Garagegames 1 - Ris & Ros

Turneringar i Nyköping

Moderatorer: Lillen, Nos40k, Denkan

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Garagegames 1 - Ris & Ros

Inlägg av Denkan »

Det som jag la märke till mest var vilken tid det tar för deployment. Vissa av er va inne på långt över 30 min för att ställa up er deployment. Så där borde man bygga upp ett system som arr för det ska funka smidigare med det. Jag tycker egentligen inte att 149 poäng utöver turneringsstandard (1850) borde göra någon skillnad. Men jag tar självklart med mig det.


Tid, mjölk, mer Cola istället för Loka (!!!!).

Vi kommer definitivt dra ner på kiosken till nästa gång. Vi gick 800kr minus på den i helgen.

Tack för alla fina ord och tips!
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Garagegames 1 - Ris & Ros

Inlägg av Röde »

Denkan skrev:
Vi kommer definitivt dra ner på kiosken till nästa gång. Vi gick 800kr minus på den i helgen.
Och så var det ju fler som skulle ha handlat egentligen...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Spelbjörn
Inlägg: 59
Blev medlem: 21 sep 2013, 19:25

Re: Garagegames 1 - Ris & Ros

Inlägg av Spelbjörn »

Och nästa år så lär jag inte ha något kakförbud hängande över mig ;)

kraftman
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Garagegames 1 - Ris & Ros

Inlägg av kraftman »

Tack för en mycket trevlig turnering, må jag säga !

Jag är också inne på att begränsa tid för setup och känner mig lite skyldig i första matchen iaf. då mina DE kräver viss assembly, med magnetade vapen, segel odyl. Jag borde kommit lite tidigare för att fixa det...

Men jag känner också att mer tid skulle behövas över lag för varje match, särskilt när fokus ligger på snygga arméer, fluff och mys. Färre poäng gör också att det går lite fortare som sagts. Jag är en sån där spelare som gärna vill att min motståndare ska se alla tärningsslag, så det kräver fokus från båda spelarna för att det ska gå undan.

I princip var missions mycket bra, särskilt med korten som extra krydda. Dock ska man nog skippa mysterious terrain/objektiv för att snabba på. Det gjorde vi i 2/3 matcher iaf.

Sen hade jag sett att man undviker missions med "the relic" särskilt om infiltrators kan springa iväg med den från tur ett ;) (lite jävig här men jag var tydligen inte ensam med att råka ut för det). Det förstörde i princip min första match, särskilt när vi inte hann spela så många turer...men min motståndare var snäll och lät mig få ett objektiv som tröst då vi försökte förutsäga vad som borde ha hänt. Ja, vi var långsamma bägge två även om det inte riktigt kändes så när vi spelade.

Nu kommer rena spekulationer som ni får ta med en nypa salt: Något som kanske är lite känsligt är att ändra turnerings förutsättningar efter att folk anmält sig och sedan säga att anmälan är bindande redan från anmälans början. Jag vet inte om avhoppen avspeglar det då dom flesta ändå betalade in i förväg.. ? Arrangören var ju lyhörd och gjorde ett bra beslut enligt min mening då turneringen inte var rankad.

Angående fluffkompen så tycker jag att det var ett intressant alternativ till vanlig komp men det väckte också många frågor då endel listor var rätt hemska i min mening. Jag tyckte väldigt synd om Linda tex. som mötte 8 dreads. Nu har jag inte koll på fluff till det då jag själv inte hann sätta mig in i fluffen pga jobb/målning och tidspress. Jag hade själv föredragit någon av de "vanliga" komp systemen. Jag tror att man får till rätt bra fluff ändå på LBK komp 1 eller så. Jag tror även att det skrämde bort en del folk från turneringen och jag gillar mycket folk på turneringar.

Just my 2 cents...

Ursäkta för min ranting, men jag ville bara ge feedback som inte sagts.
Ni kan lita på att jag kommer igen, med massor av fluff till nästa gång !

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Garagegames 1 - Ris & Ros

Inlägg av Röde »

Tycker absolut inte att ni ska köra med någon kompmall. Det finns det så många andra som gör. Fortsätt med er subjektiva fluffversion. Den är så pass unik så det är värt att hålla fast vid grundidén. Då och då får man en riktigt sunkig match up oavsett system.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Garagegames 1 - Ris & Ros

Inlägg av Denkan »

@kraftman - inga förutsättningar förutom ranking blev ju ändrade. Och det kom efter flera förslag i tråden av anmälda spelare.

Vi kommer aldrig köra LBK komp på GarageGames. Det är ett bra system. Men finns så många turneringar med det och det passar inte vårt syfte.
Våran fluffkomp tar ju hänsyn till både fluffen och din lista. Även om du har en fluffig arme som följer ditt fluff som, vi säger borde generera 20 poäng bonus i poäng, så korrigerar vi ju det nedåt om listan verkligen är Aphård så man kanske bara får 7 poäng i bonus istället.

Vi kommer troligtvis sänka poängen till 1850 eller 1500 nästa gång.

Och bi kommer att utöka med kort för att få en ännu mer unik setup.

Dock tycker jag att 3 timmar ska man gott och väl klara av en match på om mannar en van warhammerspelare. Den bit som fuckar upp allt är deployment tiden - som jag nämt tidigare.

Och jag tar inte det du skrev som nått rant utan vettiga åsikter :-)


@spelbjörn nästa år kommer vi banna spelare med kakförbud ;-)
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Garagegames 1 - Ris & Ros

Inlägg av Denkan »

@kraftman - inga förutsättningar förutom ranking blev ju ändrade. Och det kom efter flera förslag i tråden av anmälda spelare.

Vi kommer aldrig köra LBK komp på GarageGames. Det är ett bra system. Men finns så många turneringar med det och det passar inte vårt syfte.
Våran fluffkomp tar ju hänsyn till både fluffen och din lista. Även om du har en fluffig arme som följer ditt fluff som, vi säger borde generera 20 poäng bonus i poäng, så korrigerar vi ju det nedåt om listan verkligen är Aphård så man kanske bara får 7 poäng i bonus istället.

Vi kommer troligtvis sänka poängen till 1850 eller 1500 nästa gång.

Och bi kommer att utöka med kort för att få en ännu mer unik setup.

Dock tycker jag att 3 timmar ska man gott och väl klara av en match på om mannar en van warhammerspelare. Den bit som fuckar upp allt är deployment tiden - som jag nämt tidigare.

Och jag tar inte det du skrev som nått rant utan vettiga åsikter :-)


@spelbjörn nästa år kommer vi banna spelare med kakförbud ;-)
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

kraftman
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Garagegames 1 - Ris & Ros

Inlägg av kraftman »

Min tanke var att få bort dom värsta listorna med komp, men det kanske ni gör ändå trots fluffkomp genom att banna det värsta !? Jag kommer inte ihåg vad som stod i första posten..

Men sen tycker jag inte att man bara ska acceptera att vissa tar med aphårda listor på en sån här turnering och att man får räkna med en tokförlust ! När man bara spelar 3 matcher och med flufftema så behövs inte detta..även om det kan vara kul för dom som spelar hårda listor själva.

Det var dock väldigt få av dom sk. aphårda listorna som verkligen spelades på turneringen så det blev ju inget större problem, förutom för Lindas DE då mot 8 dreads.., men på pappret så det värre ut.

Men för framtiden så kan det vara värt att tänka på att "vissa" skräms bort av attityden: Kom och spela med precis vad du vill ! Då kan man ju faktiskt spela på okompade turneringar istället !

Givetvis är allt upp till arrangören som hittils gjort ett mycket bra jobb!

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Garagegames 1 - Ris & Ros

Inlägg av Denkan »

Det känns som om att du låst upp dig på 8 dreads. Kan säga att vi släppte igenom betydligt hårdare listor än det. Och en lista vart till och med tilldelad minuspoäng. Alla andra listor blev tilldelade pluspoäng i form av fluffkomp. Vad är det som inte är fluffigt med iron hands med dreads?

Alla dreads va inte skytte. Vissa var cc. 8 dreads mot DE kan vara en dålig matchup absolut.
Pappersbåtar är trots allt pappersbåtar.

I slutändan - kommer du med en super ost lista så blir du förmodligen tilldelad -20 poäng på totalen, du kan alltså inte vinna på Vp, du kan absolut inte vinna best fluff.
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

kraftman
Inlägg: 645
Blev medlem: 01 jun 2010, 15:11

Re: Garagegames 1 - Ris & Ros

Inlägg av kraftman »

Ja, det är möjligt att jag hängt upp mig på det !

Men jag ville bara nämna att det kan bli riktigt tråkiga matchups om man tillåter allt !
Vissa kanske inte bryr sig om hur det går, men dom kan ju förstöra upplevelsen för andra !?

Är det inte det man vill komma i från med den här typen av spelträffar ?

Nu blev det ju inte så den här gången så jag klagar inte...

Nu ska jag åka till Gothcon med en snäll lista och där får man väl vissa fördelar i poäng om man möter hårda listor ! Vi får se hur det går..

Skriv svar