pluskomp?

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Spelbjörn
Inlägg: 59
Blev medlem: 21 sep 2013, 19:25

Re: pluskomp?

Inlägg av Spelbjörn »

Jag läser vad du skriver Röde... men jag håller inte med dig. Åtminstone är det inte den uppfattning som jag har fått av turneringar i vare sig Norrköping eller Linköping. Under de fem turneringar/träffar jag åkt på har jag i det närmaste aldrig sett en lista eller en enhet som varit något annat än det absolut hårdaste som tillåtits. Detta har ju naturligtvis varierat beroende på ifall det varit komp 1, 2, 4 eller fritt (men alltid det hårdaste enligt komp-gränserna) men som många konstaterar i denna (och liknande trådar) så skapas kompmallen enligt en grundtanke att alla alltid väljer det hårdaste, värsta och ostigaste alternativet... för något annat finns ju inte! Ifall någon nämner sådana eller föreslår sådana så benämns de som "skräp" och man blir ifrågasatt varför man spelar med den armé eller lista man gör. Att tillställningarna dessutom skulle vara fyllda av trevliga figurer, tja, då hade jag kanske bara otur eller så mötte du nog andra spelare än vad jag gjorde! Rent fuskande spelare anser jag inte vara trevliga... Jämför man det med helgens gentlemen som när man återkommer med sin kaffekopp glatt konstaterar att den närstrid i mitten som en stor del av slaget hängde på INTE gick i hans favör då hans Raptors (jajamän, en skräp-unit) i strid med mina Repentias (ser man på, en annan skräp-unit) minsann breakade eftersom han glömt att hans champion var död, och att vi nu i efterhand gjorde om stridens slutskede. Jag tvivlar att ett liknande beteende hade uppvisats på en kompfri tillställning där resultatet påverkar denna livsavgörande "ranking" som existerar.

Jag hyser stor respekt för dig Röde, såväl för dig som person som för din målningstalang men kanske mest för att du som fluffmongo deltar i turneringsscenen. Jag själv har insett att jag inte klarar av att göra det då... ja, jag kanske borde behålla mina tankar för mig själv, men det är imponerande att du gör det och som jag skrev i inledningen så kan jag bara konstatera att vi har olika åsikter här.

Flogger - Jag vet om att jag och du har olika syn på 40K när det kommer till den kompetativa sidan men det är alltid trevligt att argumentera med någon som vet att skilja på sak och person i det man diskuterar :)

Jag ska inte fortsätta mitt "fool's crusade" här (eftersom det bara brukar resulterar i personliga och aggressiva meddelanden från vissa icke nämnda turneringsspelare) och lämnar härmed denna tråd. Jag kan bara säga att jag anser att bristen på uppmuntran av "snällare" listor och "skräpenheter" inte hjälper en redan döende hobby. Vi är aktiva i en nörd-hobby och när vi försöker omskapa den till något som är krasst och tävlingsinriktat så skadar vi bara oss själva.

Spelbjörn

MicroMonkey
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 sep 2013, 19:24

Re: pluskomp?

Inlägg av MicroMonkey »

Flogger skrev:Jag är helt för turneringar fyllda med skräp, sånt är jätteroligt. Ska jag spela mot en nybörjare på föreningen tar jag fram mina genestealers och närstridsfexar, precis som om jag skulle på en flabbergast. Jag tar inte åt mig av det du skriver Tobias, vet att vi har trevligt när vi spelar :)

Däremot hör detta pluspoängande inte hemma i LBK mallen som är utformad för ett så välbalanserat turneringsspel som möjligt. Om vi hade pluskomp skulle det leda till arméer med 3 riptides och 30 vespids, detta är problemet med kompmallar som ger plus och minus, mycket enklare med enbart straff för de bra grejerna.
Jag håller inte med dig måste jag nog säga. Du nämnde att vi skulle få se 3 riptides och 30 vespids. Är det så fel? Det var precis det jag tänkte att vi skulle få se. Spelbjörn gör en stor poäng att vi ska ju värna om alla spelare och alla deras modeller som de vill spela med, så turneringar kan vara öppna. Så jag tycker att någon som kommer med en skräp lista ska få plus poäng så han kan mäta sig mot en optad lista. Det ska ju vara skickligheten att spela på brädet som räknas mest. Inte att hitta den bästa listan.

Men en sak gillar jag som du skriver här så quotar det extra igen.
Flogger skrev:Däremot hör detta pluspoängande inte hemma i LBK mallen som är utformad för ett så välbalanserat turneringsspel som möjligt.
Jag är helt bered att ändra mig om det finns en bra anledning till att jag har fel. Det du sa som jag nyss citerade är bra sagt med betong på välbalanserat. Men kan man inte få det välbalanserat och värna om skräp listor med vespids?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: pluskomp?

Inlägg av Flogger »

Det ska absolut värnas om, det är därför det finns subkompade turneringar och turneringar som flabbergast.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

MicroMonkey
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 sep 2013, 19:24

Re: pluskomp?

Inlägg av MicroMonkey »

Då undrar jag lite amatörmässigt. Går dessa listor inte att kombinera? Till en ultimat samma lista. LBK döpte ju om sig (om jag har för mig rätt) till svenska komp mallen (fast på engelska av någon anledning). Varför bara ha en lista? jo då finns det bara en lista som jag och mina kompisar behöver följa. För om vi här hemma vill spela mot varandra så får vi som du så vacker sa; välbalanserat (som är på dödligt allvar). Istället för att det blir, okej vilken av alla komp listar ska vi använda oss av? Vilken gynnar mig mest tänker jag för mig själv. Istället för att det finns en som gynnar oss båda. Så den ena av oss kan spela med sina vackert målade vespids.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: pluskomp?

Inlägg av Flogger »

För att det är inte kompmallens jobb att fixa dåliga enheter för det görs inte med komp, det görs med regeländringar.

Sedan om någon vill spela med dåliga enheter går det jättebra på massa turneringar utan problem, där du till och med får bonus för att spela dåliga enheter (gothcon t.ex.).

Varför ska allting spelas efter samma mall när man istället kan nå mer variation med flera olika? Ett mer varierat turneringsklimat är bara positivt för landet.

Sedan att den bytte namn var för att den har börjat användas utomlands och då kändes det lämpligt att den har vår nations namn i titeln, det gillar vi.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

MicroMonkey
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 sep 2013, 19:24

Re: pluskomp?

Inlägg av MicroMonkey »

Flogger skrev:För att det är inte kompmallens jobb att fixa dåliga enheter för det görs inte med komp, det görs med regeländringar.
Håller med, dock är det bara GW som fixar den delen. Som du sa tidigare skulle komp mallen göra det välbalanserat. Jag är övertygad om att komp mallen kan fixa dåliga enheter. Jag kan hålla med om att det inte är dess jobb. Men egentligen anser jag att det inte ska behöva finnas en komp mall. Tycker det är enormt bra att community har gått ihop och tagit tag i spelet på detta sätt. Vad kan man kalla det, reparera det.

Sen en sak till.

GW kommer aldrig fixa dåliga enheter, det är en dålig affär från dem att göra så. GW vill sälja plast och nya böcker. Om tidigare dåliga modeller blir buffade vill jag ju köpa nya modeller speciellt som mina gamla blivit dåliga. Nu är det inte exakt så utan det är mer. Gamla modeller stannar som de är, men nya jävligt bra modeller kommer in.
Flogger skrev:Sedan om någon vill spela med dåliga enheter går det jättebra på massa turneringar utan problem, där du till och med får bonus för att spela dåliga enheter (gothcon t.ex.).

Varför ska allting spelas efter samma mall när man istället kan nå mer variation med flera olika? Ett mer varierat turneringsklimat är bara positivt för landet.
Okej. Jag kan ha blivit övertygad här. Plus komp kanske inte passar in i LBK mallen. Vad vet jag, jag är ju inte så himla duktig, det du sa nyss lätt bra. Sitter och överväger. Om det är en ultimat mall som fixar allt som uppdateras efter GW. Tror jag det skulle bli enklare, men överväger. Jag är bered att börja hålla med dig.
Flogger skrev:Sedan att den bytte namn var för att den har börjat användas utomlands och då kändes det lämpligt att den har vår nations namn i titeln, det gillar vi.
Ja det gillar jag med, HEJA SVERIGE! Tycker som sagt att ni/de som gör mallen gör ett bra och viktigt jobb. (som inte GW kommer göra). Sen kan det vara jätte bra att vara internationell, byta ider om detta så att säga. Jag tror det finns hur mycket som helst att diskutera i detta egentligen.

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: pluskomp?

Inlägg av Fenris »

Först och främst så heter det "kompmallen" inte "komp mallen" därför tänker jag i detta inlägg använda mig av "kom p mallen".
Att ha värdet noll som gränsvärde på kom p mallen tycker jag är bra, skulle en enhet vara så dålig att den är värd en bonus så är det bättre att flytta kom p mallen så att de tidigare enheterna som var på gränsen att ge sämre komp nu gör det, och behålla nollan som gränsvärde.
Detta gör att olika TO kan köra med valfritt max på hur hårda listor man vill tillåta på ett enkelt sätt.

En annan viktig faktor som jag tyvärr tror har helt glömts bort i kom p mallens skapande är att turneringar i Sverige brukar ha fördefinierad terräng på borden och har inte med mysterious terrain, mest för att slippa extra tärningsrullande och slumpfaktorer.
Vissa val passar då givetvis den svenska 40k scenen bättre än vad som var GW's intentioner, och bör därför justeras av kom p mallen därefter.
Jag tycker dessutom att kom p mallen borde ha fler steg då det finns många saker som kompar 1 men där vissa snarare borde vara 1.4 och andra bara 0.6 egentligen.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: pluskomp?

Inlägg av Flogger »

Så för att du tyckte särskrivning var jobbigt bestämde du dig för att inte bara särskriva utan också separera bokstäver från ord så det blir helt oläsligt?

Dina inlägg upphör aldrig att förvåna..
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: pluskomp?

Inlägg av DHettNeck »

När det kommer till pluskomp kan jag flika in mina åsikter.

Som väldigt erfaren mallskapare (är ansvarig för både lbk-mallen och fantasy-mallen) så kan jag säga att pluskomp aldrig fungerar i mallar. Det enda det leder till är att folk tar pluskompssaker för att göra ännu mer brutna listor. Detta leder till att man måste göra det så pass dyrt (poängvis) att ta plussakerna att det blir orimligt att ta dom. Så i slutändan funkar det inte i praktiken.

Om man däremot har en mycket mer komplex mall (som på fantasy-sidan) där ALLA enheter har ett minusvärde så kan man ge dessa enheter realtivt små minus vilket gör att dom blir värda att ta. Men för att man ska kunna göra dåliga enheter värda att ta behöver man en mycket mer komplex mall än nuvarande 40K-mallen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

MicroMonkey
Inlägg: 33
Blev medlem: 20 sep 2013, 19:24

Re: pluskomp?

Inlägg av MicroMonkey »

Skulle en mer komplex kom p ma ll göra enheter som mandrakes/vespids/rougriders etc mer aktuella? vad är dina/era erfarenheter där? En mall i stil med det som du nyss sa?

Skriv svar