Psychic powers för tyranids?

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Psychic powers för tyranids?

Inlägg av Flogger »

Jag har kikat igenom LBK mallen lite och skulle gärna vilja ha en förklaring på detta:
1 - More than 4 mastery levels in total in the army (add up all mastery levels from all the Psykers in
the army), do not count; Chaos Space Marines Thousand sons Aspiring Sorcerers, Grey
Knight units with Brotherhood of Psykers rule, Grey Knight units with Psychic Pilot rule and
Grey Knight Justicar Thawn.
Vad är syftet med detta? Varför i all världen räknas inte grey knights och thousand sons men broodlords och zoanthropes gör det?

Det enda denna restriktion gör är att uppmana till tråkigare Tyranid listor. Jag kommer aldrig kunna ta Zoanthropes då 3st tvingar mig välja mellan EN tervigon och EN hive tyrant. Och varför i all världen skulle jag någonsin ta en broodlord? Denna restriktion ger minus på snälla mysiga enheter som man gärna vill se på en turnering (enligt mig).

Jag förstår verkligen inte poängen med denna restriktion. Så var snäll att förklara, någon?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Psychic powers för tyranids?

Inlägg av LillePer »

Eftersom det är spammandet av regelboks magier som är starkt. Typ biomancy/telepathy och divination i vis mån. (De första två är bättre "spamm" skolor enligt mig)
Detta gör tyranider väldigt bra. Men även andra. Dock kan inte greykniggits och thousand sons bidra till detta. (GK får inte byta och 1k sons måste slå på den kassa tzeentch tabellen.)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Psychic powers för tyranids?

Inlägg av Flogger »

LillePer skrev:Eftersom det är spammandet av regelboks magier som är starkt. Typ biomancy/telepathy och divination i vis mån. (De första två är bättre "spamm" skolor enligt mig)
Detta gör tyranider väldigt bra. Men även andra. Dock kan inte greykniggits och thousand sons bidra till detta. (GK får inte byta och 1k sons måste slå på den kassa tzeentch tabellen.)
Jag personligen har bara upplevt Primaris powern i divination som ett problem i spelet, men det är ju just för att den är primaris powern (ungefär lika brutet för grey knights som att ha iron arm som primaris för tyranids IMO).

Eftersom man i sverige oftast väljer discipline när man gör armélistan vore det vettigare att ge minus för disciplines som är hårda eller om man väljer att inte ha codex powers. Detta är alltid problemet med en kompmall, saker hamnar i kläm

Personligen tror jag LBK mallen vore bättre utan denna restriktion alls, som den var innan. Har aldrig upplevt regelboks spammande som ett problem.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Psychic powers för tyranids?

Inlägg av LillePer »

I Sverige väljer man regelbok eller codex. Aldrig disciplin, vad jag vet iaf. Sen är enfeeble, endurance och iron arm rätt crazy. Även warspeed är bra för nidsen. Sen kan ju Swarmlorden ge 30 gargoyles invis...

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: Psychic powers för tyranids?

Inlägg av Pärssi »

Precis som Lilleper klokt skriver så är det den enkla anledningen.
Eftersom det är spammandet av regelboks magier som är starkt. Typ biomancy/telepathy och divination i vis mån. (De första två är bättre "spamm" skolor enligt mig)
Detta gör tyranider väldigt bra. Men även andra. Dock kan inte greykniggits och thousand sons bidra till detta. (GK får inte byta och 1k sons måste slå på den kassa tzeentch tabellen.)
Vi utgår från att man bara behöver välja regelbok eller codex som magi innan turnering.
Jag kommer aldrig kunna ta Zoanthropes då 3st tvingar mig välja mellan EN tervigon och EN hive tyrant.
Sen innebär ju inte ett i komp-straff för detta att du inte kan spela listan, den är bara lite hårdare. Det är en kompmall, inte en restriktionsmall.

Skriv svar