Wriathknight & riptide, varför kompar de högt?

Moderatorer: Pärssi, Lillen

MicroMonkey
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 sep 2013, 19:24

Wriathknight & riptide, varför kompar de högt?

Inlägg av MicroMonkey »

Enligt LBK mallen så får man 1 komp för första. Sen 2 komp för andra. Sen 1 till komp för tredje.

Varför?

Är de så bra? de är ju DYRA, får inte plats med så mycket annat i listan om man drar in en sådan här sak. Samt i både Tau och Eldar finns mycket bättre skjutande grejor. Men det finns säkert en bra anledning. :shock:

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Wriathknight & riptide, varför kompar de högt?

Inlägg av DHettNeck »

Japp, dom ger så mycket minus för att dom är just så bra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Bronson
Inlägg: 689
Blev medlem: 09 nov 2009, 18:30

Re: Wriathknight & riptide, varför kompar de högt?

Inlägg av Bronson »

Jag brukar spela med både Riptide och WK och dom är lätt värda kompen. Givetvis kan några listor hantera en WK riktigt bra men oftast inte. Den är i ansiktet runda 2 vid behov och den kan döda demonprinsar med hammer of wrath (om den inte redan dödat den med skytte).

Riptide kan åsamka enorm skada med sin bössa (speciellt om man kan boosta den med nåt som ger den reroll och ignore cover). Den är bra mot flyg också samt intercept. Den är en fällkniv som kan fixa det mesta helt enkelt och den är inte lätt att döda.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

MicroMonkey
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 sep 2013, 19:24

Re: Wriathknight & riptide, varför kompar de högt?

Inlägg av MicroMonkey »

De är så bra i sig själva? utan att kombineras med något. Jo jag kan se att en batman (commander som tar bort cover save), eller någon psykik power skulle göra riptide ännu bättre. Men komp skaparna ger den ändå 1 komp respektive 2 extra vid den andra bara i sig själva?

Vad tycker folk. Är detta värt det. 3-4 komp samt ca 400-600 pts. Gissar att det blir någon typ av kroot spam lista för att få in 2-3 riptides. Eller rangers till WK lista?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Wriathknight & riptide, varför kompar de högt?

Inlägg av Zurken »

Mallen utgår ifrån att du optimerar listan så gott det går utöver det som kompar, och i en optimerad lista är de helt klart värda sin komp. Både Tau och Eldar har många bra, stabila och billiga val, att lägga 400-600p i 2-3 pjäser är mycket poäng men det ger ju fortfarande 1200-1400p över till annat i en 1800p lista.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Wriathknight & riptide, varför kompar de högt?

Inlägg av Flogger »

Ja, de är så bra.

Hade riptides haft 3+ armour save som normala monster hade du nog fått ta 1 eller 2 utan komp. Men med 3++/5++ save samt 2+ save är de så tråkiga att man undrar vad fasen GW rökte när de skrev reglerna.

Precis som att om Wraithknights hade haft T6 som normala monster hade du också fått ta dem utan komp.

Priset på dem är exakt noll och ingenting, Mer användbara och poängvärda pjäser än dessa är ytterst få.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Wriathknight & riptide, varför kompar de högt?

Inlägg av Konfa »

Jag har avhållit mig från att använda vardera flera gånger av kompskäl, och har också tagit med dem trots att det varit kompat. Tycker att det idag ligger på en rätt rimlig nivå eftersom jag faktiskt ligger på valet istället för att köra en autoinclude.

En personlig önskan är ju att man får ha två för totalt två komp. Men det är mer en våt dröm än något annat ;)

MicroMonkey
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 sep 2013, 19:24

Re: Wriathknight & riptide, varför kompar de högt?

Inlägg av MicroMonkey »

Jag har en modell som jag har använt som riptide någon gång. Kan lätt konverteras till en WK också kanske. OKej. Hur brukar listor med WK se ut? typ massa rangers eller använda wraithguards som troops? Spontant känns wraithguards som en ganska dålig invistering (om inte planen är att spama T6-8) då Wk redan dragit av massor med poäng.

Nä men hur ser era listor ut med WK eller riptide ut? Jag lirade massor med biliga kroots.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Wriathknight & riptide, varför kompar de högt?

Inlägg av Ancalagon »

WK är inte beroende av något speciellt stöd. En sjukt bra modell som dock blir ännu bättre om den får stöd. Men som sagt, den behöver det inte.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Wriathknight & riptide, varför kompar de högt?

Inlägg av DHettNeck »

MicroMonkey skrev:Jag har en modell som jag har använt som riptide någon gång. Kan lätt konverteras till en WK också kanske. OKej. Hur brukar listor med WK se ut? typ massa rangers eller använda wraithguards som troops? Spontant känns wraithguards som en ganska dålig invistering (om inte planen är att spama T6-8) då Wk redan dragit av massor med poäng.

Nä men hur ser era listor ut med WK eller riptide ut? Jag lirade massor med biliga kroots.
Varför skulle man fylla resten av listan med dåliga val bara för att man betalat komp för ett bra?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar