pluskomp?

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

pluskomp?

Inlägg av bolterochkniv »

ni gör redan ett jättejobb och jag tycker mallen är en av de bästa jag spelat med, så¨det tar alltid lite emot att be om/föreslå nya grejer.
med det sagt, finns det någon tanke i kompgruppen om att vissa enheter ska ge bättre komp? mallen som den är nu är nice, men den innebär fortfarande att det finns många enheter som aldrig ser dagens ljus på turneringar, typ banshees, vespids, rough riders osv.

om man skulle göra så att denna typ av enheter gav bättre komp skulle man kanske få se dom oftare? har för mej att det funnits något liknande i tidigare mallar.
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: pluskomp?

Inlägg av DHettNeck »

bolterochkniv skrev:ni gör redan ett jättejobb och jag tycker mallen är en av de bästa jag spelat med, så¨det tar alltid lite emot att be om/föreslå nya grejer.
med det sagt, finns det någon tanke i kompgruppen om att vissa enheter ska ge bättre komp? mallen som den är nu är nice, men den innebär fortfarande att det finns många enheter som aldrig ser dagens ljus på turneringar, typ banshees, vespids, rough riders osv.

om man skulle göra så att denna typ av enheter gav bättre komp skulle man kanske få se dom oftare? har för mej att det funnits något liknande i tidigare mallar.
Nej. Det kommer aldriga komma in något sådannt i LBK-mallen. Då är det nog en ny RT-mall som gäller.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: pluskomp?

Inlägg av Halvar »

inte ens 3 carnifexar i den lilla veckan vi har kvar då de är urkassa?
j/k
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: pluskomp?

Inlägg av Katarsis »

Problemet är att det som är dåligt inte är lika dåligt som det som är bra, per poäng det vill säga. En Riptide vägs inte upp av en enhet Vespids, så dåliga är helt enkelt inte Vespids, och ingen annan enhet i spelet för den delen. Då skulle man kanske ge plus för den 21a Vespiden och då känns det ganska meningslöst.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

MicroMonkey
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 sep 2013, 19:24

Re: pluskomp?

Inlägg av MicroMonkey »

Dåliga kombinationer då? Håller med om att 21 är onödigt. Men om du har låt oss säga; 21 av variationerna Vespids/rough rider/Mandrakes? Åt detta håll?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: pluskomp?

Inlägg av Flogger »

MicroMonkey skrev:Dåliga kombinationer då? Håller med om att 21 är onödigt. Men om du har låt oss säga; 21 av variationerna Vespids/rough rider/Mandrakes? Åt detta håll?
Varför belöna någon för att de vill spela med skräp?


Det har vi redan subkomp och flabbergast till :wub:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Spelbjörn
Inlägg: 59
Blev medlem: 21 sep 2013, 19:25

Re: pluskomp?

Inlägg av Spelbjörn »

Det jag skriver nu är bara min egen åsikt (och jag menar inte att vara nedlåtande mot Flogger som person eftersom jag träffat honom flera gånger i verkligheten och tycker helt ärligt att han är en trevlig kille som jag har uppskattat att spela med) men kommentarer som "Varför belöna någon för att de vill spela med skräp?" visar på varför denna så dominerande attityd till 40K inom den tävlingsinriktade minoriteten skrämmer bort den överväldigande majoriteten av landets spelare från deltagande i allt vad turneringsspel heter.

Jag har just njutit hejdlöst av inte en, utan två, spelhelger i Jönåker och Krokek där borden fylldes av just "skräp". Det var i bägge fallen ett stort antal glada hobbyentusiaster som kom med sina dåliga arméer, dåliga listor fyllda med dåliga units med icke-optimerade uppgraderingar och karaktärer/HQ som vanligtvis får spela i sitt codex B-lag ledde enheter som inte alls tjänade på några USR eller specialregler de bidrog med. Men OJ vad kul vi hade! Det garvades, det svors, det förläts, det fotades (för säga vad man vill men skillnaden på målning, konvertering och mängden kärlek som lagts ned på respektive armé skiljer sig rätt rejält mellan fluffmongon och turneringsspelare) OCH det spelades! Vi fick nu i lördags vår välförtjänte vinnare trots att det myglades med vem som spelade mot vem beroende på såväl arméer man mötte i omgången innan, personlig smak, sömnbehov och vem som vanligtvis spelar mot vem i andra fall, men i slutändan så blev det en riktig turnering... fast med "skräp".

Jag satt just och filade på ifall jag till nästa helgs LBK-träff skulle hinna måla klart min Inkvisitors nya Land Raider och kolla om Orgasmatron hade en ledig plats i bilen, men jag tackar för påminnelsen om hur turneringsklimatet i vårt land ser ut och inser återigen varför jag aldrig träffar "våra" spelare på "era" träffar.

Spelbjörn

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: pluskomp?

Inlägg av Röde »

@ Spelbjörn. Fast jag åkte med i stort sett samma lista till Jönåker (2a i fluffdelen) som till Norrköping (7a, vilket är ett asfluffigt resultat) helgen efter. Det är skillnad på turneringar och turneringar. Bagarns tillställningar drar en massa trevliga figurer och det är inte sån tävlingshets som du beskriver. Jag skulle hållit med dig utan omsvep i slutet av 5th ed men turneringsscenen är inte fullt så illa som du beskriver. Iaf. inte på lokal nivå i turneringar med ca 20 spelare.

Testa Bagarns arrangemang.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

MicroMonkey
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 sep 2013, 19:24

Re: pluskomp?

Inlägg av MicroMonkey »

Det är väl en fråga om; det blir vad man gör det till. Om det skulle finnas dåliga alternativ att ta in för att du får bonus för det då kan du få in mer dyra komp bomber. Då kan du sitta och kombinera ihop saker som ger dig komp minus sen som balanseras av det som ger dig komp plus. Komp mallen bygger ju på spelet. Det ni gör när ni gör denna komp mall är att ni lägger till regler till spelet, vilket betyder att ni ändrar spelet.

Så varför ändra spelet.

Som någon två steg upp sa, att visa dessa som har visa modeller ska få chans att spela sina modeller och samtidigt ha en bra lista. Jag har spelat en massa kroot mercs. Jag vinner i stort sett aldrig med kroot mercs. Nu har jag eldar, jag vinner ofta med eldar. Jag kan inte spela med mina kroots, jag vill spela med mina kroots och ha en chans.
Mina kroots och jag är bara ett exempel. Någon annan skulle kunna dragit; jag och mina rough riders som rider på konverterade dinosaurier.

META

följer ju komp mallen som sätts upp. Önskningen från han som skapade denna tråd (och jag) är ju att modeller som är skräp ska få vara med i metan.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: pluskomp?

Inlägg av Flogger »

Jag är helt för turneringar fyllda med skräp, sånt är jätteroligt. Ska jag spela mot en nybörjare på föreningen tar jag fram mina genestealers och närstridsfexar, precis som om jag skulle på en flabbergast. Jag tar inte åt mig av det du skriver Tobias, vet att vi har trevligt när vi spelar :)

Däremot hör detta pluspoängande inte hemma i LBK mallen som är utformad för ett så välbalanserat turneringsspel som möjligt. Om vi hade pluskomp skulle det leda till arméer med 3 riptides och 30 vespids, detta är problemet med kompmallar som ger plus och minus, mycket enklare med enbart straff för de bra grejerna.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar