Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

bildsköne bengtsson
Inlägg: 173
Blev medlem: 09 okt 2008, 13:49

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av bildsköne bengtsson »

om jag har förstått rätt kan man inte göra en lista som hamnar på över 50......
min sydcon lista hamnar på 40, löjligt!
"det är tur att man inte är som man ska, då kan man va som man vill!" eleganten ifrån vidderna.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av LillePer »

Min 1750 lista hamnar på 54, med 25 CSM varav med 1 fist, 1 LR med Lord(2xLC) och 4 Termosar (2fists), 1 GD, 3 Rhinos, 1squad 1k sons, 1 Defiler och 2 obbar. (Förenklat för att bara peka på det som ger minus). Tyclker nog att det är ett ganska bra utslag utav mallen. Det är ju en medel-undremedel komp lista. Dock kan jag hålla med om att det är svårt att göra en lista på över 60 i komp. (Om man inte vill fylla upp med bara Possesed och mes marines :P)

En liten tanke på mallen, kanske ge en Defiler 3-4 i minus och ge 1-2 minus för 2x CCW.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Stämmer det att valiga chaos marines inte ska få minus för plasmor/meltor...I så fall är dom riktigt nice troops utan stora egentliga minus.

Hur kan plauge marines bara ge minus 10 med fullt kitt (2*melta/plasma + fist). Jag kommer aldrig lämna mina 2 enheter hemma om dom inte får mer minus än så.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av kelaino »

DHettNeck skrev:Stämmer det att valiga chaos marines inte ska få minus för plasmor/meltor...I så fall är dom riktigt nice troops utan stora egentliga minus.
svar:
Katarsis skrev:@Hylander: Alla scoringenheter skall ge lite minus men i många fall får de något gratis för det, i CSM-fallet special veapons.
1. MoS borde staffas något på prinsen, finns igentligen ingen anledning att inte ta den för 5 poäng.

2. Demonvapen på lord förtjänar minst samma kompminus som fisten (åt minstonde undiv. och nurgle) har aldrig sett något annat spelat på dem. Något mark-specifikt verkar dock vettigt då de helt klart är olika bra.

4. Borde kanske Icon of Glory straffas på marines? eller ingår det i deras -2? 10 poäng slå om moral känns annars alltid värt det.

5.
DHettNeck skrev:Hur kan plauge marines bara ge minus 10 med fullt kitt (2*melta/plasma + fist). Jag kommer aldrig lämna mina 2 enheter hemma om dom inte får mer minus än så.
Kan bara instämma.

6. Känns lite märkligt att bunta ihop defiler och vindicator. Visst, båda skuter plattor, men den ena är en tank och den andra en walker med eventuellt 5 S10 ignore armour i närstrid. Gör ganska stor skillnad när man ska försöka sänka dem.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

loesh
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2008, 12:34

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av loesh »

kelaino skrev: 1. MoS borde staffas något på prinsen, finns igentligen ingen anledning att inte ta den för 5 poäng.
Om MoS ska straffas så borde verkligen straffet för exempelvis MoN vara rejält högre. Svårt att motivera 1I mot att palla dubbelt så många bolter skott.
Visst finns ingen anledning att inte ta det, mer än att det kostar 5p.
Tycker dock att just MoN ska straffas lite hårdare, är rätt stor skillnad tycker jag iaf. Kanske -2 eller tom. -3.

I övrigt tycker jag nog att mallen känns rätt OK för chaos. Med antagandet att 50 inte kommer vara medel i verkligheten. Min lista som kompade 24 på GC i år får 45 med denna mallen.

loesh
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2008, 12:34

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av loesh »

Frågan är om inte -2 för blast master är lite saftigt? den kostar ändå galna 40p! visst den är bra, men så bra?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

loesh skrev:Frågan är om inte -2 för blast master är lite saftigt? den kostar ändå galna 40p! visst den är bra, men så bra?
Håller med, den borde inte ge minus alls för vad den kostar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av n00bn »

DHettNeck skrev: Hur kan plauge marines bara ge minus 10 med fullt kitt (2*melta/plasma + fist). Jag kommer aldrig lämna mina 2 enheter hemma om dom inte får mer minus än så.
Samma kitt är runt -5 för vanliga chaos marines. Plauge marines tål mer en csm men de dödar folk lika bra. Så jag tycker det är okej.

Jag håller med dem som tycker att blastmastern inte ska ge -2 i komp. Den kostar alltså 40 poäng plus 20 poäng för gubben. Det är ett vansinnigt högt pris för en plasma cannon. Chaos landraidern tycker jag är klart mycket sämre än den spejsmariniga. Att den inte kan ta tolv man och åka 12" skjuta är ganska synd.

Dock verkar ni ha glömt en sak. Och det är Khârn. I närstrid dödar han combatsquads och dreadnaughts utan att blinka. Helt överlägsen vanliga lords utan jumppack eller cykel. Ska han inte ge minus när skitkassa gubbar som Ariman och Huron gör det?

Det behöver inte alls vara ett högt minus (han kan bara närstrid i princip) men åtminstone ett -5 tycker jag.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Katarsis »

kelaino skrev:1. MoS borde staffas något på prinsen, finns igentligen ingen anledning att inte ta den för 5 poäng.

2. Demonvapen på lord förtjänar minst samma kompminus som fisten (åt minstonde undiv. och nurgle) har aldrig sett något annat spelat på dem. Något mark-specifikt verkar dock vettigt då de helt klart är olika bra.

4. Borde kanske Icon of Glory straffas på marines? eller ingår det i deras -2? 10 poäng slå om moral känns annars alltid värt det.

6. Känns lite märkligt att bunta ihop defiler och vindicator. Visst, båda skuter plattor, men den ena är en tank och den andra en walker med eventuellt 5 S10 ignore armour i närstrid. Gör ganska stor skillnad när man ska försöka sänka dem.
1. Har nog aldrig sett en Prins med MoS (utan Lash då), känns som att alla andra marks är mer värda att ta.

2. Ok.

4. Kanske, vi tyckte inte det. Känns som att de behöver en Icon för att bli bra.

6. Vi ansåg att det fungerade.
loesh skrev:Frågan är om inte -2 för blast master är lite saftigt? den kostar ändå galna 40p! visst den är bra, men så bra?
Kan nog dra ner den lite. (och Doom Siren skall såklart in också)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

loesh
Inlägg: 159
Blev medlem: 09 okt 2008, 12:34

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av loesh »

Katarsis skrev:
loesh skrev:Frågan är om inte -2 för blast master är lite saftigt? den kostar ändå galna 40p! visst den är bra, men så bra?
Kan nog dra ner den lite. (och Doom Siren skall såklart in också)
Vad menar du med att Doom Siren skall in oxå? Tycker -2 känns rätt ok för den?

Låst