.
Att det eskalerande minuset för transporter kan du kanske ha rätt i att det inte hände helt rätt. Men vi är dock överens om att det inte är just rhino/razorbacks som är problemet i sig, utan i så fall mech i allmänhet. Så kanske skulle vi införa ett generellteskalerande minus för totala antalet fordonsenhteter i armén.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Space Marines

Inlägg av LillePer »

Ett exempel skulle ju vara:
If army contains more then 5 veihcles: -5
If army contains more then 7 veihcles : -10 (-15 if 4 of these are transports)
If army contains more then 9 veihcles : -15 (-20 if 6 of these are transports)

Dock ju bara ett snabbt litet exempel, diskutera gränserna närmare tack ^^ (Kan ju vara svårt i vissa armer med lätta fordonsquandrons, tveksamt om de ska med här)

LordTengil
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 aug 2009, 06:27

Re: Space Marines

Inlägg av LordTengil »

Jocke Rapp skrev: Det där är väl rätt onödigt. Varken jag eller Mattias spelar SM-listor med många Vindikatorer och/eller Whirlwinds. Om något är subjektivt så är det väl att ändra mallen bara för att några få nämnt det på forumet. Men till dina funderingar.
Aight. Absolut inte meningen att uppröra er som jobbar hårt med mallen. Fick bara "klappa-på-axeln"-känslan av folk som som spelar SM när man läser den här tråden. Kanske helt fel av mig. Återigen, inget illa ment, har tagit bort kommentaren.
Jocke Rapp skrev:
Men vi är dock överens om att det inte är just rhino/razorbacks som är problemet i sig, utan i så fall mech i allmänhet. Så kanske skulle vi införa ett generellteskalerande minus för totala antalet fordonsenhteter i armén.
Kanske. Jag tror generelleskalerande blir svårt att få bra, men jag ska inte såga innan jag sett förslag. Olika mech har så olika roller. Eskalerande komp och rätt grundkomp tror jag är bättre för att ge mech rätt komp.

Men hur hjälper det mechproblemet att sänka kompen på rhinos, vidicators och ta bort eskalernade komp på predators och whirlwinds rhinos? Detta gör ju problemet värre som det ser ut idag.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

LordTengil skrev:
Jocke Rapp skrev:
Men vi är dock överens om att det inte är just rhino/razorbacks som är problemet i sig, utan i så fall mech i allmänhet. Så kanske skulle vi införa ett generellteskalerande minus för totala antalet fordonsenhteter i armén.
Kanske. Jag tror generelleskalerande blir svårt att få bra, men jag ska inte såga innan jag sett förslag. Olika mech har så olika roller. Eskalerande komp och rätt grundkomp tror jag är bättre för att ge mech rätt komp.

Men hur hjälper det mechproblemet att sänka kompen på rhinos, vidicators och ta bort eskalernade komp på predators och whirlwinds rhinos? Detta gör ju problemet värre som det ser ut idag.
Vi ansåg nog inte att problemet var så stort som folk verkar tycka. Problemet med att ha en massa eskalerande minus överallt är att de uppmanar alla som bygger listor att lägga sig i någon sorts mitt-fåra och därmed få många likriktade listor där kompen är som bäst. Det är roligare att kunna se speciallistor, som inte får onödigt dålig men ändå rättvis komp.
Vi tror dessutom att vi delade ut för mycket eskalerande minus i början, men vi vill minska ner dom. Just för att ett dubbelt eskalerande minus i praktiken betyder att enhet nr2 är dubbelt så bra som enhet nr1 av den typen. Så är det ofta inte.
Men vi skulle kunna snickra på ett nytt mech-minus.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Space Marines

Inlägg av Jocke Rapp »

PerS skrev:Ett exempel skulle ju vara:
If army contains more then 5 veihcles: -5
If army contains more then 7 veihcles : -10 (-15 if 4 of these are transports)
If army contains more then 9 veihcles : -15 (-20 if 6 of these are transports)

Dock ju bara ett snabbt litet exempel, diskutera gränserna närmare tack ^^ (Kan ju vara svårt i vissa armer med lätta fordonsquandrons, tveksamt om de ska med här)
Jo, nåt i den stilen, även om jag tycker ditt förslag känns lite väl hårt. Dessutom uppmuntrar den listbyggare att lägga sig på vissa specifika "säkerhetsnivåer" och det vill vi gärna komma ifrån. Personligen tycker jag inte att en väldigt stor mängd rhinos är värre än en stor mängd predatorer eller razorbacks. Dom första två rhinos i en armé är bra för att dom gör armén mobil. Dom nästa två rhinos är bra för att dom ger fler mech-mål och skänker lite mer rörlighet. Nästa två rhinos däremot ger i princip ingen ökad rörlighet alls, men är däremot ännu fler mål. Så transport-hysterin hos SM är nog lite överdriven. Däremot håller jag med om att LRs är sjukt elaka och därför har de fått mer minus.

Jag skulle nog föreslå något i stil med det här för SM:
-1 each vehicle/unit of vehicles after the 4th
-2 each vehicle/unit of vehicles after the 6th
-3 each vehicle/unit of vehicles after the 9th

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Space Marines

Inlägg av LillePer »

Känns defenitivt bättre än min skiss, frågan är då defentitionen av ett veichle, 3 rhinos är ju inte samma sak som 3 land speeders, och kanske förtydliga om walkers ska in i där också (borde de väl?)

Låst