LBK-mallen 40K 6th V1.3

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av DHettNeck »

Doomschyten är ruggit bra och skall verkligen räknas.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Chaos4reaL
Inlägg: 111
Blev medlem: 31 jul 2011, 15:13
Ort: Norrköping

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Chaos4reaL »

Har nu spelat nya demonerna med nya LBK mallen och efter tre matcher (GK, nids och CSM 2 förluster och en oavgjort den senare på ren tur) så känns mallen helt fel! Flogger har många rätt när han tar upp CDs totala brist på skytte. Det enda skytte som finns är psyker attacker och då till undermåliga LD jämfört med andra psykers. Soulgrinders med mark of nurgle kommer vara svår skjutna men i gengäld så är det 150p med 3x S7 till BS 3! inte mycket att skryta med i min mening. Det finns annan skytte också men även den är rent utsagt dålig så inte ens värd att nämna.

CD är en unik armé och kan inte kompas som andra arméer då de är just unika. De har inte skytte, de kan inte göra overwatch, de har förlorat sin runda 1 DS från förda codexen och måste nu harva genom mer skytte än tidigare för att komma fram. Därför har de fått många olika varianter av fast attack för att ge dem en chans att komma in i närstrid fort. Detta och de lite bättre statsen som CD har på sina troops och vissa HQ är balans för bristen på framförallt skytte. Alldeles för få spelare spelar CD och okunskapen och missförstånden är många pga detta. Titta bortom statsen på en enhet och se helheten på arméen istället. CD bör kompas mindre på alla punkter mot vad de gör idag. Idag är det dubbelbestraffning, tex FMC som kompar för FMC och MC och psyker. FMC är egentligen det enda som CD kan slänga mot alla flyers. CD måste kontra en flyer med mer än dubbelt så många poäng på en FMC och dessutom så kompas de hårdare. Om CD ska ha en chans att hävda sig över huvudtaget i en turnering eller växa i popularitet som armé så måste sättet att titta på arméen ändras. Ibland är det bättre att fria än att fälla och ta tag i eventuella fel i efterhand.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Flogger »

Håller med dig om det mesta. Jag hade gillat om man satte noll straff på hela armén förutom allmänna straffen tills de varit på en lite större turnering, det är först då man vet hur se fungerar.
Men ja, jag och Cemal la ett förslag i demonkomp tråden som vi tycker funkar än så länge.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Chaos4reaL
Inlägg: 111
Blev medlem: 31 jul 2011, 15:13
Ort: Norrköping

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Chaos4reaL »

Flogger skrev: Jag hade gillat om man satte noll straff på hela armén förutom allmänna straffen tills de varit på en lite större turnering, det är först då man vet hur se fungerar. .
Håller med.
Flogger skrev: Men ja, jag och Cemal la ett förslag i demonkomp tråden som vi tycker funkar än så länge.
Bättre med högre nivå för snabba enheter men troops är alldeles för låga. I alla tre matcher jag spelat ännu så är 50 troops döda turn 4 och på 1250p som jag spelade så skulle de varit komp1!

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Pärssi »

som svar på demon-diskussionen
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... 5&start=20

Necrons deathray är tillräckligt hård att räknas som en hård flygare.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av refabricated »

Kan det inte räcka att straffa battlebrothers allies?

Lite tråkigt att taxa 1 komp bara för att man vill variations alliera.
Visst får man visst komplement genom allies, men osten ligger i battlebrothers.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Flogger »

refabricated skrev:Kan det inte räcka att straffa battlebrothers allies?

Lite tråkigt att taxa 1 komp bara för att man vill variations alliera.
Visst får man visst komplement genom allies, men osten ligger i battlebrothers.
Osten ligger i Allies of Conveniance. Necrons och Grey Knight allies är en riktigt jävla Stilton.

Tycker det är helt ok att ta bort allies minuset helt om man också skriver in att alla allies är desperate. Annars gillar jag det.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av DHettNeck »

Jag skulle gärna se att man fördelade ut allie minuset (och egentligen alla generella minus) på arméerna och bara listar sådant som faktiskt är problem.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Cemal
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 nov 2011, 18:34

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Cemal »

Håller med DHettNeck. Det borde bara vara hårda kombinationer som straffas.

Rätt stor skillnad på Demoner med CSM som allies och CSM med demoner som allies för att ta som exempel.

Chaos4reaL
Inlägg: 111
Blev medlem: 31 jul 2011, 15:13
Ort: Norrköping

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Chaos4reaL »

Cemal skrev:Håller med DHettNeck. Det borde bara vara hårda kombinationer som straffas.

Rätt stor skillnad på Demoner med CSM som allies och CSM med demoner som allies för att ta som exempel.
Håller med båda. De flesta allianser handlar mera om att hitta det brutna än att komplettera ens egna armés svagheter. Ett alternativ är att stryka kompen för allianser och gå över till subjektivkomp på allianser och kanske istället sätta upp till 2 minus för de mest brutna grejerna. Eller helt enkelt desperatara allianser på alla som Flogger skrev.

Skriv svar