Ris och Ros för Kompen

Turneringar i Kinna

Moderatorer: Youndi, Boggalogg, patrik thoren

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Ris och Ros för Kompen

Inlägg av Joakim »

Som vanligt när det är subjektiv komp så gnälls det lite här och där över sin egen komp, vissa andras komp. Nakdelen med just subjektiv komp är att den är subjektiv. I en perfekt värd så tycker ju alla samma, men på grund av olika erfarenheter och annat så skiljer den sig ibland mycket. När jag kompade kom jag in lite sent i hela proceduren och vissa riktlinejer, codexars hårdhet och annat var satt. Jobbade fram mitt eget system där efter. Det var inte så många som frågade om det på plats men jag skall presentera det här via ett dokumetn strax.

Jag önskar att få all form av kretik, posetiv, negativ, för att arbeta vidare på ett liknande system eller om det skall skrotas, så att vi senare i år till t ex Gothcon kommer ha en ännu bättre kompning. Kommer även komma ut med info om Gothcon och kompen där relativt snart.



Kompdockument. https://docs.google.com/document/d/1MDl ... sp=sharing

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: Ris och Ros för Kompen

Inlägg av Loudhoward »

En fråga från min sida.

Nu skriver att du kollar extra efter flyers/FMC. Är dessa default minus eller hur tänker du?

En 225poängs AV 10 Dark Eldar Flygare tex. (voidraven bomber med missiles + night shields), som jag själv aldrig plockar då den är dyr som pocker men som jag funderade på till Gothcon för att få leka med lite "ovanliga" prylar.

Edit: Ursäkta kapningen av tråden. Blev bara intresserad då jag läste igenom komp dokumentet. Kan ignorera mitt inlägg om du vill

Joakim
Inlägg: 2058
Blev medlem: 19 apr 2009, 20:28

Re: Ris och Ros för Kompen

Inlägg av Joakim »

Givetvis så är det olika påverkan beroende på vad det är för flygare, vad som finns i armeen i övrigt osv.
Måste kolla vad en Voidbomber gör innan jag säger en teoretisk siffra. Kompen är inte tillför att ta bort allt, men att tar man vissa val som är svåra att hantera i ett kompat klimat så sänker dessa kompen.
Men det betyder inte att man inte kan spela dem allt. Med undantag såklart!

Poet
Inlägg: 707
Blev medlem: 13 okt 2009, 08:16

Re: Ris och Ros för Kompen

Inlägg av Poet »

Tycker det är kul att folk engagerar sig och tar tid ur sitt privatliv för att subkompa listor.. men kan ju av erfarenhet säga att poängen sällan stämmer.

Att ha default komp på armeers "hårdhet" e ju efto. Väljer jag alla dåliga choises ur ett "hårt" codex så är armen fortfarade KISS och bör kompas där efter.

Tycker det var konstigt att en GK-lista med dread knight med heavy psy, flamer och jump, 2 fearless units med dubbla psy i rhinos, 2 hopp-enheter med s6 flamers och 3 deep-strike flamer units, libbe med lvl 3 och bok kompade bättre än min kiss-lista.. samma sak med ~120 fearless demon wounds i en lista som får komp 8, varav några av woundsen tillhörde GuO och en flyg-prins.

Fanns säkert många fler listor som var tveksamt kompade, men detta var 2 av dem ja mötte.

Problemet med subkomp - framförallt när en ensam person gör det är att man missar saker.. alla subkomp-turneringar bör ha MINST 3 personer som kompar.

Men cudos för att du tog dig tiden att faktiskt sitta och mala igenom alla dessa listor... vet att det tar massa tid och är ganska tråkigt :P

Kram på dig.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Ris och Ros för Kompen

Inlägg av Hylander »

Subkomp har ju ett fel i sig och det är att den är just subjektiv ;)

Vad en kan tycka är hårt kan en annan ha en liten annan uppfattning om. Dock skiljer sig detta inte alltför mycket. Om man rangordnar listorna i en turnering, märk väl man kompar dem inte utan endast rangordnar, så skiljer det sig sällan mycket.

Det som jag dock ser som ett problem är ju HUR MYCKET det skall skilja.

Vi hade ett test i varberg en gång där spelarna i varje match fick bestämma hur mycket kompskillnanden mellan deras listor var. En bestämde den sedan efter diskussion och om den andre inte var nöjd så kunde ha välja att byta lista. Här finns ju massor av fel i detta tex att spelare med bred erfarenhet av spelet gynnas mm. MEN det intressanta var ändå att kompskillnanden menllan listorna ökade markant.

Slutsatsen jag drog av detta, och som jag faktiskt tycker rent subjektivt ;), är att vi inte har straffar de hårda listorna tillräckligt (eller gynnar de svaga tillräckligt).

Samtidigt tycker jag att man bör ha ett mindre spann likt det som fanns på GW.

Så vart leder detta till?
- Jo att vi spelare måste få lite riktlinjer alternativt exempellistor på vilken hårdhetsnivå turneringen önskas ligga på. Samtidigt måste kompare vara klart hårdare med att skicka tillbaka listor och inte få in listor som är klart för hårda med intentionen att göra småändringar och sedan slinka in på lägsta kompen även om man kanske ligger flera steg under densamma.

Att sedan subjektiv komp är just subjektiv komp och kan diffa ett steg eller så lever jag gärna med.

Oavsett Tackar jag för en toppenturnering och för Jockes jobb. Jag vet ju vad det innebär..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Skriv svar