Houserules, FAQ och Bra att veta inför Summerfight 2019

Turneringar i Kinna

Moderatorer: Youndi, Boggalogg, patrik thoren

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Houserules, FAQ och Bra att veta inför Summerfight 2019

Inlägg av Youndi »

Houserules:

Enheter som ej är målade, eller bara grundsprayade, dör så fort de deployas. Om modellen ger VP (till exempel är din warlord) betalas dessa ut även om matchen tekniskt sett inte börjat.

Enheter kan chargas även om de täcker hela andra våning i en terrängbit.

Alla fel i listor bestraffas med -1 poäng i turneringen. Detta är kulminantativt så flera exempel på samma fel, eller flera olika fel, bestraffas med ytterligare avdrag. Exempel på fel:
- Angivit fel poäng
- Gett utrustning till en modell som inte kan ha den (se nedan för index)
- Skickar in listan sent -1 per dag
- Angvit fel Battlefield role (håll koll på om en regel ändrar eller tar bort din battlefield role)
- Listan i fel format, exempelvis i mailets text snarare än en egen fil.

Bra att veta:

Tidigare år har det gått att betala på plats mot en blygsam höjning av priset. Detta kommer inte längre accepteras. Detta så vi kan planera maten. Endast förskottsbetalning på bankkontot således.

Ange tydligt i din lista om du tar gear eller modeller från Index. Detta skall anges inom parentes och i direkt anslutning till valet.
Exempel: Chaos Lord on bike (index), Bolt pistol, Chainsword
Eller: Warboss on bike, slugga (index)


FAQ:

Vad är Highlander?
Highlander, eller There Can Be Only One, begränsar dig till att välja högst en av samma datasheet. Tills du tagit en av varje datasheet inom samma Battlefield Role.
Exempel: Spelar du Space Marines och har tagit en enhet med scouter måste du ta en enhet med tacticals och en med primaris innan du kan ta ytterligare en enhet scouter.


Gäller Highlander alla Battlefield roles?
Ja, alla, inklusive troops.

Enheter som finns i Codex bara för summoning (Eg Demonerna i CSM, Thousand Sons och Death Guard) räknas inte för Highlander. Likaledes räknas inte enheter som finns i en annan Codex bara för att den tekniskt skulle kunna tas i din armé. Exempelvis Death Company i alla andra Space Marines arméer.

Demonspelare kan välja en gud och cykla på bara den gudens enheter.

Vad innebär "custom"-uppdrag?
Arret kommer skriva uppdrag baserade på existerande Maelstrom och Eternal-uppdrag. Någon ur arret slumpar fram uppdrag och deployment och alla spelar samma. Du kommer behöva dina Maelstrom-kort!

Får jag använda nya SM Codexet?
Du får välja. Vill du använda Chapter Tactics från nya codexet får du ocskå se till att din lista är laglig gällande nya enheter osv. Alternativt kan du välja att köra med gamla chapter tactics och då måste inte enheter från Shadowspear eller dyl vara med.

.
Senast redigerad av 2 Youndi, redigerad totalt 7 gång.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Houserules, FAQ och Bra att veta inför Summerfight 2019

Inlägg av fauh »

Youndi skrev: Enheter som finns i Codex bara för summoning (Eg Demonerna i CSM, Thousand Sons och Death Guard) räknas inte för Highlander. Likaledes räknas inte enheter som finns i en annan Codex bara för att den tekniskt skulle kunna tas i din armé. Exempelvis Death Company i alla andra Space Marines arméer.
.
1. Hur funkar det för typ Brood Brothers Guardsmen för GSC? Måste man ta dem (de är lite speciella då de inte är del av din "vanliga" armé).
2. Dark Eldar har detachment krav som gör att man måste ha olika delar i arméen i olika detachments för att inte tappa bonusar, för tydligen är Kabaliterna rädda för Wycharnas tjejbaciller och ingen vill leka med Covens. Detta gör att man t.ex. måste ha alla Kabal val i ett detachment och alla wych val i ett detachment. Detta gör att man som Dark Eldar spelare basically blir låst till en väldigt specifik army composition när det kommer till detachments och val. För att spela EN batallion så MÅSTE man isåfall spela

2 Archon
3 Kabaliter

+ 1 Detachment med minst
1 Sucubus
2 Wychar

+ 1 Detachment med minst
1 Haemonculus
2 Wracks

Finns det kanske någon rimlig workaround man kan göra där?

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Houserules, FAQ och Bra att veta inför Summerfight 2019

Inlägg av Youndi »

1. Kan din enhet ta "Legion Trait", "Chapter Tactic", "Klan Kultur" et cetera så måste du ta den. Om enheten inte kan ta ett sådant Keyword (som daemons i CSM codex) får du ignorera dem.

2. Vill du spela Dark Eldar får du knö in dem i en vanlig Bataljon och mista dina bonusar är jag rädd. De klarar sig nog rätt bra ändå.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Houserules, FAQ och Bra att veta inför Summerfight 2019

Inlägg av fauh »

Well... Det är rätt major att bli av med dels "chaptertactics" men har man ett mixed detachments så blir man av med en massa stratagem och reliker också... Det är lite som att säga att man gärna får spela space marines men inte ha något chapter. Det skulle kanske gå om man houserular att dark eldar behåller sina keywords och bonusar trots att de mixas men att alla av samma typ måste välja samma. Dvs alla mina kabal enheter är t.ex. kabal of the obsidian Rose medan alla mina wychar är cult of cursed blade

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Houserules, FAQ och Bra att veta inför Summerfight 2019

Inlägg av Youndi »

Okej, jag förstå vad du menar. Då säger vi såhär: För Dark Eldar gäller inte Battlebrothers-regeln gällande "Cult Creed" så länge det bara är Dark Eldar i ditt detachement. Du får tillgodogöra dig 1 (ett!) chapter tactic även om ditt detachement är blandat. Det innebär att vissa av dina enheter kanske inte påverkas av auror, strategems osv men det får du äta, det är inte som Dark Eldar är i botten ihop med World Eaters och Grey Knights direkt.

Användarvisningsbild
Talos
Inlägg: 183
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:56
Ort: Värnamo

Re: Houserules, FAQ och Bra att veta inför Summerfight 2019

Inlägg av Talos »

om jag får lov att lägga mig i Drukhari diskussionen?

Men ett mixed drukhari detachment tappar "bara" chapertactics, de tappar inte reliker eller annan skoj.
Te.x ett mixed detachment med prophets of flesh och black heart, har tillgång till sina reliker och stratgames, då de har korrekt keywords för att använda dem.

Drukhari brukar få välja mellan att ha många command pts eller chapter tactics, och highlander ändrar inte direkt på detta.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Houserules, FAQ och Bra att veta inför Summerfight 2019

Inlägg av fauh »

Talos skrev:om jag får lov att lägga mig i Drukhari diskussionen?

Men ett mixed drukhari detachment tappar "bara" chapertactics, de tappar inte reliker eller annan skoj.
Te.x ett mixed detachment med prophets of flesh och black heart, har tillgång till sina reliker och stratgames, då de har korrekt keywords för att använda dem.

Drukhari brukar få välja mellan att ha många command pts eller chapter tactics, och highlander ändrar inte direkt på detta.
Inte Highlander men kravet på 1 detachment gör.

Jonnyboy92
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2019, 22:19

Re: Houserules, FAQ och Bra att veta inför Summerfight 2019

Inlägg av Jonnyboy92 »

Hej

Jag undrar om dessa nya regler kommer gälla i turneringen:
https://www.warhammer-community.com/201 ... ge-post-3/

Skriv svar