LBK mallen verion 2.0 feedback

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av DHettNeck »

Ceasar skrev:
Loudhoward skrev: Förstår att detta inte kommer att ändras men kollektiv bestraffning brukar inte uppskattas och jag kan tycka att det är underligt att den "smög sig in" i sista versionen sådär, med tanke på att det nu är något som gäller ALLA, torde varit något som varit bra att få feedback på.

1 More than 5 AV11-14 vehicles (only if there are allied vehicles in the army, count vehicles from both
detachments)

Ovanstående var med redan i BETA2.

Vi valde att höja till 9th och räkna med alla fordon istället.
Precis.

Sen så är det faktiskt bra med många fordon, även dåliga och 9+ fordon hör inte hemma på komp 0.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Loudhoward »

Ceasar skrev:
Loudhoward skrev: Förstår att detta inte kommer att ändras men kollektiv bestraffning brukar inte uppskattas och jag kan tycka att det är underligt att den "smög sig in" i sista versionen sådär, med tanke på att det nu är något som gäller ALLA, torde varit något som varit bra att få feedback på.

1 More than 5 AV11-14 vehicles (only if there are allied vehicles in the army, count vehicles from both
detachments)

Ovanstående var med redan i BETA2.

Vi valde att höja till 9th och räkna med alla fordon istället.
Detta var inte med för alla arméer? Hittar vad du skrev i bland annat DA, CSM och BA, men det gällde absolut inte alla. På så vis var det helt nytt för ett antal arméer,

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Loudhoward »

DHettNeck skrev:
Ceasar skrev:
Loudhoward skrev: Förstår att detta inte kommer att ändras men kollektiv bestraffning brukar inte uppskattas och jag kan tycka att det är underligt att den "smög sig in" i sista versionen sådär, med tanke på att det nu är något som gäller ALLA, torde varit något som varit bra att få feedback på.

1 More than 5 AV11-14 vehicles (only if there are allied vehicles in the army, count vehicles from both
detachments)

Ovanstående var med redan i BETA2.

Vi valde att höja till 9th och räkna med alla fordon istället.
Precis.

Sen så är det faktiskt bra med många fordon, även dåliga och 9+ fordon hör inte hemma på komp 0.
"Sen så är det faktiskt bra med många fordon, även dåliga och 9+ fordon hör inte hemma på komp 0" Kompa direkt på dessa fordon då.
9 fordon är MYCKET för vissa arméer och väldigt tillåtande,( detta ordnas genom andra komp regler jag vet, Igen, Serpents som exempel) medan 9 fordon inte är speciellt mycket för andra. 9 Fordon för en Dark Eldar är i princip en "vanlig" lista utan något som helst fokus på fordon spam. Nu säger jag inte att denna listan inte ska kompas. Jag säger att listan ska kompas på det som är specifikt bra med listan (venoms är tex redan kompade), inte pga en "6th ed all armies vi stoppar fingret i munnen och upp i vädret och bestämmer oss för siffran 9" komp.

Det är skillnad på 9 och nio och jag är emot att dra alla över samma kam. Vi kan ta och släppa detta då det inte tycks som ni ser skogen för alla träd.

Edit* Inser att det där var klart mycket bitchigare än tänkt, detta ber jag om ursäkt för, men håller fast vid att det är en fråga om HUR man kompar bra enheter, inte ATT, samma komp rakt över är inte en komp som balanserar listor, det är en komp som konvergerar listor.

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Ceasar »

=>Loudhoward

Vill du att folk ska lyssna på dina åsikter så tycker att du kan tagga ner lite och byta attityd. Det är en rätt stor grupp personer som lagt ner en hel del tid på att ta fram mallen. Det ligger bra mycket mer än "vi stoppar fingret i munnen och upp i vädret och bestämmer oss för siffran 9" komp" bakom mallen.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Gonka Koff »

DHettNeck skrev:
Gonka Koff skrev:SM:s Shield Eternal, kompar ju om gubben har en bike. Jag tycker faktiskt att han blir ännu bättre med jump pack.
På vilket sätt då?
Jag gillar gubbar som kan hoppa
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Loudhoward »

Ceasar skrev:=>Loudhoward

Vill du att folk ska lyssna på dina åsikter så tycker att du kan tagga ner lite och byta attityd. Det är en rätt stor grupp personer som lagt ner en hel del tid på att ta fram mallen. Det ligger bra mycket mer än "vi stoppar fingret i munnen och upp i vädret och bestämmer oss för siffran 9" komp" bakom mallen.
Hej Ceasar. Se min edit på sista inlägget.

Är medveten och ska ta ner det en nivå. Förstår att otroligt mycket tid och arbete lagts ner i det hela och jag vill egentligen bara förstå VARFÖR just vehicle parks och fortifications ansågs fungera med samma komp rakt över alla arméer. Jag spelar Dark Eldar huvudsakligen och känner mig inte speciellt hårt kompad så det är inte gnäll från spelsidan, det är en fråga om att förstå och eventuellt bidra.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Flogger »

Loudhoward skrev:
Ceasar skrev:=>Loudhoward

Vill du att folk ska lyssna på dina åsikter så tycker att du kan tagga ner lite och byta attityd. Det är en rätt stor grupp personer som lagt ner en hel del tid på att ta fram mallen. Det ligger bra mycket mer än "vi stoppar fingret i munnen och upp i vädret och bestämmer oss för siffran 9" komp" bakom mallen.
Hej Ceasar. Se min edit på sista inlägget.

Är medveten och ska ta ner det en nivå. Förstår att otroligt mycket tid och arbete lagts ner i det hela och jag vill egentligen bara förstå VARFÖR just vehicle parks och fortifications ansågs fungera med samma komp rakt över alla arméer. Jag spelar Dark Eldar huvudsakligen och känner mig inte speciellt hårt kompad så det är inte gnäll från spelsidan, det är en fråga om att förstå och eventuellt bidra.

Det är en lösning till VSK och kommer diskuteras och eventuellt förändras efter mallen testats. Precis som många saker är. Mallen är LÅNGT ifrån klar och den skulle aldrig hinna bli klar på de veckorna vi jobbat med den, det visste vi från början. Därav finns det många saker som kanske kan ses som konstiga och straffar "fel" saker men vi var helt enkelt tvungna att hitta lämpliga lösningar kvickt för att få någon form av mall ute i tid till en av sveriges största turneringar.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Loudhoward »

Flogger skrev: Det är en lösning till VSK och kommer diskuteras och eventuellt förändras efter mallen testats. Precis som många saker är. Mallen är LÅNGT ifrån klar och den skulle aldrig hinna bli klar på de veckorna vi jobbat med den, det visste vi från början. Därav finns det många saker som kanske kan ses som konstiga och straffar "fel" saker men vi var helt enkelt tvungna att hitta lämpliga lösningar kvickt för att få någon form av mall ute i tid till en av sveriges största turneringar.
Tackar för svaret. Då har jag fått min fråga besvarad och anser mig ha lämnat den feedback jag är kvalificerad nog för att lämna. Ber om ursäkt igen för attityden, var omedvetet och jag självinsåg att det såg ut att vara ett dåligt fall av "behind the screen attitude". Jag lovar att jag är lika irriterande i verkligheten!

/Loudhoward

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Inlägg av Asplund »

Jag kanske är cynisk, men anar få kommer bekänna de luckor de hittat i mallen, dock kommer de troligen upptäckas efter lagturneringen.

Jag har dock en undran, vore det intressant att veta vilka av oss som kommer välja att inte spela en armé för att vi inte lyckats bygga lika hård lista med den som med någon annan vi har tillgång till?

Jag inbillar mig nämligen att för hård komp är svårare att upptäcka, eller backa upp med formuleringar.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Olof »

Bra jobb med mallen! Jag saknar dock komp på screamers. Känns som 27 screamers på komp 0 är stenhårt, även utan buffgubbar. Föreslår att de kompar ungefär som fläskhundar, alternativt att de är med i cavalrykompen.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Skriv svar