LBK mallen verion 2.0 feedback

Moderatorer: Pärssi, Lillen

bjorn
Inlägg: 248
Blev medlem: 12 okt 2008, 08:52

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av bjorn »

Flogger skrev:
LillePer skrev:Absolut. Men den andra missilbroadsiden och Batman borde kompa. (Var för sig)
TAU
1 If any of: Puretide Engram Neurochip / Command and Control Node or Multi-Spectrum Sensor Suite is included in army
Tycker de bara borde kompa i kombination med riptide/misselside men det kanske blir för krångligt

//Björn

Ozzit
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 okt 2012, 19:37

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Ozzit »

Flogger skrev: ELDAR
1 Each Farseer (including Eldrad)
1 Each unit of scoring jetbikes after the first


Gör man dessa förändringarna i dessa arméer så ligger de rätt bra i mallen tror jag.
Håller med om att 2 enheter med 3 bikes borde kompa men att döda jetbike-listor som typ saim hann är lite trist.
Skulle ju gå behålla kompen som den är nu med komp på enhet 3 men lägga till att det är på enhet 2 om någon jetbike unit är på 5 bikes eller färre. Då kompar snorbillig snabb scoring och man kan ändå spela med jetbikes.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av refabricated »

Har inte hunnit kolla igenom alla goa lappar ni fyllt i under TOK team tournament. Fick in 30 av 34 :D
Har skummat ~hälften av dem, ville mest se hur eldar gått. Hittils ser de ut att ha vunnit något mer än av sina matcher och de ställdes mkt sällan.
Necrons verkar vara den bok som gått bäst.

Egna reflektioner om kompen:
Jag fördrar att vrida upp saker lagom och inte överreagera.
- Buffcommander - bör kanske kompa för tau som han gör för allies + ngt lite extra. Typ 1 om han har 4 av följande: 2+, FNP, reroll to hit, ignore cover, tank/monster hunter.
Då får man in en tank eller en buffare utan komp, men inte kombinationen som e rätt bruten(i synnerhet som allies). Multi-purpose skall kompa, 150p+ för en tank eller buffare bör inte.
- Brodsides, komp från andra suiten.
- Fortifications, tror inte dessa e värda komp.

Repliker på föregående:
- 2 jetbike enheter utan komp e enligt mig lungt. Döda en och sedan e det LD8 som gäller... Jag spelade Eldar och kände inte att dessa dominerade i mina matcher, de sprang mest sin väg... Tror att de 2 enhterna under mina 5 matcher tog 3 objektiv.
- Komp på farseer, vette fan. Allt som har rejäl nytta av farseern(av10 fordonen med mkt smatter, WK:s, spindlar) kompar redan så. Tycker inte det behövs lök på laxen.
- Komp från första waveserpent? kom igen...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Flogger »

refabricated skrev:Har inte hunnit kolla igenom alla goa lappar ni fyllt i under TOK team tournament. Fick in 30 av 34 :D
Har skummat ~hälften av dem, ville mest se hur eldar gått. Hittils ser de ut att ha vunnit något mer än av sina matcher och de ställdes mkt sällan.
Necrons verkar vara den bok som gått bäst.

Egna reflektioner om kompen:
Jag fördrar att vrida upp saker lagom och inte överreagera.
- Buffcommander - bör kanske kompa för tau som han gör för allies + ngt lite extra. Typ 1 om han har 4 av följande: 2+, FNP, reroll to hit, ignore cover, tank/monster hunter.
Då får man in en tank eller en buffare utan komp, men inte kombinationen som e rätt bruten(i synnerhet som allies). Multi-purpose skall kompa, 150p+ för en tank eller buffare bör inte.
- Brodsides, komp från andra suiten.
- Fortifications, tror inte dessa e värda komp.

Repliker på föregående:
- 2 jetbike enheter utan komp e enligt mig lungt. Döda en och sedan e det LD8 som gäller... Jag spelade Eldar och kände inte att dessa dominerade i mina matcher, de sprang mest sin väg... Tror att de 2 enhterna under mina 5 matcher tog 3 objektiv.
- Komp på farseer, vette fan. Allt som har rejäl nytta av farseern(av10 fordonen med mkt smatter, WK:s, spindlar) kompar redan så. Tycker inte det behövs lök på laxen.
- Komp från första waveserpent? kom igen...
Hur vet du att de ställdes mycket sällan? Var fyllde man i det? Den biten av lappen missade jag i så fall.

Jetbike enheter är inte så lätt att döda 1 när de kommer in runda 2-4 och står bakom en LoS blocker till det är dags för objektiv. Jag tycker absolut komp från och med andra.

Angående Farseer. Var det någon eldar lista som INTE hade en farseer på turneringen? Han är en no-brainer som absolut ska kompa, han gör armén så sjukt mycket mer stabil. Doom är inte rolig att få i skallen och inte heller Fortune när man väl lyckas komma fram och charga något. För att inte tala om guide och prescience som han ALLTID har.
Ska inte Farseer kompa tycker jag vi kan ta bort komp på Swarmlord, Kairos, Doom, Mephiston, Draigo osv.
Det är helt oväsentligt om han är named eller inte, han är bättre än alla dem fem (och fler därtill) och gör minst lika mycket för armén (ofta mer).

Angående Batman så jo, han ska kompa. Tar man straffet för honom kan man köra honom maxad men man ska inte komma undan för att man inte tog FnP på honom. Jag kan sträcka mig till att han ska kompa om man tar 2 av de 5 sakerna du räknade upp, men inte 4.

Angående fortifications så tycker jag de ska kompa, annars fylls borden upp med defense lines eftersom det troligen är en av de mest prisvärda sakerna i spelet för sina 50p. Däremot kanske man ska kika på vilka arméer som får mest nytta av dem och kompa dem där och inte för alla?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av daskad »

Det stod ju vem som började att lägga ut listor, sen stod det även i vilken ordning alla listor lades ut.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Flogger »

daskad skrev:Det stod ju vem som började att lägga ut listor, sen stod det även i vilken ordning alla listor lades ut.
Va? Det stod väl bara om vem som hade first turn?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av daskad »

Det fanns 5 rutor. 4 av dem var first turn, den femte var vem som la ut första listan. Sedan stod det 1-3, och S framför respektive match.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Flogger »

daskad skrev:Det fanns 5 rutor. 4 av dem var first turn, den femte var vem som la ut första listan. Sedan stod det 1-3, och S framför respektive match.
Detta tror jag vi missade helt i mitt lag, jag fyllde i två gånger och känner inte igen något av det där. Men jag kanske bara är förvirrad just nu.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av daskad »

Du är alltid förvirrad! :wub:
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Gonka Koff »

Tirumbar skrev:Komp straff:en är inte lika mkt värda helt enkelt eftersom "grundvärdet" på enheterna i de nya böckerna är högre än de gamla (dvs mer poängeffektiva).
Håller med och tror jag skrivit något väldigt likt för några månader sedan. Det kommer inte hjälpa ett piss att kompa just jetbikeenheter, eftersom dom andra troopvalen är så inihlevete bra dom också. Jag tror att två jetbikeenheter är rätt optimalt, mer behövs inte eftersom man vill ha dom andra truppvalen också. Eldars truppenheter är allihop jäkligt mycket bättre än vad andra arméer har.

Mitt förslag för att få ordning på Eldar är 1 i komp för typ varje 400 poäng Eldar troops.

Fast jag tycker bara att det är Eldar som förtjänar just den behandlingen. Såvitt jag begriper så är det ganska specifika saker som är fuskbra i de andra kodexarna, just Eldar sticker ut eftersom osten är så fet överlag.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar