Inför Garagegames I - Listdiskussion

Turneringar i Nyköping

Moderatorer: Lillen, Nos40k, Denkan

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Kimich »

En idé är att flytta fram list inskicket så du/ni får en chans att bedöma listorna och ge feedback i tid.

En svår match kan vara kul men 3 blir bara jätte tråkigt.

Det är inget mysigt med stenhårda listor, hur fluffiga dom än är.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Gonka Koff »

Fluff och hårdhet hänger ju ihop. Det är inte alla kodexar man kan bygga uppenbart fluffiga listor i. Jag tänkte spela Ultramarines, -och hur fxxn ska man bedöma fluffigheten på en sån? Då blir det ju mest hårdhet, variation/tema och balla/knasiga upgrades som går att bedöma.

Jag ser först nu att kompen slår väääldigt hårt. Om man tänker att de som fått backning på sin lista har under -23 poäng i komp, så bör man nog fundera både en och två gånger innan man ostar loss på den här turneringen.

Det finns alltså en komp-pott på 92 poäng när max VP är 60. Man kan vinna alla sina matcher med 20-0 och sluta på 14 VP, eller så kan man förlora alla sina matcher men 0-20 och sluta på 46 poäng.
Komp: Fluffkomp
Man kan utöver de Vp man tjänar in under 3 matcher få upp till 46 extra vp - om du råkar skicka in extra fluff så är det inte helt fel.
+23 för målning
+23 för "fluffig och rolig lista".

Man kan också bestraffas med upp till -43vp
-23 för målning (du kommer med en svartsprayad armé)
-23 för att du ostar loss.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Ancalagon »

Det slår också lite på "fluffiga" och temade listor från arméer som egentligen inte har nåt fluff. Necrons t.ex. Det går absolut att göra temade listor, men inget som känns direkt fluffigt. Tror att begreppet fluff ska tas bort helt från hårdhet och listbedömning.

Fire Warriors i en gunline, uppbackade av broadsides, med snabba flankerande crisis suits, pushande Riptides och outflankade kroot är ju fluffigt liksom eftersom det är så Tau ofta "jobbar". Skulle dock vilja säga att en del skulle reagera på en sån fluffarmé på detta evenemang dock ;)

Som föreslaget skulle jag nog sätta upp riktlinjer i stil med "Sikta på LBK komp 0, men vi kommer gå igenom listorna ändå så inget uppenbart kompmalls-svineri slinker igenom" :)

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Denkan »

Ancalagon skrev:Det slår också lite på "fluffiga" och temade listor från arméer som egentligen inte har nåt fluff. Necrons t.ex. Det går absolut att göra temade listor, men inget som känns direkt fluffigt. Tror att begreppet fluff ska tas bort helt från hårdhet och listbedömning.

Fire Warriors i en gunline, uppbackade av broadsides, med snabba flankerande crisis suits, pushande Riptides och outflankade kroot är ju fluffigt liksom eftersom det är så Tau ofta "jobbar". Skulle dock vilja säga att en del skulle reagera på en sån fluffarmé på detta evenemang dock ;)

Som föreslaget skulle jag nog sätta upp riktlinjer i stil med "Sikta på LBK komp 0, men vi kommer gå igenom listorna ändå så inget uppenbart kompmalls-svineri slinker igenom" :)

Sikta på lbk 0 komp är ju inte hållbart att säger Helle eftersom man får väldigt svårt att bygga listor som är tex temade - en iyanden lista är tex jättesvårt att få in på komp 0.

Samtliga har vi fluffkompen precis som Lampén säger
Gonka Koff skrev: slår vääääldigt hårt
.

Det är också avsiktligt att det är så - vill du komma med en elite-jag-autovinner-allt lista så förbered dig på att du missat vad syftet med den här turneringen är och om du mot allt slinker igenom våra listinspeltioner med nån überost så kommer du få -23 poäng. Vårt mål är att kunna sätta plus +15 på alla listor för fluff och mer poäng för de allra bästa "flufflistorna"


Samtidigt har vi gått i funderingar med att säg att GG varken är en rankande eller kvalande turnering för att slippa all cheeddar.
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Användarvisningsbild
L3go
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 aug 2010, 07:31

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av L3go »

Denkan skrev:Samtidigt har vi gått i funderingar med att säg att GG varken är en rankande eller kvalande turnering för att slippa all cheeddar.
dagens diskreta golfapplåd..

..

..

...*klapp*...
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Denkan »

Denkan skrev:Jag kommer ju inte att spela själv under evenemanget men kommer att ha med mig en armé ifall det behövs hoppas in.

Jag kommer i så fall ta med mig Iyanden.

Listan skulle se ut nått sånt här

Spiritseer [warlord] Guardian helm of Yadda yadda & Spear of teuthlas - Rulebook magi
Spiritseer - Codex magi
Wraithseer - Wraithcannon - Forgeworld magi

5 Wraithguard
5 Wraithguard
10 Wraithguard

Hemlock Wraithfighter
Hemlock Wraithfighter

Wraithknight 2 scatterlaser svärd och sköld
Wraithlord svärd bright lance
Wraithlord svärd bright lance

10 poäng över.

Temat är ju tydligt - iyanden - massa dött kött??

tuffa men få troops med 12" skytte.
2 flyg som... ja, är rätt kassa pga sina regler.
wraithknighten är inte jätteostversionen, men ja Absolut bra. men samtidigt en centerpiece i armen.
2 wraithlords är hårt - skulle kunna byta ut vapnena mot nått lite snällare för att inte osta för hårt.

l

Känner som jag skrev till Spelbjörn förut att min Iyandenlista är allt för hård för konceptet.


Så min lista, som bara skall ses som en reservlista om vi blir ojämt antal, kommer istället se ut nått åt det här hållet.


Bran Redmaw 210

6 Wolf Scouts, Meltagun, plasmagun, power axe, mark of the vovve 145
1 Lone Wolf, Termos, Mark of the Jättevovve, 2 Sällskapshunder 80p
1 Lone Wolf, Termos, Mark of the Jättevovve, 2 Sällskapshunder 80p

10 Grey Hunters, Flagga, Powerfist, 2X meltagun, Mark of the Vovve 205
10 Grey Hunters, Flagga, Mark of Vovve, 2x plasmagun 185
10 Grey Hunters, Flagga, Mark of Vovve, 2x plasmagun 185

10 Fenrisians 80
5 Thunderwolf Cavalery, 2 meltabombs, 1 fist, 2 sköldar 345
5 Thunderwolf Cavalery, 2 meltabombs, 1 fist, 2 sköldar 345

5 Long Fangs Med Missile Launcher

2000p

Så Temat är då Bran Redmaws och hans Chapter och deras Mark of the Wulfen.
Mark of the wulfen temat är Pga att hans chapter sägs att vara extra mycket drabbade av Canisfebern om man
jämför med de övriga kompanierna.

Bran Redmaw kommer gå själv med sina Fenrisians - precis som fluffet säger.

Ska man vara extremt fluffig så kanske man ska skippa en dundervargsgrupp för att få in Ulric the slayer som är ombedd av
Logan Grimmnar att hålla ett extra vakande öga över Bran och hans kompani.
Kommentera gärna!
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Röde »

Om någon missat den i min blogg i en tråd intill...

Death Guard

Typhus 230
(Psyker lvl 2)

Sorcerer 105
Mark of Nurgle
Aura of dark glory
Spell Familar
(Psyker lvl1)

Plague Marines (7) 193
2x Flamer, Power sword

Plague Marines (7) 213
2x Melta gun, Power fist

Plague Marines (7) 213
2x Melta gun, Power fist

Plague Marines (7) 213
2x Plasma gun, Power sword

Terminators (7) 288
Mark of Nurgle
1x Chain fist, 1x Combi melta, 1x Heavy flamer
1x Power scythe, 5x Power sword

Helbrute 110
Twinlinked Heavy bolter
Combi bolter

Helbrute 130
Twinlinked Las cannon
Combi bolter

Blight Drone 150

Blight Drone 150


Totalt: 1995pts

Psykers genererar sina besvärjelser från Codexens Nurgle-Disciplin.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Spelbjörn
Inlägg: 59
Blev medlem: 21 sep 2013, 19:25

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Spelbjörn »

Min D-Cannon blir svår att ändra då jag inte har magnetiserat den... Jag har redan suttit och sågat sönder mina wave serpent-turrets för att byta ut mina scatter lasers mot Shurikens och Bright Lances. Och själva grundtanken är ju att så mycket som möjligt ska ha distort-vapen i armén. Men om jag stryker hjälmen rakt av (struntar i att flytta poängen) och inte kör armén som Iyanden utan vanlig Codex:Eldar? Då blir det ju inget springa-skjuta... skjuta-springa... Problemet då är bara att jag köpt The Spear of Teuthlas från Codex:Iyanden (tvingas till det eftersom Spirit Seers av någon anledning inte kan köpa vanliga Singing Spears och jag hade målat min Warlord redan innan codexen släpptes). Om regeln är: absolut ingen proxy, och om jag inte kan köra C:I så kan jag inte heller använda min Spirit Seer? Ska jag köra C:E och vanlig Singing Spear (olagligt) eller C:I utan möjlighet att välja primaris power?

Det känns ändå lite fånigt att sitta och medvetet försöka plocka sönder en lista bara för att den ska bli så dålig som möjligt. Jag förstår mycket väl att ingen vill spela mot serpent spam eller knight spam men det går inte göra en ren wraith-lista på 1 FOC utan att inkludera någon av dessa enheter. Om det är just själva wraith-konceptet som helt enkelt är för hårt för din grundtanke med Garagegamers Denkan, som du själv skriver, så är det bara att säga till och så ställer jag min plats till förfogande. Hoppas bara att jag får tillbaka anmälningsavgiften.

Eller så kör jag min armé på 1850p och tar "straffet" där istället... Eller är det just att Eldar bara är för bra för vanligt helgspel?

Eldar 1850p
The Lost Maiden World of Tal'an'eth

HQ
Siosanna – Priestess of Ynnead
Spirit Seer (Warlord) 70p
Spear of Teuthlas 15p
___
85

Wraith Seer 185p
D-Cannon 40p
___
225p

Troops
5 WraithGuards 160p

5 WraithGuards 160p

5 WraithGuards 160p
D-Scythes 50p
Wave Serpent 115p
Spirit Stones(Wraith pilot) 10p
Extra Shuriken Cannon 10p
___
345p

5 WraithBlades (Swords) 160p

5 WraithBlades (Axes) 160p

Heavy
Wraithlord 120p
Ghost Glaive 5p
2 Shuriken Cannons 30p
___
155p

Wraithlord 120p
2 BrightLances 40p
___
160p

Wraithknight 240p
Senast redigerad av 2 Spelbjörn, redigerad totalt 27 gång.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Röde »

Iyanden är jättetufft och fluffigt. Tycker absolut att den listan ska vara med.

Det finns ju utrymme för att trycka till listan rent resultatmässigt, med soft scores, om det känns som att behovet finns. Om inte så tror jag iaf att många kommer att ha en bra spelupplevelse mot Spelbjörn oavsett listans hårdhet. Listan är fluffig och han är en trevlig tjomme...

Wraithseern har väl dessutom den där bössan som grundbeväpning...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Spelbjörn
Inlägg: 59
Blev medlem: 21 sep 2013, 19:25

Re: Inför Garagegames I - Listdiskussion

Inlägg av Spelbjörn »

Nej, den köper man till. Jag tycker bara att det känns lite fånigt att INTE ha den då inget annat i min armé KAN ha den ;) Och vad gäller scores så kan alla som möter mig få räkna det som en auto-win efteråt. Jag är där för att dricka kaffe och ha det trevligt, mitt mål är inte att vinna matcher, det är att spela matcher. Så alla som vill får skriva in 20-0 i protokollet i egen favör om de så skulle önska.

Skriv svar