Utvärdering av kompen

Turneringar i Kinna

Moderatorer: Youndi, Boggalogg, patrik thoren

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Utvärdering av kompen

Inlägg av kombat »

Hylander skrev:
LillePer skrev:Medans en marine armé som allierar in massa ig får minus för dem eftersom det ger en massa scoring kroppar.
JA, ni sågade mig längs knäskålarna!
Min första tanke när jag såg Hylanders arme hur fan fick han komp 13 med den armen... ;)

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Utvärdering av kompen

Inlägg av Hylander »

kombat skrev:
Hylander skrev:
LillePer skrev:Medans en marine armé som allierar in massa ig får minus för dem eftersom det ger en massa scoring kroppar.
JA, ni sågade mig längs knäskålarna!
Min första tanke när jag såg Hylanders arme hur fan fick han komp 13 med den armen... ;)
Menar du att jag skulle ha lägre eller högre?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Utvärdering av kompen

Inlägg av Blom »

Vad gjorde kompen för inverkan igentligen?
plats namn(matcher) komp målning VP JVP BON AVD Summa
17 Joakim Blom (5) 10 21 51 51.5 5 0 77.5

Gav min komp mig 5 extra poäng, "BON" som var min bouns på kompen?

Nu mötte jag ju iochför sig, komp 10, 9, 14, 7 och 9 så inga jätte steg. Men känns kanske som kompen tillförde lite för lite poäng isåfall.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Utvärdering av kompen

Inlägg av LillePer »

Din komp justering gav dig ett netto på en halv poäng. 51 inspelade poäng, 51,5 efter komp. 5p gavs i början av turneringen. Halva din komp som bonus poäng.

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Utvärdering av kompen

Inlägg av Hylander »

Blom skrev:... Men känns kanske som kompen tillförde lite för lite poäng isåfall.
Det komplottades ju till en början och man vill ju kanske även senare lotta lite mot liknande komp. Detta ger ju mindre komputslag.

Dock är väl detta på sätt och vis bra då man fått jämnare listor att möta varandra och därmed kanske just den bättre spelare vinner. om en komp 2 möter en komp 18 så kommer matchen med största sannolikhet bli draw. Högkomparen har ju näppeligen något att sätta emot och därmed så vinner lågkomparen stor och kompen slätar över det hela. Nä att kompen i slutändan inte påverkar en resultat visar väl på likvärdiga listor har fått mötas.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Utvärdering av kompen

Inlägg av kombat »

Hylander skrev:
Menar du att jag skulle ha lägre eller högre?
Jag tyckte du fick lite hög komp skulle nog satt den på typ 10-11

Du har extrema mängder kroppar mycket dakka, kanske inga super val men inga dåliga val. För mig är det mängden kroppar som drar ner mest

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Utvärdering av kompen

Inlägg av Hylander »

kombat skrev:
Hylander skrev:
Menar du att jag skulle ha lägre eller högre?
Jag tyckte du fick lite hög komp skulle nog satt den på typ 10-11

Du har extrema mängder kroppar mycket dakka, kanske inga super val men inga dåliga val. För mig är det mängden kroppar som drar ner mest
Allt är väl relativt antar jag. Jag hade hoppats på högre men kände att jag nog hamnade rätt kompmässigt i 4/5 matcher. Varje av dessa 4 hade kände jag att jag faktiskt lika gärna kunde bytt sida och spelat med motståndarens armé. Någon matchup av dessa kändes sämre (Kirbys Demoner) men där hade jag tur och Kirby lät mig börja vilket nog inte var vist. Det är bara en match där jag inte hade en susning av chans och allt gick ut på att minimera förlusten och det var mot Wendels Necrons. Kill points i missionet gjorde inte saken bättre... Jag lyckades ta 3p vilket jag ser som bra.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Apocswe
Inlägg: 613
Blev medlem: 30 mar 2010, 05:14

Re: Utvärdering av kompen

Inlägg av Apocswe »

Tyckte väl överlag att dom listor som jag mötte var ok kompade... Kanske skulle varit någon poäng hit eller dit.

Tycker nog att ni gör rätt med allies, att man egentligen endast bör se till hur dom kompletterar grundlistan för att bygga på fördelar och ta bort nackdelar. Mer sånt till Gothcon :)

Rashia
Inlägg: 265
Blev medlem: 16 jun 2011, 19:09
Ort: Örebro

Re: Utvärdering av kompen

Inlägg av Rashia »

Ok, detta är min åsikt om hur de kompades. Och jag baserar de på att min lista hade komp 8. (man tycker jue alltid att man får för lite, men jaja ;))
Andreas Kjell, komp 8
Väldigt jämn match, inga enheter som kändes som att de gjort otroligt mycket.
Hade ungefär samma firepower, han hade mer dakka, men jag hade lite mera närstrid.
Master of Ordnance är riktigt bra med bring it down.
Det var nog helt rätt kompat.

Joakim Engström, komp 7
Denna listan kanske skulle haft 1 eller 2 lägre komp, trippel fortune.
3 Special characters, allies, svårt att döda saker, man kan fastnar aldrig i närstrid i o med baronen.
Fast det kanske bara är min åsikt då jag har en massa low AP shooting och han har en massa cover save med rerolls, och stealth med baronen som också får reroll på sitt 2+ save.
Joakim är självfallet en mycket bättre spelare än mig, så de var nästan självklart att han skulle vinna matchen, men efter att spelat matchen tyckte jag nog att listan var hårdare än vad den såg ut att vara.

Michael Carl, komp 8
Borde kanske haft 1 komp mer än mig, det enda som var egentligen bra var draken.
Psykern hade chans att få en riktigt bra spell, men den fick han inte och då var en enligt mig rätt så dålig.
Spawns + Lorden kunde vara bra i närstrid, men med lite otur så var de helt värdelösa. Allt från 5 attacker till 30 på spawns är rätt så bajs, men de har potential till att vara riktigt bra, kanske inte bara emot 2+ save som de fastnade i.


Eirik Steinum, komp 14
Nu hade jag turen i denna matchen att få Black Crusader på min Warlord som sitter i en landraider, så det var något av en shooting gallery när allt dök ner från poddar.
Det enda som egentligen är bra i listan är en enhet med thunder-nators och en ironclad som kommer i en pod.
Stormtalon är väll kanske bra på att döda andra flyers, har ingen aning, men i denna matchen kunde den inte göra nått.
Dåliga troops, dåliga HQ's..
Ne denna listan kanske borde haft en 1-2 komp mera än vad den fick.

Alexander Elmgren, komp 16
Den snällaste listan i turneringen, som funkade jätte bra emot min armé :D
D-cannons är inte dåliga om motståndaren måste röra sig en runda emot dem och de kan ta en del shooting i o med T7 och i detta fallet Aegis.
Swooping Hawks gjorde iaf jag misstaget att underskatta, med intercept så mördar de en tank per runda så länge de är fler än 3.
Autarch är bajs, men +1 på reserves är inte dåligt, speciellt när man har 2 enheter deepandes. Samt att med jetbike är han en garanterad Linebreaker om man sparar på han.
Denna listan var iaf bättre än den tidigare nämnda Eiriks lista.
Men det kan åter igen bara vara jag som har problem med Eldars.
Borde kanske haft 1-2 Lägre komp.

Det var min åsikt iaf, vet inte om den kanske är så användbar, men hoppas den gav lite insight iaf.

Kan ta mig tiden att skriva om alla Chaos Space marine listorna om man vill ha mera feedback.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Utvärdering av kompen

Inlägg av LillePer »

Tack så mycket. Det låter som vi har tänkt ganska rätt. Men kanske var för snälla mot eldar och för hårda mot 500p vanguards. Mer feedback säger vi inte nej till.

Skriv svar