Gamers Weekend 2018

Turneringar i Kinna

Moderatorer: Youndi, Boggalogg, patrik thoren

patrik thoren
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 aug 2009, 15:53

Re: Gamers Weekend 2018

Inlägg av patrik thoren »

refabricated skrev:"*Efter avslutad match omvandlas upp till 3 oanvända CP till VP. Arméer som kan generera ytterligare CP under matchens gång får endast omvandla CP de startade matchen med."

Kan tycka detta är lite väl starkt i kombo med reliker och WL-trait som genererar mer CPs.
Ex. en astrabrigade börjar på 12Cp, Tar WL-trait "Grand strategist"(5+ ger tillbaka CP) de tar även reliken "Kurov's Aquila"(5+ få CP när FI spenderar CP). Bara genom att recycla sina egna går de +4, sedan lär de gå +2-3 på vad motståndaren spenderar.
==> Astra brigaden spelar med ~18-19 CP, att betala 3 för 3VP är peanuts(16,6% av potten).

Marines-primarislista som gnidit ihop en battalion har 6 CP att jobba med. De betalar 50% av potten.

Så, är inte detta en mindre bra regel om man inte vill vikta spelet?

Om ni vill ha det på detta viset, 3CP till 3VP känns som en no-brainer i alla lägen. Det borde verkligen inte skala linjärt.
1VP : 2CP
2VP : 5CP
3VP : 9CP
Känner som att det svider bra mkt mer. Det är 'rätt' överdrivet bra att(som nu) för 3CP lägga ut ett objektiv som jag alltid håller och som FI inte kan ta. Med skalan ovan tror jag nog ändå att jag personligen skulle se till att casha in 2VP för 5CP i de flesta matcher.

Man bör betala poängen innan matchen börjar. Det blir ett mer strategiskt beslut på det viset. Annars räcker det att ha lite medrull och inte "behöva" spendera poängen. ==> Det enda det gör att man betalar när allt är klart är att spär på en redan given vinst.
Betalar man i förväg så gamblar man iaf lite.

- - -
Kort, som jag ser det nu så kommer jag alltid betala 3CP i alla matcher, och att kunna köpa poäng i en match känns... fel. Störst plånbok vinner på det.
Men då börjar han på 12cp och allt han genererar efter får han men inte till original potten som kan omvandlas till vp i slutet av slaget. Sen om han omvandlar/genererar 15 till och spenderar 11 av sina han hade i början av slaget så får han bara 2vp pga han har bara har 2 kvar av original potten sedan att han genererat 15 till har inget att göra med det han kan få.

Vet ej om det blev mer tydligare...men så var tanken från vår sida.

Men inget är skrivit i sten, speltesta nu i mellandagarna för det har vi gjort.

Kan hända att vi hittar på något annat tex dra extra kort eller Olofs förslag eller liknande....

Med vänlig hälsning
Putte

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Gamers Weekend 2018

Inlägg av Spell Familiar »

Betalt för mig och Jacob! Hans anmälan borde inkomma närsom.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Gamers Weekend 2018

Inlägg av fauh »

Spell Familiar skrev:Betalt för mig och Jacob! Hans anmälan borde inkomma närsom.
<3

Serge
Inlägg: 7
Blev medlem: 19 jan 2016, 21:18

Re: Gamers Weekend 2018

Inlägg av Serge »

patrik thoren skrev:
Men då börjar han på 12cp och allt han genererar efter får han men inte till original potten som kan omvandlas till vp i slutet av slaget. Sen om han omvandlar/genererar 15 till och spenderar 11 av sina han hade i början av slaget så får han bara 2vp pga han har bara har 2 kvar av original potten sedan att han genererat 15 till har inget att göra med det han kan få.

Vet ej om det blev mer tydligare...men så var tanken från vår sida.

Men inget är skrivit i sten, speltesta nu i mellandagarna för det har vi gjort.

Kan hända att vi hittar på något annat tex dra extra kort eller Olofs förslag eller liknande....

Med vänlig hälsning
Putte

Ursäkta att jag försöker hjälpa, men är det inte tydligast att bara skriva?:

[Startantal CP] - [antal använda CP] = [bonus VP (min 0vp, max 3vp)]

T.ex; har 6cp, använder 3, får 3vp. Har 4 cp, använder 7 cp (eftersom några var genererade under spelets gång), får 0vp.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Gamers Weekend 2018

Inlägg av refabricated »

Förstår inte ens lite hur ni tänkt det ska funka.
Jag börjar på 6CP, r1 spenderar jag 2CP. => 4 Genererar sedan 1CP => 5.
R3 Spenderar jag 4CP => 1 kvar
R4 Genererar jag 1CP => 2
R5 Genererar jag 1Cp => 3
Matchen slut och jag omvandlrar till VP.

Det är inte 2 pooler med poäng där man fört tar från den ena, sedan den andra. Krångla inte till det nu :)

Jaja, ska inte tjaffa mer. Men det känns mest som en mekanik som kommer användas för att förvandla 18-2 till 20-0.
Går det bra i matchen kan man spara lite CPs, går det dåligt så måste man bränna dem och hoppas på att vända det hela.
Som det känns just nu tror jag det gynnar mig mer än inte, kommer sannolikt spela brigade och köper gärna ett obj för 3 CP :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Gamers Weekend 2018

Inlägg av refabricated »

Fråga som mer rör missions.

Hur mkt VP kommer man kunna plocka varje mission? Kommer det t.ex. finnas ett max på hur mkt maelstrom man kan klara?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Talos
Inlägg: 183
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:56
Ort: Värnamo

Re: Gamers Weekend 2018

Inlägg av Talos »

Går det att åka kollektiv trafik till Banjoland?
Alternativt är det någon som kör Värnamo-Banjoland och vill ha resesällskap?

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Gamers Weekend 2018

Inlägg av Spell Familiar »

JULLEDIG!!!

https://www.youtube.com/watch?v=auVQINGlFfU

Dags för den stora JULGROGGEN!! HURRA!
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Land_Raider
Inlägg: 493
Blev medlem: 15 okt 2008, 07:07
Ort: Malmö

Re: Gamers Weekend 2018

Inlägg av Land_Raider »

Då har man betalt =)


Dag Samuelsson MFF
Kasper om vad hans omkompade arme innehåller: "dödstjärna, 6 pangpang killar, en mega bajsare,2 bautakillar, tre trollare!"

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: Gamers Weekend 2018

Inlägg av Youndi »

Observera att regel 4 har ändrats i upplägget, ifall ni testspelar i mellandagarna.

Skriv svar