Comp 7th

Moderatorer: Pärssi, Lillen

SamuelB
Inlägg: 470
Blev medlem: 16 mar 2012, 10:37
Ort: Jönköping

Comp 7th

Inlägg av SamuelB »

Hallå hallå!

Kommer det att komma en kompmall till 7th ed?
Jag vet att det är skitmycket jobb och kommer vara det med tanke på deras tempo som dom släpper grejer i men jag var bara lite nyfiken.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Comp 7th

Inlägg av Flogger »

Efter ETC kommer nog arbetet sättas igång ordentligt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Comp 7th

Inlägg av John_F »

Kul att höra! Den är efterlängtad!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Comp 7th

Inlägg av Kaptenen »

Har det någonsin provats att bara bygga vidare på GW's eget kompsystem?
Dvs att använda de poäng GW satt i codexarna och bara justera dem?
GW gör ju det själva varje gång de släpper ny bok, men däremellan är det statiskt.
Där kunde kompmästarna hoppa in och rätta till det.

Jag tycker det verkar jäkligt svårt och väldigt omfattande att skapa mallar och för TO's att lägga upp begränsningar.
Det verkar enklare, och kanske lika effektivt för att styra armélistorna åt önskat håll, att bara ändra poängerna.
Allt är tillåtet, men det kostar.
Ex: höj poängen för D-vapen istället för att förbjuda.
Sänk poäng på roliga saker som suger, istället för att begränsa eller förbjuda allt bra.
Hur bra något är vägs ju alltid mot poängkostnaden för få använda det..

Ex:
Tyranider
Genestealers: -2p
Wings på Hive Tyrant: +10p
Pyrovore: -20p
Venomthrope: +10p
osv...

Bara mina 50 cent i ärendet. Vad tror ni? Har det provats? Värt att tänka på? Dum idé?

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Comp 7th

Inlägg av Fenris »

@kaptenen, det har provats, använde det frekvent i 2nd ed som husregler, problemen blir när man ska jämföra olika enheter med varandra från olika sektioner i deras codex, tex windrider jetbike vs reaver jetbike.

MEN...med uppöppnandet av FOC i 7th tror jag dock det här kan funka riktigt bra nu :D Definitivt något för unbound listor.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Comp 7th

Inlägg av Flogger »

Personligen anser jag att spelet aldrig varit så roligt och balanserat som det är nu. Räcker gott att strypa 6-7 arméer lite grann och resten kan gå fria.

Systrar
Orks
Nids
Blood/Dark Angels
Chaos Space Marines
DEldar
Militarum Tempestus
Inquisition
Space Wolves
Astra Militarum

Kan gå fria, sedan enstaka restriktioner på dessa:

Eldar
Tau
Grey Knights (kanske inte nu med nya codexet)
Daemons
Imperial Knights
Necrons
Space Marines

Tror det hade räckt egentligen. Men vill man ha en kompmall som också ska kunna användas till t.ex. GothCon-format bör den vara mycket mer överskådlig och ta med allting då i den sortens klimat kan till och med dark eldar vara farliga.


Anyway, arbetet är planerat och kommer ske, och inte enligt min modell här utan i en extremt detaljerad modell :)
Senast redigerad av 1 Flogger, redigerad totalt 11 gånger.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Comp 7th

Inlägg av Lillen »

Astra är en av spelets bästa böcker just nu. De behöver restriktioner i kompat klimat. Finns en anledning till flera lag hade en till två Astra listor på ETC som ställ.

Max
Inlägg: 644
Blev medlem: 04 jul 2009, 17:44

Re: Comp 7th

Inlägg av Max »

Får hålla med lillen, blobbar med präster och wyverns är så totalt brutna att man gråter lite blod... Mötte tre av dom listorna med en lista som enligt min idé är väldigt bra mot dom och snittade 13...

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Comp 7th

Inlägg av Flogger »

Kanske. Så stryp dem lite också då. Majoriteten av arméer behöver inte strypas särskilt mycket för att spelet ska bli balanserat.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Comp 7th

Inlägg av Halvar »

Kaptenen skrev:Har det någonsin provats att bara bygga vidare på GW's eget kompsystem?
Dvs att använda de poäng GW satt i codexarna och bara justera dem?
GW gör ju det själva varje gång de släpper ny bok, men däremellan är det statiskt.
Där kunde kompmästarna hoppa in och rätta till det.

Jag tycker det verkar jäkligt svårt och väldigt omfattande att skapa mallar och för TO's att lägga upp begränsningar.
Det verkar enklare, och kanske lika effektivt för att styra armélistorna åt önskat håll, att bara ändra poängerna.
Allt är tillåtet, men det kostar.
Ex: höj poängen för D-vapen istället för att förbjuda.
Sänk poäng på roliga saker som suger, istället för att begränsa eller förbjuda allt bra.
Hur bra något är vägs ju alltid mot poängkostnaden för få använda det..

Ex:
Tyranider
Genestealers: -2p
Wings på Hive Tyrant: +10p
Pyrovore: -20p
Venomthrope: +10p
osv...

Bara mina 50 cent i ärendet. Vad tror ni? Har det provats? Värt att tänka på? Dum idé?
det ger inget djup i mallen, inte ens nästan som det var i femte. jag vill se en mall som tar hänsyn till om enhet Z är i samma armé som enhet H som dessutom samtidigt har wargear F osv. och framförallt så brukar spam av saker som var för sig är svåra att hantera vara mycket bättre än summan av grundenheten X antalet.
Ja' än't bittä'!

Skriv svar