Nycon 2012

Turneringar i Nyköping

Moderatorer: Lillen, Nos40k, Denkan

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Nycon 2012

Inlägg av Lillen »

Så datum spikat. 22-23:e september.

• 6:ed kommer spelas.

• Målningskrav, lånat är okej. Dock plockas omålat bort och får ej spelas med.

• Inga allies eller köpa terräng.

• Missions kommer funka så att man spelar samma mission alla fem matcher. Men deployment kommer ändras.

• Ni kan nog räkna med att warlord traits, mystery terain/objektiv inte kommer vara med.

•1850pts

• 30st platser till att börja med. (vid intresse och om möjlighet till bord finns utökar vi detta)

• Pris info kommer snart. Men troligt att det blir samma som förra året. 70kr om man blir medlem eller 100kr om man inte vill bli medlem.

• kunskapskolan i Nyköping kommer detta att hållas.

• Sovlokal undersöks om vi har tillgång till.

• Anmälningar och listor ska göras till nos40k@gmail.com (ANMÄLNINGAR SOM INTE SKICKAS DIT IGNORERAS! Skriv gärna vilken förening ni är med)

• Anmälningar startar den 23:e juli kl23:59:59

• Listor skickas in sensast 8:e September till samma mail ovan.

Uppdragen:

http://svenska40k.se/forum/viewtopic.ph ... 83#p106083

Frågor eller om jag missat något kan ni skriva i denna tråden, maila eller pm:a mig.

Med vänlig hälsning,

Lennart

Lördag:

9.00-9.15 Upprop
9.15-12.15 Match 1
12.15-13.45 Lunch
13.45-16.45 Match 2
16.55-19.55 Match 3
19.55-20.55 Middag
20.55-23.55 Match 4

Söndag:

8.00-11.00 Match 5
11.00-12.00 Lunch
12.00-15.00 Match 6

Alternativ 2:

Att vi skippar match 4 på lödagen och bara kör 5 matcher.

Vad vill folket?



Anmälda:

1. Dennis Jansson NOS
2. Dennis mark Hammar NOS
3. Lennart Svensson NOS (Spelande arrangör)
4. Daniel Hesselberg RT
5. Jonas Pärssinen LBK
6. Per Svensson LBK
7. Richard Petersson RT
8. André Hellström NOS
9. Anders Ågerfalk NOS
10. Joakim Blom
11. Mikael Ek
12. Marcus Allard
13. Tobias Rundström
14. Marcus Bergstedt - NOS
15.Thomas Christiansen - RT
16. Jesper Unander-Scharin - RT
17. Mattias Englund - RT
18. Robert Gustafsson - RT
19. Jimmy Hesselberg - RT - saknar lista!
20.
Bilagor
Nycon listor.pdf
(170.69 KiB) Nerladdad 311 gånger

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Nycon 2012

Inlägg av Ancalagon »

Varför varför varför börja banna saker ur nya edition redan? Allt i nya boken hör liksom ihop. Nya reglerna för t.ex flyers nästan kräver att man vissa arméer kan alliera in AA eller köpa fortifications etc.

Annars hade jag auto kommit, Nycon var skitkul förra året :)

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Nycon 2012

Inlägg av Skulliz »

Jag håller med, tråkigt att se vad som brukar vara Sveriges mest "regelboks-puritana" turnering hoppa på komp&restriktionståget direkt :(

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Nycon 2012

Inlägg av Lillen »

Så det ni önskar är att det är all out 6:ed?

Eller är det allies/köpa terräng som skon klämmer?

Känner traits, mystisk terräng/objektiv kan väldigt lätt sabba en match för någon om vissa tärningslag går fel. Men om större delen av folket anser att detta måste vara med så får jag se över det igen.

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Nycon 2012

Inlägg av Skulliz »

Allies, fortifications och traits vore najs. Missions och mystic terrain är inte lika viktigt :)

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Nycon 2012

Inlägg av daskad »

Jag tycker att man absolut inte ska börja banna ut saker (förutom kanske mystical terrain och ändra missions) innan man har haft editionen i minst ett halvår
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Nycon 2012

Inlägg av egge »

Det finns inget alls kul med allies utom att folk kommer ta mer utav det bästa. Köpa terräng skall göras i samband med att sätta ut terräng så det funkar inte med turneringar annars blir det bara väldigt konstigt. Mystiska objektiv tror jag är bra att ha med för att man kan plötsligt få fördelar med att ta sönder fåglar och meningen är antagligen att man skall vilja komma fram till objektiven tidigt istället för sista rundan.

Edit: Jag tycker det dessutom är roligast att en arrangör kör med det dem själva vill utan att få sjukt tråkiga anklagelser som "tråkigt att se vad som brukar vara Sveriges mest "regelboks-puritana" turnering hoppa på komp&restriktionståget direkt" vilket kan enkelt översättas till "Om jag inte får som jag vill stannar jag hemma!".

Så kör på det du vill köra Lillen. Våga gå emot de för tävlingsinriktade personerna som anser att spelet måste vara på ett visst sätt för att kunna spela och locka istället dem som tycker att din typ utav turnering är kul!
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Nycon 2012

Inlägg av Lillen »

Tack för de uppmuntrande orden egge.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Nycon 2012

Inlägg av Ancalagon »

Min personliga åsikt är att man inte bör banna något alls förrän själva spelet och edition är ordentligt genomspelad. Som det är nu finns det inget "tried and tested" utan bara miljontals teorier "på pappret" om hur saker och ting kommer funka. Det är dock min åsikt att man antingen kan välja att ta med hela 6 edition, eller "spela 5e edition med 6th editions regler för movement, vapen, shooting och assault men skippa resten".

Alla nya delar av 6th edition hänger liksom ihop och är i många fall beroende av varandra. Listor utan anti-flyers "kan inte" vinna mot en ren flyer lista om de inte får ta fortifications/allies som counter mot just dem tack vare precis hur flyer-regeln är skriven i 6th. Det finns gott om andra exempel på varför saker och ting hör ihop.

Jag tycker Allies är ett perfekt sätt att verkligen öppna upp spelet till att skapa varierande listor och kombinationer mellan raser, och nåt som funkar bra på pappret kanske bara blir helt galet när man väl spelar sen :) Att sedan ta bort såna saker som skapar annan variation (warlord traits, triggered terrain etc) är att återigen klämma in allt i ett snävt spelklimat.

Det är dock inget "angrepp" eller påhopp mot någon, varken Lillen eller Nycon. Som jag sa, det var skitkul förra året, och det vore synd att se att många stora viktiga delar av 6th edition av någon anledning ska plockas bort :)

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Nycon 2012

Inlägg av Halvar »

jag håller helt med egge, det är arrangörens val. dessutom kommer det finnas fler turneringar att gå på som kommer ha med allies och annat obalanserat till de spelare som föredrar sådant. och med tanke på att det troligen inte kommer finnas speciellt många kompade turneringar de närmaste månaderna är kommentaren om komp&restriktion lite som att skjuta sitt argument i foten. sen kommentaren om att behöva alliera in saker för att få anti-flyer tror jag snarare att det blir tvärtom, att folk allierar in flyers och de som desperat behöver anti-flyervapen (eller bara skjutvapen) får inte alliera alls, och absolut inte något AA.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar