Nos 750pts

Turneringar i Nyköping

Moderatorer: Lillen, Nos40k, Denkan

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Nos 750pts

Inlägg av Klus »

jag förstår inte vad som blir så hemskt med att bara säga "max 3 modeller med max 3 wounds" är det något codex som blir cpimba då eller?
om man kör med 3 modeller varav en får ha mer än 2 wounds så tar man ju tervigonen. Men å andra sidan kanske det inte är så fruktansvärt imba att ha en tervigon? man har ju ingen bilmotsvarighet så 1 monster istället för 2 bilar kanske är ok?
Och om man nu gör så får man ju som sagt inte ha med lictors/broodlords/raveners/warriors dvs alternativen blir väldigt få och tråkiga.
Och man kommer fortfarande bara kunna ha ett enda synapscreature i sin armélista så det blir inget kul i matcherna heller (SKJUT NER SYNAPSEN, GG).

Tycker det blir så jäkla jobbigt bara att det ska behöva vara ett "minikomp" system för bara den här turneringen. Det är ingen enkel grej att få ett någolunda balanserat system.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Nos 750pts

Inlägg av Arioch »

Varför inte köra utan restriktioner men uppmana folk att inte osta sönder sig allt för jäkligt? Tycker upplägget verkar skoj, bara man inte förstör det med för mycket ost och det ansvaret ligger inte oss arr utan hos deltagarna. Så bara för man kan innebär det inte att man måste. :o Gör schyssta listor och testa grejen istället.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Nos 750pts

Inlägg av Gonka Koff »

Klus skrev:jag förstår inte vad som blir så hemskt med att bara säga "max 3 modeller med max 3 wounds" är det något codex som blir cpimba då eller?
om man kör med 3 modeller varav en får ha mer än 2 wounds så tar man ju tervigonen.
Ja, det var just det jag tänkte med det förslaget, att nidsen skall kunna få till en någorlunda stabil synaps. Ett monster borde dom få ha tycker jag - även om det låter skräckbra med en tervigon i en 750 - lista tror jag att det går att hantera. Se det som en kompensation för att de inte får använda lictors .... eller ... hrrm ... jag menar spamma hive guards förstås.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Nos 750pts

Inlägg av Gonka Koff »

Arioch skrev:Varför inte köra utan restriktioner men uppmana folk att inte osta sönder sig allt för jäkligt? Tycker upplägget verkar skoj, bara man inte förstör det med för mycket ost och det ansvaret ligger inte oss arr utan hos deltagarna. Så bara för man kan innebär det inte att man måste. :o Gör schyssta listor och testa grejen istället.
Det kommer väl ändå att garanterat leda till dålig stämning om inte samtliga deltagare har exakt precis samma uppfattning om vad som är 'sjysst'. Det låter bra i teorin men jag kan bara inte se det fungera i praktiken.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Nos 750pts

Inlägg av Skulliz »

Gonka Koff skrev:
Arioch skrev:Varför inte köra utan restriktioner men uppmana folk att inte osta sönder sig allt för jäkligt? Tycker upplägget verkar skoj, bara man inte förstör det med för mycket ost och det ansvaret ligger inte oss arr utan hos deltagarna. Så bara för man kan innebär det inte att man måste. :o Gör schyssta listor och testa grejen istället.
Det kommer väl ändå att garanterat leda till dålig stämning om inte samtliga deltagare har exakt precis samma uppfattning om vad som är 'sjysst'. Det låter bra i teorin men jag kan bara inte se det fungera i praktiken.
Instämmer. Ett realistiskt alternativ skulle vara subjektiv tröskel-komp. Frågan är ju vad arrangörerna vill ha för stuk på det: mys-pys eller kick-ass.

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Nos 750pts

Inlägg av theWatchman »

Eller så släpper man allt fritt....

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Nos 750pts

Inlägg av Lillen »

Vi är himla kluvna om det hela. Kvittar vad man gör så hittar nån ett hål man kan använda eller någons dörr stängs. Samtidagt känns det som om släpper vi det fritt kommer en eller flera bränna på med ostet och bara kicka noobs. Då blir det raider spam, tervigon, spam, präst bubblan, lash och olbits, ig chimera spam och mycket annat ost.

Men ändring sker så här:

Tar tillbaka fordon igen till två och armor gränsen och på samma gräns max två monster cretures. Så man kan ha ett monster och en bil, två bilar eller två monster.

Max 2 gubbar med 3 wounds. (Gäller ej saker med swarm reglen)

Max 1 med 3 eller fler wounds. (Gäller ej saker med swarm reglen)


Ett förslag som kan testas:
Vet inte om det funkar men man skulle kunna göra så med att tyranids som drabbas hårdast med wound reglen kan bytta 1 monster/bil plast och få två mer "max 3 wounds killar" och och med det mesta sitter på tre wounds minst.

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Nos 750pts

Inlägg av Klus »

Lillen skrev: Ett förslag som kan testas:
Vet inte om det funkar men man skulle kunna göra så med att tyranids som drabbas hårdast med wound reglen kan bytta 1 monster/bil plast och få två mer "max 3 wounds killar" och och med det mesta sitter på tre wounds minst.
Jag tror ni ska låta bli det, annars kan man bygga deathstar och det blir inget kul i 750pts.
Tycker det blev lagom med ett monster och två 3woundkillar.

Det är klart det blir synd om warriors och dom andra dåliga 3woundsakerna, skulle kanske gå att lösa med en T6cap på 1/2/3 modeller i listan.

Men det är som du säger det kommer finnas hål och murar oavsett vilka restriktioner ni sätter, man kan ju inte sitta och bygga en helt ny kompmall inför turneringen.
Är fortfarande för en hög tröskelkomp tbh.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
NordBon
Inlägg: 229
Blev medlem: 18 maj 2009, 14:13

Re: Nos 750pts

Inlägg av NordBon »

Tycker ni har hittat en ganska bra balans. Behåll restriktionerna och lägg till att det ska vara en friendly-game turnering så kanske inte eventuella hål utnyttjas till 100.
Hoppas man kan komma bara. :)
If you're the last man standing, you're not fighting hard enough

Rasmus
Inlägg: 889
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:28

Re: Nos 750pts

Inlägg av Rasmus »

Fråga (kanske en dum sådan), angående special characters:

Gäller det även unit upgrades, typ Sergeant Harker, Pask?

Gäller det även Guardsman Marbo?

Antar att svaret är att de inte är tillåtna, men tänkte man skulle fråga ändå :).
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Skriv svar