Tyranids, Daemons 6th

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Flogger »

Poet skrev:Jag håller med.. 2 flygtyranter och 2 tervigons ska definitivt kompa 2.. dem flesta armeerna har ju fan problem att ta hand om 1 tervigon och 1 flygtyrant....
Vilka då? Jag har aldrig mött en motståndare som tyckt det varit jobbigt med EN flyrant och EN tervigon. En tervigon dör oftast som en fluga mot de flesta arméer. Flyrants likaså, därför behöver man 2 av dem och det tycker jag är helt ok att det kompar 1. Flyrants är snordyra och har bara fyra wounds, får de Iron Arm är de sinnessjuka och får de inte Iron Arm så är de ganska bra.

Däremot att man får komp för 2 tervigons är inte rätt, de är dyra och pumpar ut en enhet troops garanterat, dock sällan mer än 2 (Tröger, du kanske kan räkna ut oddsen för att rulla dubblett på 3D6 ;) ) men visst är de jobbiga när de pumpar ut hela spelet och aldrig rullar dubbel, men så kan man inte resonera, det är lite som att säga att terminators är sinnessjuka om man aldrig rullar ettor. För att inte tala om att om morsan dör så tar hon med sig ca 5 lilliputtar i varje enhet termagants inom 6" (vilket ofta är några stycken när närstriderna väl börjar då man vill ha sina gaunts inom 6" när man ska slåss.

Sedan är tervigons redan kompade i psychic power minuset, och ganska ordentligt strypta där. Tar man 2 flyrants och 2 tervigons så får man inte ha fler psykers vilket gör att om man tar en morsa till kompar man 2, tar man zoanthropes kompar man 2, tar man broodlords kompar man 2, osv.

Men jag står fast vid att jag tycker kompen bör straffa den 3e tervigonen.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Zurken »

Flogger skrev:(Tröger, du kanske kan räkna ut oddsen för att rulla dubblett på 3D6 ;) )
Nu är jag inte Tröger, men det är exakt 50% risk/chans att slå dubbel (eller trippel) på 3d6 och då alltså 8,33% att slå just dubbelett.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Flogger »

Zurken skrev:
Flogger skrev:(Tröger, du kanske kan räkna ut oddsen för att rulla dubblett på 3D6 ;) )
Nu är jag inte Tröger, men det är exakt 50% risk/chans att slå dubbel på 3d6 och då alltså 8,33% att slå just dubbelett.
Inte dubbelett, dublett ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Zurken »

haha, mina ögon särskriver. Läste det som dubbl ett :P, men jag förstod nästan att du ville har svar på dubblett ändå :lol:
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av LillePer »

Men Peter. De där arméerna som lätt dödar en mamma och en flygande tyrant, de kompar ju också...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av DHettNeck »

Zurken skrev:
Flogger skrev:(Tröger, du kanske kan räkna ut oddsen för att rulla dubblett på 3D6 ;) )
Nu är jag inte Tröger, men det är exakt 50% risk/chans att slå dubbel (eller trippel) på 3d6 och då alltså 8,33% att slå just dubbelett.
Är det?

Är inte chansen att bli förstoppad: (1-(5/6*4/6))*100 = 44,44%

Jag kanske bara är trött på morgonen och missar något dock.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Flogger »

LillePer skrev:Men Peter. De där arméerna som lätt dödar en mamma och en flygande tyrant, de kompar ju också...
Ja, de där 15 long fangs och 40 grey hunters som kompar 0 har nog megaproblem med detta.

Likaså 30 drop-pod sternguards med combi-meltor som också kompar 0. Och de dödar ju typ en hel tyranidarmé.

Eller 35 Ravenwing bikes som tar både Flyrant och tervigon innan man ens hinner blinka. Också komp 0.

Grey Knights med 30 strike squad killar med psybolt och 2 psycannons, komp 0 och splatt så är monstrena borta.


Många arméer hanterar detta på komp 0, för enkelt till och med. 2 morsor bör inte kompa 1, de är inte så bra. Det är den enda scoring enheten i hela codexet som inte är helt jävla cp-överprisad.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av LillePer »

Ravenwing och pod listan kan jag köpa men det handlar snarare om att deras komp behöver rättas till. Vargarna håller jag inte med om. Ja long fangs är bra mot nids men väldigt mycket sämre mot alla andra. Och hur 40 greyhunters "dödar" dina flygande killar eller dina bajskillar som står 20-30" bort är för mig oklart. (Hur många SW listor var det på lincon? 2?)

Samma sak med strike squads. Dina flygmammor skjuter ju ut dessa killar relativt enkelt, och om alla 30 får skjuta på en tervigon har du gjort fel..

Sen kan man inte grunda komp på sådana här argument för det säger ganska lite.

Men jag håller iaf med trögers förslag, det lät rimligt.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av egge »

En flygtyrant och en tervigon är inga farliga saker i sig. Eller ens ihop. När vi kommer upp i ett större antal år det annorlunda.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Flogger »

Man får ju se till vad andra arméer får in på komp 0, man får ju kompa arméerna efter varandra och hur hårt man vill att komp 0 ska vara.

Sedan är det tramsigt att Broodlords räknas till psychic powers. Nu finns det verkligen ingen anledning någonsin att spela genestealers.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar