CSM, Orks och annat 6th

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av refabricated »

Är själv av meningen att mindshackle bara bör kosta komp på destroyerlords MED wraiths. Samt att necrons är mkt hårt kuperade.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Jony »

Poet skrev:Hmm.. Mindshacle scarabs e jättebra.. håller med.. och jag hatade att spela mot dem.. MEN.. jag hatar/hatade även att spela mot flygande monster, 35+ bikes, siflemen dreads, etc etc...

Var inte själva tanken med LBK-mallen att man enbart skulle straffa det absolut hårdaste, och inte ha det som en RT-kompmall?

Nids går igenom mallen like nobody's business.. och ändå gnäller Flogger..

Tau/Eldar.. kompa dem lika hårt som necrons.. dvs.. markerlights, riptides, broadsides me drones.. commander? som tar bort cover/ger andra abilities, allt ska kompa stenhårt..

Mindshacle på en vanlig overlord borde inte kompa, inte ens med flygare (Då man inte kan spela med flygare eftersom dem e sönderkompade) Sen tycker jag inte att wraiths ska kompa extra för att man har en destroyer lord i armèn om han inte har 2+ save..

Men ska vi börja gå in på upgrades så kommer komp-listan bli jävla lång.

Kan ju lika gärna spela okompat, eftersom det oftast till och med är mer "rättvist" än med komp-mallarna...?

Skoj att folk engagerar sig i hobbyn dock!

Kram på er
+1

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Lillen »

Testat lite fram och tillbaka. Men jag tycker man kan släppa upp orks till v2 i lootas med fortifikation. Men kanske även räkna dom i boys minuset?

Man släppte upp baragerna hos necrons och baragerna skjuter "lika" bra som lootas. Sen lootas lider mer av LoS än vad baragerna gör.

Det är bara ett exempel. Jag är medveten om att man inte bara kan jämföra mellan codexar rakt av.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Röde »

Ursäkta om jag är dum i huvudet men... Jag blir fan inte klok på formuleringen kring Crypteks.

Om min Necronlista innehåller:

En Harbringer of dispair och en enhet Deathmarks samt en Harbringer of the storm men ingen Nightscythe, kompar det 0, 1 eller 2?

Jag sitter och bygger lista som ska in imorgon så hjälp med svar uppskattas.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av refabricated »

Jag tolkar det som att cryptekminuset bara gäller om flygare finns.

Så var det iaf i 1.4.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Pärssi »

refabricated skrev:Jag tolkar det som att cryptekminuset bara gäller om flygare finns.

Så var det iaf i 1.4.
Rätt!

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Lillen »

Orks 1 V130 models of Boyz, Lootas and Stormboyz (add together) in the army. Andadditional 1 if V150.
1 V9 vehicles (do not count Warbuggys and Wartrakks) and monstrous creatures, count each vehicle with death rolla as 2. Do not count the first 2 Killer Kans. And additional 1 if V13.
1 Army includes an Allied Detachment (plus any penalties occurred from that army)

Så här borde kompen vara. Lootas är inte vad de en gång var och de behöver släppas lite.

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av daskad »

30 Lootas bakom mur borde nog också kompa, men annars ser den bra ut
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar