Sida 1 av 12

LBK-mallen 2.2

Postat: 17 jan 2014, 14:57
av Pärssi
Uppdaterad efter Defcon samt nu med nya Tyranids.

Håll till godo:

http://sdrv.ms/1eWMbIv



Som vanligt tar vi applåder och feedback i denna tråd, tack!

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 17 jan 2014, 15:40
av kombat
Tråkigt att man helt tar bort möjligheten att spela fmc. Att dubbelbestraffa daemon princes känns ganska obefogat. Bestraffa antingen antal fmc eller psychic powers...

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 17 jan 2014, 15:50
av John_F
Bra jobbat! Men jag fattar inte varför allierade Blood Angels får ett i komp för Storm raven när vanliga space marines inte får det?

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 17 jan 2014, 16:10
av Yabob
Det är en skillnad mellan BA och SM.

SM har komp på Stormraven från den första (allierar du in dem ska du titta på deras vanlig komplista och deras allieringskomplistan för att se vad som kompar).

BA har komp på Stormraven från den andra (och då dessutom 2 i komp), men ger komp redan från den första om du allierar in den.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 17 jan 2014, 16:18
av kombat
Varför får SM inte minus när man allierar till tau när man får det när tau allierar till SM?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 17 jan 2014, 18:14
av Fenris
En dålig mall som blivit sämre.
ang. Eldar
Ingen generisk farseer, max 1 dedikerad transport, max 2 enheter jetbikes oavsett storlek, alltså är 3x3 jetbikes värre än 2x10, endast 1 av 2 battle brothers utan att kompa (jag räknar inte corsairs för de har ingen egen codex).

Anledningen till att detta är dåligt är för att:
- det finns nu ingen anledning till att inte köpa jetbike till farseer eller köra eldrad.
- Utan dedikerade transportfordon lär inte aspektkrigare med sämre än 3+ save ses röken av.
- 2x10 jetbikes med conceal warlock är bra mycket hårdare än 3x3 jetbikes, ja tom hårdare än 6x3 jetbikes. (6x3 ger komp 4, 2x10 ger komp 0)
- Jag förstår att man vill minska Tau's möjligheter att alliera sig, de har rätt många alternativ, eldar har dock bara 2.

Förslag till ändring:
- 1 Each farseer with jetbike and each farseer after the first including eldrad.
- 1 3rd vehicle in army, vehicles with front AV10 counts as 0.5, vehicles with scatter lasers counts as 0.5 higher.
- 1 Each 3 rd Warlock On jetbike.
- 1 8th windrider jetbike.
- 1 Each Wraithknight (additional 1 on the second).
- 1 Second unit with already existing type of artillery.
- 1 16th Wraithguard taken as troops (+1 every 5 after that count largest units first).
ELDAR - USED AS ALLIES
- All penalties from primary above apply plus the following:
- 1 Farseer including eldrad.
- 1 Each unit of Warpspiders.
- 1 Each second unit of Windrider jetbikes.
- 1 Allied Detachment to Tau.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 17 jan 2014, 18:51
av Flogger
Fenris, Farseer kommer kompa. Eldar är fortfarande jättebra. Sluta gnäll nu och testa att spela med mallen innan du fördömer den.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 17 jan 2014, 19:08
av daskad
I ditt förslag får man in mer ost än vad flogger äter som resefrukost till turneringar, Fenris:
Bild

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 17 jan 2014, 19:42
av Ozzit
Fenris skrev: - 2x10 jetbikes med conceal warlock är bra mycket hårdare än 3x3 jetbikes, ja tom hårdare än 6x3 jetbikes. (6x3 ger komp 4, 2x10 ger komp 0)

Det är ju små enheter bikes som är bra. 2x10 jetbikes med warlock kostar 500p (om man inkluderar shuriken cannons som man troligen vill ha i så stora enheter). 3x3 jetbikes är 153p.
Stora enheter bikes blir inte längre billiga scoring units som plockar punkter sista rundan, de blir enheter du måste slåss med, om du nu inte vill sätta 500p i ett hörn hela matchen, och kommer då förlora dem lättare.

Kan hålla med om att det är trist att wave serpents kompar så snabbt eftersom de gör andra enheter som redan var dåliga ännu sämre, tex banshee, fire dragon och wraithguard.
Men även att det är trist så är det nog för hårt att släppa på kompen på serpents för de är sjukt bra. Eventuellt kan man fundera på om man skulle behandla serpents med scatter laser och serpents utan olika men även utan scatter laser så är de riktigt hårda.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 17 jan 2014, 20:01
av fredrik
Jättebra uppdateringar till demonkompen! :) Håller dock med Kombat att prinsarna kanske är lite hårt kompade.