Comp 7th

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Comp 7th

Inlägg av Kaptenen »

Halvar skrev: det ger inget djup i mallen, inte ens nästan som det var i femte. jag vill se en mall som tar hänsyn till om enhet Z är i samma armé som enhet H som dessutom samtidigt har wargear F osv. och framförallt så brukar spam av saker som var för sig är svåra att hantera vara mycket bättre än summan av grundenheten X antalet.
Jag förstår din poäng och håller med dig i det avseendet, en mall med poängjusteringar skulle vara en enkel mall utan djup, men samtidigt, det skulle vara en enkel mall utan djup! :D
Klar på en eftermiddag.

Ni gör såklart precis som ni vill och jag ska inte lägga mig i då jag inte är en del av Turneringssverige, det verkar bara vara ett rejält Sysifosarbete att göra en mall numera, jag satt utanför boxen och funderade. :)

Användarvisningsbild
fredrik
Inlägg: 222
Blev medlem: 08 aug 2012, 17:04

Re: Comp 7th

Inlägg av fredrik »

Är det verkligen realistiskt att skapa en så pass avancerad kompmall för ett spel är så komplext som 40k med 16(?) grundcodexar och typ två expansionsböcker per codex som kan alliera sig i en massa olika kombinationer, plus Stronghold, plus Escalation, plus IA, plus vid det här laget en ganska rejäl massa fristående dataslates för både enheter och detachments? Detta när det samtidigt kommer i snitt två nya släpp i månaden?

För mig som glad amatör men som ändå åker på ett par turneringar per år känns det viktigare att man kapat topparna än att mallen försökt implementera någon sorts mikrometerrättvisa mellan arméerna. Jag vill helst inte möta typ 9 wave serpents eller de allra värsta stjärnorna, och jag tycker nog det räcker med att kompa bort dom om man nu skall kompa.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Comp 7th

Inlägg av DHettNeck »

fredrik skrev:För mig som glad amatör men som ändå åker på ett par turneringar per år känns det viktigare att man kapat topparna än att mallen försökt implementera någon sorts mikrometerrättvisa mellan arméerna. Jag vill helst inte möta typ 9 wave serpents eller de allra värsta stjärnorna, och jag tycker nog det räcker med att kompa bort dom om man nu skall kompa.
och det finns det redan massa maller/restriktioner som gör ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Comp 7th

Inlägg av Fenris »

Helt klart måste en poängjusteringsmall komma med en spam-mall, där upprepningar bestraffas, men har man redan en poängjusteringsmall, så kan spam-mallen vara relativt generisk för alla codexar.

Man behöver bara göra grovjusteringar, småfix jämna ut sig på det hela.
Här är ett exempel på justeringar på armén jag känner bäst:
ELDAR
HQ
Eldrad (no fix)
Yriel (no fix)
Illic -40p
All Phoenix lords -50p
Avatar -45p
Autarch -20p
Farseer (no fix)
Spiritseer +5p
Warlocks (no fix)
Troops
Dire Avengers (no fix)
Guardians (no fix)
Storm Guardians (no fix, power sword 10p instead of 15)
Windrider jetbikes +3p/model
Rangers -2p/model ( pathfinders -5p/model)
Dedicated transport
Wave Serpent +25p (+40p if taken as troops)
Weapon upgrades:
TL Bright lance +5p
TL starcannon +5p
TL scatter laser +10p note this is when it's not twin-linking the shield, in that case it would be +15p
TL EML (no fix)
Elites
Howling Banshees -3p/model
Striking scorpions (no fix)
Fire dragons (no fix)
Harlequins -4p/model (free kisses since they cost 4p each)
Wraithguard -2p/model if taken as elites
Wraithblades -2p/model if taken as elites (+5p for axe+shield)
Fast Attack
Swooping Hawks (no fix)
Warp Spiders (no fix)
Shining spears (no fix)
Crimson Hunter (no fix)
Vyper (no fix)
Hemlock wraithfighter (no fix, as long as it gets psychic focus)
Heavy
Dark reapers -3p/model
Vauls wraith support battery +10p (D-cannon upgrade cost -5p)
Fire prism (no fix)
Night Spinner (no fix)
Falcon (no fix)
War walkers (no fix)
Wraithlord (no fix)
Wraithknight (no fix)

Vehicle weapon upgrades, including walkers and jetbikes:
twin-linked shuriken catapults upgrade to shuriken cannon 5p/upgrade, not 10p
Bright lance 5p
Starcannon 5p
Scatter laser 10p (+5p for falcons with shuriken cannon)
EML 10p

Wraithlord and knight pay +5p for scatter lasers.

Sen kan man ha vehicle spam, MC spam, psyker spam restriktioner, tex:
max 10 warp charge/FOC
max 5 vehicles/1000p (AV11+ skimmers counts as 2)
max 6 wounds totalt på MC's/FOC.
Varje dubblering av ett FOC-val kostar 10% extra poäng för andra valet, utom för troops där det räknas 10% extra för varje trippel.
Exempel vis 6 enheter med 3 windrider jetbikes kostar 60+60+66+66+66+73 = 391p istället för 360p.
Eller 3 enheter med 5 fire dragons 110+121+133 = 364p istället för 330p.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Comp 7th

Inlägg av Katarsis »

Det är ju superlätt att bygga in både upprepnings- och kombinationsstraff i en sådan mall.

Wave Serpent +20 (+40 for each one after the third)
Wraith Knight +30 (+50 if more than 8 T8+ wounds in the army)

Kolla på den experimentella mallen för 6th t.e.x
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Comp 7th

Inlägg av Johannesson »

Ja, denna typen av mall får inte ha restriktioner i sig. Spam eller stjärnor måste kompas istället.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
testuser
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 apr 2010, 21:41
Ort: Halmstad

Re: Comp 7th

Inlägg av testuser »

Är det några som jobbar med denna mallen just nu? Supernyfiken på uppdateringar på det :)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Comp 7th

Inlägg av Katarsis »

Det finns lite olika konstellationer av folk här på forumet som har börjat jobba på det. Format är väl inte riktigt fastställt, men så fort det bestäms något så lär det komma upp för allmän beskådan.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Comp 7th

Inlägg av DHettNeck »

Jag har startat en liten grupp som ska dra igång detta arbetet. Dock kommer det nog dröja ett tag innan första utkasstet är klart.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Comp 7th

Inlägg av Gonka Koff »

Vill bara säga det som jag sagt förton gånger förut: Man ska inte ha upprepningsstraff i en poängjusteringsmall. Om det TROTS poängjusteringen lönar sig att upprepa något, så är det justeringen som är fel och den som ska ändras och inte något annat.

Tänk så här: om man skulle råka sätta en för hög justering, så att exempelvis en Wraithknight skulle kosta 475 poäng, så blir ju en armé med Wraithknights sämre destå fler man tar. -ska man fixa det genom ha ett omvänt upprepningsstraff, så att den andra kostar 310 poäng och den tredje 85 poäng? Alla fattar väl att det är helt åt helvete, för då kommer alla arméer som vill ha Wraithknights att alltid spela med tre stycken.

Det omvända fenomenet uppstår när om man upprepningsstraffar en enhet som man prisjusterat för lågt, -folk kommer bara ta en, bli förbannade och frustrerade över att dom inte kan bygga sina coola och balla arméideer, eftersom typ alla coola och balla arméideer bygger på någon form av tema och många enheter av en viss ball grunka.

Poängjusteringen ska försöka åstadkomma ett läge där varje enhet känns lika prisvärd som en annan. Det som är så bra med ett poängjusteringssystem är att det då går alldeles utmärkt att spamma saker, för det kommer inte sabba balansen eftersom man måste betala rätt bris på varje gubbe.

Tänker man efter lite inser man att det dessutom blir väldigt tramsigt att sätta både prisjustering och upprepningsstraff samtidigt, -för om man ökar priset måste man ju minska upprepningsstraffet och vice versa. Hur ska man kunna veta om straffet ska läggas i upprepningen eller i prisjusteringen?

Vidare: inse hur fruktansvärt jobbig - för att inte säga omöjlig - kompdiskussionerna kommer att bli med en dubbelmall (upprepning och prisjustering)? Den ena vill öka straffet på enhet X, och den andra vill öka upprepningsstraffet istället, den tredje vill sänka prisjusteringen men öka upprepningsstraffet istället. -Hur ska man kunna hantera det?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar