Nycon 2012 uppdragen

Turneringar i Nyköping

Moderatorer: Lillen, Nos40k, Denkan

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Nycon 2012 uppdragen

Inlägg av Lillen »

Nycon 2012
Poäng 1850pts
Inga Allies, Fortifications
FAQ:s från GW gäller
Inga IA saker.

Missions
Inga warlord traits, mystiska objektiv/teräng
Man spelar samma tre Uppdrag varje match och varje klarat uppdrag ger en poäng.
Slutet av matchen jämnför man skillnaden mellan spelarna och stoppar in resultatet i tabelen. Om skillnaden är noll går det till tiebreaker.

Tiebreaker:
Flest klarade secondary missions: First blood, Linebreaker, Slay the warlord. Se regelboken sid 122 Vinner man tiebreakern får man ett uppdragspoäng.

Tabelen

Skillnad/Slut resultat
0/3-3
1/4-2
2/5-1
3/6-0

Vid wipe stannar matchen direkt! Inget mer av rundan eller matchen spelas klart.

Uppdrag:

Seize ground: Kontrollera flest av D3+2 objektiv vinner

Capture and Controll: kontrollera flest av 2 objektiv vinner

Kill Points: Ha mer än 2 kill points än motståndaren

Objektiv placering: Det finns två typer av objektiv. Seize ground objektiv och capture and controll objektiv. Dessa är helt oberoende av varandra när man sätter ut dom. Så man kan teoretiskt sätta ett seize ground objektiv och ett capture and controll objektiv på varandra. OBS! kom ihåg att en enhet kan maxhålla ett objektiv.

1. Börja slå för hur många seize ground objektiv det blir (d3+2)

2. Slå vem som får välja vem som börjar sätta ut seize ground objektiv först. Turas om att sätta ut tills alla objektiv är slut. Inget objektiv får sättas inom 12" från kanterna eller andra objektiv.

3. Slår för night fight enligt regelboken sida 124.

4. Slå vem som får välja vem som får första rundan/välja sida.

5. Den som börjar sätta ut får innan någon deployar sätta ut ett Capture and controll Objektiv i motståndarens deployment zone. Sen sätter nästa spelare ut i den andras deployment zone.

6. Sätt ut era armeér i tur ordning. Men i slutet av bådas deployment väljer man en abillity på captuer and controll objektivet i sin egna deploymentzone. Man får välja mellan 3-6 från sida 125 i regelboken.

7. Sätt ut Infiltrators, gör scoute moves. Enligt regelboken sid 38 och 41

8. Slå för Seize the initiative

9. Börja spela!

Deployment:

Match 1. Dawn of war
Match 2. Vangaurd strike
Match 3. Spearhead (Klassikt från 5th)
Match 4. Vangaurd strike
Match 5. Dawn of war


Säg gärna till om jag missat något eller ni har tankar kring upplägget.

Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Re: Nycon 2012 uppdragen

Inlägg av Tirumbar »

Lillen skrev:Vid wipe stannar matchen direkt! Inget mer av rundan eller matchen spelas klart.
Ovan anser jag var problematiskt.

Anledning:

Situation1: Jag håller på att vinna, men vänta nu... jag får inte döda hans sista gubbe eftersom jag inte står vid objektivet ännu.. är ju bara runda 3..

Situation2: Shit ! Jag torskar.. men vänta nu.. min motståndare står ju inte på objektivet ännu eftersom det är runda 3.. jag chargar honom med min sista guardsman så får han bara vinst med 1 poäng istället för 3! Muhahahahaha

Jag anser alltid att en match skall spelas så att det är minst 5 turns av movement.
Hurvidare båda spelarna har figurer kvar att flytta eller ej.
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Nycon 2012 uppdragen

Inlägg av Röde »

Tirumbar skrev:
Lillen skrev:Vid wipe stannar matchen direkt! Inget mer av rundan eller matchen spelas klart.
Ovan anser jag var problematiskt.

Anledning:

Situation1: Jag håller på att vinna, men vänta nu... jag får inte döda hans sista gubbe eftersom jag inte står vid objektivet ännu.. är ju bara runda 3..

Situation2: Shit ! Jag torskar.. men vänta nu.. min motståndare står ju inte på objektivet ännu eftersom det är runda 3.. jag chargar honom med min sista guardsman så får han bara vinst med 1 poäng istället för 3! Muhahahahaha

Jag anser alltid att en match skall spelas så att det är minst 5 turns av movement.
Hurvidare båda spelarna har figurer kvar att flytta eller ej.
Men det du "anser" är väl en ändring av grundreglerna, eller? Det står väl tydligt att en match är slut när den ena sidan inte har några modeller kvar.

Sudden death är bra. Behåll det så Lillen.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Nycon 2012 uppdragen

Inlägg av Katarsis »

Röde skrev:Men det du "anser" är väl en ändring av grundreglerna, eller? Det står väl tydligt att en match är slut när den ena sidan inte har några modeller kvar.

Sudden death är bra. Behåll det så Lillen.
Men det blir problematiskt beroende på hur mycket poäng man automatiskt får för en whipe. Om man inte automatiskt får 6-0 för en whipe så kan ju min motståndare whipea sig själv när jag inte står på några objektiv, matchen tar slut och det blir en 3-3 eller 4-2. Så matchen kan sluta i en draw trots att jag enligt regelboken har vunnit.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Nycon 2012 uppdragen

Inlägg av Lillen »

Det ska mycket till att wipa sig själv. Om du har en gubbe kvar. Men då har något gått fel om man inte står på ett ända objektiv.

Tanken är att folk ska tänka till en extra gång innan man kör all out killing machine på sin lista.

Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Re: Nycon 2012 uppdragen

Inlägg av Tirumbar »

Lillen skrev:Det ska mycket till att wipa sig själv. Om du har en gubbe kvar. Men då har något gått fel om man inte står på ett ända objektiv.

Tanken är att folk ska tänka till en extra gång innan man kör all out killing machine på sin lista.
Din turnering du som bestämmer, jag kommer komma hur som helst.
Men ovan situation har avgjort ett LinCon, Katarsis kan berätta mer ;)
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Nycon 2012 uppdragen

Inlägg av Röde »

Tirumbar skrev:
Lillen skrev:Det ska mycket till att wipa sig själv. Om du har en gubbe kvar. Men då har något gått fel om man inte står på ett ända objektiv.

Tanken är att folk ska tänka till en extra gång innan man kör all out killing machine på sin lista.
Din turnering du som bestämmer, jag kommer komma hur som helst.
Men ovan situation har avgjort ett LinCon, Katarsis kan berätta mer ;)
Säger mer om attityden hos en del spelare än om regeln i sig.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Nycon 2012 uppdragen

Inlägg av Katarsis »

Lillen skrev:Det ska mycket till att wipa sig själv. Om du har en gubbe kvar. Men då har något gått fel om man inte står på ett ända objektiv.

Tanken är att folk ska tänka till en extra gång innan man kör all out killing machine på sin lista.
Man får alltså inte en viss vinst nar man whipear sin motståndare utan man räknas objectives som vanligt? Jag tycker inte att det är en så unik situation som ni beskriver det; det hände mig senast i ett slag på Borlänge Smackdown.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Nycon 2012 uppdragen

Inlägg av Blom »

Katarsis skrev:
Lillen skrev:Det ska mycket till att wipa sig själv. Om du har en gubbe kvar. Men då har något gått fel om man inte står på ett ända objektiv.

Tanken är att folk ska tänka till en extra gång innan man kör all out killing machine på sin lista.
Man får alltså inte en viss vinst nar man whipear sin motståndare utan man räknas objectives som vanligt? Jag tycker inte att det är en så unik situation som ni beskriver det; det hände mig senast i ett slag på Borlänge Smackdown.
Hände mig i helg.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Truant
Inlägg: 226
Blev medlem: 17 apr 2011, 15:44

Re: Nycon 2012 uppdragen

Inlägg av Truant »

Lite nyfiken på varför beslutet är taget att ha kvar killpoints?

Det finns inte med i 6th edition regelboken (om jag missat det så upplys mig gärna).
Nu kanske det går mot en allmän diskussion och inte specifikt NyCon, men ska killpoints behållas? är det samma sak i 6th som 5th att man inte vill ha arméer med tusen enheter?
(First blood funkar ju också som ett stopp mot små sketna enheter som är lätta att döda)

Jag vill mest bara påpeka att ny edition = nytt tänkande, så vi inte fastnar med samma tänk som tidigare "bara för att det alltid varit så" :)

Skriv svar