Gonka Koff skrev:Vill bara säga det som jag sagt förton gånger förut: Man ska inte ha upprepningsstraff i en poängjusteringsmall. Om det TROTS poängjusteringen lönar sig att upprepa något, så är det justeringen som är fel och den som ska ändras och inte något annat.
Tänk så här: om man skulle råka sätta en för hög justering, så att exempelvis en Wraithknight skulle kosta 475 poäng, så blir ju en armé med Wraithknights sämre destå fler man tar. -ska man fixa det genom ha ett omvänt upprepningsstraff, så att den andra kostar 310 poäng och den tredje 85 poäng? Alla fattar väl att det är helt åt helvete, för då kommer alla arméer som vill ha Wraithknights att alltid spela med tre stycken.
Det omvända fenomenet uppstår när om man upprepningsstraffar en enhet som man prisjusterat för lågt, -folk kommer bara ta en, bli förbannade och frustrerade över att dom inte kan bygga sina coola och balla arméideer, eftersom typ alla coola och balla arméideer bygger på någon form av tema och många enheter av en viss ball grunka.
Poängjusteringen ska försöka åstadkomma ett läge där varje enhet känns lika prisvärd som en annan. Det som är så bra med ett poängjusteringssystem är att det då går alldeles utmärkt att spamma saker, för det kommer inte sabba balansen eftersom man måste betala rätt bris på varje gubbe.
Tänker man efter lite inser man att det dessutom blir väldigt tramsigt att sätta både prisjustering och upprepningsstraff samtidigt, -för om man ökar priset måste man ju minska upprepningsstraffet och vice versa. Hur ska man kunna veta om straffet ska läggas i upprepningen eller i prisjusteringen?
Vidare: inse hur fruktansvärt jobbig - för att inte säga omöjlig - kompdiskussionerna kommer att bli med en dubbelmall (upprepning och prisjustering)? Den ena vill öka straffet på enhet X, och den andra vill öka upprepningsstraffet istället, den tredje vill sänka prisjusteringen men öka upprepningsstraffet istället. -Hur ska man kunna hantera det?
Kan tyvärr inte hålla med dig här, vissa enheter är mycket bättre om de spammas än om andra enheter spammas. En del enheter har dessutom större spampotential än andra exempelvis kan man få in rätt många Wave serpents på ett FOC, medan det är lite svårare att få in många Wraithknights så länge man kör battle forged.
Huvudfördelen med att spamma saker på turneringar är ju att man inte behöver tänka så mycket då varje enhet har samma utrustning, skulle en enhet dö/gå sönder så har man kanske fem till av samma sort. Det är dessutom inte så taktiskt utmanande att möta spamlistor. Har man sen inget emot att möta spam så kan man ju givetvis spela utan just spam-mallen.
Angående om man ska justera poängen i poängjusteringen eller i spam-mallen så blir det ju ganska enkel, poängjusteringen skall utgå ifrån att man tar endast en av relevant enhet, upprepningar hanteras av spam-mallen.
Det är troligt att en poängjusteringsmall kan göras rent matematiskt i unbound, då de flesta variabler är satta, övriga variabler kan dock uppskattas som exempelvis hur många modeller som man får in under en blast.
Här är ett exempel:
Space marine 14p
Necron Immortal 17p
Necronen har I-2 och Ld+1, gauss samt regeln reanimation protocols.
Space marine har combat squads, ATSKNF och granater.
Dessa är relativt balanserde sinsemllan.
Skulle man då slänga in en:
Windrider jetbike 17p
Jetbike har S-1, I+1 ld-1, twin-linked istället för 24" rapid fire, bladestorm.
Så långt ganska balanserat, men lägger man in jink och extra förflyttning så ser man genast obalansen och bör därför höja kostnaden för en jetbike, alternativt sänka den för de andra, men det är ju alltid bäst att göra så liten justering som möjligt, så jetbike:n kommer bli dyrare.
Att man inte kan jämföra mellan codex:ar argumentet, kan vi nu kasta ut genom fönstret eftersom man får alliera friskt eller köra unbound.
Jag är gärna med och gör en poängjusteringsmall, sen kan ju folk välja om de vill använda den eller ej
Jag föreslår en tumregel att om poängjusteringen som behövs bedöms vara mindre än 10% så kan den ignoreras, vi behöver inte micropilla.