Missions till Gamers Weekend 2012

Turneringar i Kinna

Moderatorer: Youndi, Boggalogg, patrik thoren

Användarvisningsbild
Snot

Re: Missions till Gamers Weekend 2012

Inlägg av Snot »

Jag har gett upp på att förstå contestingreglerna, jag har dock insett att om jag skjuter bort alla scoring så kan han inte claima iaf. Bra början!
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

"Jahaaa, på det där objektivet har du två rhinos, varav en skadad, 4 av 7 modeller från en GH enhet, en skadad runepriest, 3 av 8 från en annan GH-enhet samt en landspeeder skvadron som var tre från början, men nu bara är två varav den ena har ett weapon destroyed" ... vänta lite så ska jag köra lite huvudräkning ... ;)

.... och just det, -på GW dricker man öl också ... =)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Joakim

Inlägg av Joakim »

Jag skyller på att jag är full på hostmedicin. Återkommer.

Joakim

Inlägg av Joakim »

Gör om och gör rätt.

Scoring, outscoring, contesting.

1. Du kan hålla fler än 1 objektiv med samma enhet.

2. Du kan även hålla flera objektiv + 1 zone om du uppfyller alla kraven.

3. Om du står med en enhet värd x poäng som är scoring på ett objektiv. Då behöver motståndaren bara ha enhter som totalt är värda mer än x/2.

4. Om det står två enheter scoring på ett objektiv där Spelar A vars scoring enhet är värd dubbelt så mycket eller mer än Spelare B:s enhet då kommer
spelare A att outscora spelare B.

5. Scoring är värd x poäng, non-scoring är värd x/2.

6. När du räknar för att se om du håller, contestar eller outscorar något så följer du följade punkter.

Exempel 1: Spelar A är den enda som har scoring på detta objektivet och de är värda 100 poäng.

Spelare B behöver då ha enhter värda 50 poäng för att contesta, detta genonm scoring eller non-scoring.
I denna beräkningen så kvittar det hur mycket non-scoring spelare A har på objektivet då de bara räknas till att contesta och inte för
hålla något objektiv.

Spelare B kan också outscora genom att ha scoring enhter värda 200 poäng eller mer, detta förutsatt att inte spelare A har någon
non-scoring på objektivet.

Exempel 2:

Spelare A har en combat-squad i en Godhammer med MM på ett objektiv värda 100 poäng scoring och 260/2=130 poäng non-scoring.

Spelare B har 6 Fire Warriors på samma objektiv värda 60 poäng, detta resulterar i att ingen av spelarna håller objektivet.
Då Landriader bara räknas in om Spelare A försöker contesta Spelare B.

Spelare B har en Crisis enhet värd 110/2 = 55 pts så kommer detta också resultera i att ingen spelare håller objektivet.

Spelere B har 2x12 Fire Warriors värda 240 pts så kommer detta också resulteria i att ingen håller objektivet. Detta för att nu får
spelare A även räkna med sin Landraider för att contesta spelare B.

Spelare B har lyckats klämma dit 4x12 Fire Warriors värda 480 pts då kommer spelare B outscora spelare A eftersom att mängden scoring
överstiger dubbla mängden poäng spelare A har både Scoring och Non-Scoring hopräknat.

Förtydligande: Scoring räknas i alla avseenden, scoring, outscoring och contesting.
Non-Scoring räknas bara för contesting och för att förhindra outscoring.

Är jag fortfarande full på hostmedicin eller går detta att förstå?
Senast redigerad av 1 Joakim, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag fattar nu :ugeek:, bra gjort!
Alexander Merinen

the godfather

Inlägg av the godfather »

om det behövs så mycket text är det för krånglit.
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Nu fattar jag oxå. Bra jobbat Jocke!

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Är inte "out-scoring" bara inverterad scoring?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Joakim

Inlägg av Joakim »

the godfather skrev:om det behövs så mycket text är det för krånglit.
Det är säkerligen mycket mer text än vad som behövs men jag ville vara övertydlig denna gången.
Hoppas det är relativt enkelt i praktiken.

Jocke Rapp
Site Admin

Missions till Gamers Weekend 2012

Inlägg av Jocke Rapp »

Okej, så precis det jag skrev i sista stycket i min förra post alltså, bra. Tänk på att man egentligen inte behöver ha regler för både outscoring och contesting, eftersom det är samma sak; outscoring är vad som sker när motståndarens enheter inte kan contesta.

Skriv svar