Mycket snack om vad som räknas som HQ och inte, jag har lite dålig koll på dessa lag som har diskuterats och blir därför själv nu lite osäker på om mina Haemonculi räknas som egna HQ trots att de är flera i ett och att de kan separera på sig.
Kan jag med ett HQ choice få ut tre scoring units med att jag har tre haemonculi i dem?
nästa fråga kan man skjuta ihjäl en av motståndarens HQ som är i close combat med objektivet i mission 1 då han ännu inte lyckats få ihjäl det på sin runda?
i mission 5 gäller följande "Independent Characters och Dedicated Transports är räknas som enskilda enheter" det är ej specificerat för mission 2 men jag har antagit att det är samma dock så önskar jag ett förtydligande om det går i denna fråga, detta i sin tur om det inte är till allt för mycket besvär...
det var nog sista frågan för nu... =P
möts i skuggan av modellerna boyz. se nu till att inte öva för mycket så vi nybörjare har en chans..
kombat skrev:Lite snabb fråga är det tänkt att HQ endast skall vara scoring eller räknas de som scoring och denial (som troops är i vanliga fall)
Bara scoring inte denial!
Hur menar du nu? Om något är scoring så blir det ju också automatiskt denial.
nej så är det inte. Vabligtvis är allt infantery förrutom swarm denial. Troops är dessutom också scoring. Sen i vissa missions blir även Fast Attack och Heavy support scoring.
Vad det innebär i praktiken är att 2 HQ kan hålla samma objektiv då ingen av dem är denial fast båda är scoring. Egentligen tror jag det hade varit smidigare att låte HQ vara denial med för att det inte skall bli sådana konstigheter men det är arrangörerna som avgör.
Det är samma situation som uppstår i vanliga uppdrag som "Big Guns never tire" få fordon blir scoring men är fortfarande inte denial. Så scoring gubbe mot extra scoring dread=scoring gubbe vinner. (Samma sak borde gälla GKs grand mastery)
Tycker att systemet som Putte och gänget har kommit på är en cool idé. Men ju mer tydligt restriktionerna bli desto mer gynnar det verkligen HQ monster såsom tervigoner och flygande prinsar.
Men summerfight har iof aldrig handlat om rättvisa strider. Det är ju 50/50 att den man möter är bakfull eller fortfarande full.
LillePer skrev:Det är samma situation som uppstår i vanliga uppdrag som "Big Guns never tire" få fordon blir scoring men är fortfarande inte denial. Så scoring gubbe mot extra scoring dread=scoring gubbe vinner. (Samma sak borde gälla GKs grand mastery)
Tycker att systemet som Putte och gänget har kommit på är en cool idé. Men ju mer tydligt restriktionerna bli desto mer gynnar det verkligen HQ monster såsom tervigoner och flygande prinsar.
Men summerfight har iof aldrig handlat om rättvisa strider. Det är ju 50/50 att den man möter är bakfull eller fortfarande full.
(Vetenskapligt uträknat)
Med detta helt galna upplägg på Scoring HQ siktar jag helt på så lite modeller som möjligt att flytta på och går helt på LillePers vetenskapliga uträkning för mer öldrickande.
Vad gäller för HQ-enheter som Ministorium priests och Techpriest enginseers. Enligt codex IG tar de inte upp en FOC slot, men räknas annars som separata HQ enheter.
Doc Sniksnak skrev:Vad gäller för HQ-enheter som Ministorium priests och Techpriest enginseers. Enligt codex IG tar de inte upp en FOC slot, men räknas annars som separata HQ enheter.
Tar dom inte upp en slot blir dom inte scoring... Jag försökte mygla med command squads som inte heller tar upp slots men räknas som HQ, men icke!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
Doc Sniksnak skrev:Vad gäller för HQ-enheter som Ministorium priests och Techpriest enginseers. Enligt codex IG tar de inte upp en FOC slot, men räknas annars som separata HQ enheter.
Tar dom inte upp en slot blir dom inte scoring... Jag försökte mygla med command squads som inte heller tar upp slots men räknas som HQ, men icke!
MEN VA FAN !
Nu har jag ju skickat in en lista med en sådan gubbe ju ! Just för att vara scoring...
Något av denna vikt borde stått med i Missionpacket där det framgår att HQ = Scoring....
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén