Feedback efter Defcon

Moderatorer: Pärssi, Lillen

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Feedback efter Defcon

Inlägg av cadelin »

Detta är det som diskuterats:
Grey Knigths får ett i straff oavsett vad man tar

Spacewolves får 5st Grey Hunters eller scoring wolfguards som tillägg

Spacemarines: ta bort lysander,calgar och vulcan

Sisters blir ändrat till
9* bilar
och 3 exorcister+jacobus+celestine ger ett

Blood angels kommer ändras till 2* blood chalice istället för en präst.

Orks: ta bort "count each vehicle with deffrolla as two"

Kommentarer om detta tack

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Feedback efter Defcon

Inlägg av speedfreek »

Låter helt OK.

Samt kanske ta bort lite straff på arméer som knappt var med, typ Eldar.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Feedback efter Defcon

Inlägg av cadelin »

Det hade mer med uppdragen att göra än mallen tror jag.

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Feedback efter Defcon

Inlägg av egge »

Tyranids; ändra till 2* catalyst.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Hawk
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 okt 2008, 22:49

Re: Feedback efter Defcon

Inlägg av Hawk »

Jag skulle nog skippa minus för Eldrad för att göra Eldar konkurrenskraftiga.

/H

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Feedback efter Defcon

Inlägg av fjugin »

Alltid ett minus på grey knights är lite trist. Ett av de sättet jag gärna skulle använda LBK-mallen på är som restriktionsmall där man inte kan ta ett enda komp. Synd att göra GK helt ospelbara med det upplägget. Ge dom något som är väldigt svårt att komma runt istället, som t.ex. 4+ assault cannons/Heavy bolters med psybolt eller psycannons.

Överlag tycker jag att man kan lätta upp lite för sämre codexarna. Dom bra böckerna behöver oftast inte förlita sig på en viss unit eller upgrade på samma sätt som halvdana codexar och kan bygga lite nedtonade varianter av sina bästa builds (SW kan t.ex. tona ner antalet fordon och long fangs lite och få lite sämre versioner av sina standardlistor på 0 komp). Halvdana codexar har ofta få kompetenta build, och när dessa blir helt ospelbara utan en viss unit/upgrade (lash-listor, battlewagon-listor, killa kan spam, FnP-stealers, fate-crushers osv) uppstår en obalans mellan bra och dåliga codexar som gynnar dom redan starkare codexarna mer. Föreslår att man sätter minus på andra av flera av dessa val (andra lashen, andra catalysten) eller löser det annat sätt så att man bygga nedtonade varianter av listorna utan minus (som t.ex. straffa andra enheten crushers om fate weaver är med eller räkna kustom force field som X antal fordon så att man kan ha den plus några få fordon utan minus).

I samma anda anser jag att det är bra att man kan spela wazzdakka-mongo-nobs (alltså lite sämre/nedtonade vanliga mongo-nobs) på 0 komp. Hade iofs föredragit nått i stil med "AP*7/1750 nob bikers taken as troops" istället, men tanken är densamma. På samma sätt vore det kanske bra att behålla minus på Lysander med släppa det på Calgar, så kan man spela den lite sämre varianten för 0 komp eller den bättre för 1 komp.

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Feedback efter Defcon

Inlägg av theWatchman »

fjugin skrev:Alltid ett minus på grey knights är lite trist. Ett av de sättet jag gärna skulle använda LBK-mallen på är som restriktionsmall där man inte kan ta ett enda komp. Synd att göra GK helt ospelbara med det upplägget.
Tror heller inte på det. Men jag har funderat på om man skulle ge dom absulut "sämsta" codexarna, typ systrar o kanske Eldar, möjligheten att slippa sitt först minus istället.

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Feedback efter Defcon

Inlägg av theWatchman »

egge skrev:Tyranids; ändra till 2* catalyst.
Ja det tror jag på. Samt baka in doomen i hiveguard-minuset.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Inlägg av LillePer »

Kanske ska systrar och eldar börja på +1? Så först när man tar mycket jobbiga saker som man får mycket minus.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Feedback efter Defcon

Inlägg av HeadWar »

Blood Crushers kan gott höjas till 14 eller 15. (Eller tas bort helt.)

Och antagligen börja på +1.

Å andra sidan så får ni kanske ändra syftet med mallen om ni ska genomföra de här förändringarna... ;)

Skriv svar