LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Gutmann
Inlägg: 134
Blev medlem: 12 jun 2012, 17:17

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Gutmann »

nu har dom spikat kompmallen, och då är det den som gäller

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av DHettNeck »

Det är det väl ingen som har ifrågasatt ;) Det lär ju dock komme uppdateringar senare där man kan tänkas ändra sånna saker.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Yabob »

Det är dock ett väldigt bra vapen mot horder till en obefintlig kostnad (fråga Leidermarks nids).... vilket väl var tanken med komp där. Sen är det ju förstås bättre till en Devilfish eller Sky Ray än till en Hammerhead.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av DHettNeck »

Absolut. Men droens som får skjuta även om forodnet åker (som på en devilfish) och som när det behövs kan hoppa lös och blokera en enhet utan att ge bort något känns typ alltid bättre. Håller dock med att SMS är bättre på en Skyray.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ardhiel
Inlägg: 129
Blev medlem: 27 mar 2012, 20:12

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Ardhiel »

Gällande Ethereal och dess komp.

Kompmallen trumfar onekligen GW codexen, läggar in begränsningar osv. Jag antar därför att straffet med extra victory point till motståndaren om en Ethereal dör försvinner i och med nuvarande kompmall.

Känns logiskt att bara straffas en gång, men även om det må vara självklart att man inte dubbelbestraffar vill jag fråga för att vara på säkra sidan.

Så, dubbelbestraffning eller ej?
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Katarsis »

Jag ser då verkligen inte hur man skulle kunna få det till att en Etheral inte ger bort ett VP om han dör bara för att han även finns med i ett kompstraff.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ardhiel
Inlägg: 129
Blev medlem: 27 mar 2012, 20:12

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Ardhiel »

Katarsis skrev:Jag ser då verkligen inte hur man skulle kunna få det till att en Etheral inte ger bort ett VP om han dör bara för att han även finns med i ett kompstraff.
Man ger redan bort en massa i och med att det kompar, dubbelbestraffning brukar inte vara okay någonstans.

Tanken är väl något i stil med: "Detta är för bra, vi ger motståndaren en bonus". Och då tycker jag att man borde välja vilket straff som ska gälla. Inte dubbelt. I och med ev komp straff tyckte jag att man hade valt. Kändes väldigt logiskt.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Zurken »

Att han ger bort ett VP är ingen kompbestraffning, utan en del av hans spelmekanik. När han har blivit kompad har man tagit hänsyn till detta, skulle han inte gett bort någon VP skulle antagligen kompstraffet vara hårdare.

Sen är det självklart möjligt att straffet just nu är för hårt, men det blir väl till att se efter Lincon.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Katarsis »

Kolla på resten av LBK-mallen. Typ allt som är bra dubbelbestraffas (eller mer) och då är det bara kompstraff och inte inbyggda nackdelar i reglerna.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ardhiel
Inlägg: 129
Blev medlem: 27 mar 2012, 20:12

Re: LBK mallen 1.4 (versionen som gäller på Lincon 2013)

Inlägg av Ardhiel »

Det straffas av samma system, vilket är mer försåtligt. Även om jag inte säger att det är rätt. Att straffas av två olika system är däremot oförståeligt. Dubbelbestraffning är till och med förbjudet enligt Sveriges rikes lag och då pratar vi en helt annan dignitet. Därför tyckte jag det var rätt självklart att det gäller mer generellt.

Att båda straffen kunde vara okay var för sig betyder inte att det är en rimlig nivå kombinerat.

Hur som, det du ville säga var nog att det ska dubbelbestraffas. Vilket nödvändigtvis inte är ett bra svar, men troligen det som gäller och således det jag ville veta. :)
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Skriv svar