LBK-mallen 2.1 BETA

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Trulsante
Inlägg: 1193
Blev medlem: 08 nov 2011, 11:27
Ort: Varberg

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Inlägg av Trulsante »

Ser bra ut, faktiskt!

Dock håller jag med föregående talare att ett i komp efter första exorcisten är lite väl hårt. Det är ju trots allt det enda värda heavy vi har att ta... Komp vid tredje tycker jag!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Inlägg av Excessus »

Varför hårdare åtstramning på obbar?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Spelbjörn
Inlägg: 59
Blev medlem: 21 sep 2013, 19:25

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Inlägg av Spelbjörn »

Jag återger vad jag tidigare uttryckte på LBK:

"Som alla i denna sortens situationer anser ju jag naturligtvis att kompen slår extra hårt och orättvist just mot mig ;) Men samtidigt så är jag ärligt talat förvånad att ni kompar redan den 2:a Exorcisten. Med tanke på att ingen SoB, eller nuvarande AS,-lista på något sätt dominerat eller framstått som alltför bruten inom ramen för mer "kompetativt" spelande enligt den äldre mallen så har jag svårt att se vad som förändrats med vår nya codex? Vari ligger beslutet att förändra kompmallen? Att en Exorcist är bra håller jag med om, att den 3:e ska kompas ser jag som nödvändigt för att uppmuntra variation, att just den av alla enheter fick en poängsänkning är idiotiskt, men att den är lika bra som en Psyfleman håller jag inte med om, då fyra (garanterade) skott, twin-linkade, på en modell som dessutom kan stå sig i närstrid, i mina ögon är bättre än 1D6 slumpmässiga, icke twin-linkade skott.

Det som i situationen blir en ännu större fråga är ju att detta stryper det redan minimala långdistansskytte som systrarna har. För att överhuvudtaget kunna göra något turn 1 så har vi bara två alternativ. Det ena är att använda våra scouting Dominions, vilket med nya Inquisitors och deras 9p servo-skulls kommer att nerfas totalt, och det andra är just våra Exorcister. Som jag under det förra spelet nämnde till dig Pärssi så skulle jag snarare föreslå att ett kompstraff läggs på en 3:e unit Dominions. Om vi inte längre, kompfritt, kan spela med Exorcister, vad ska vi då använda som Heavy choices? Våra Retributors blev dyrare och sämre (iom de nya reglerna för faith-systemet) och jag skulle drömma om att ha Devastators eller Havocs istället, våra Penitents är ett skämt och... ja just ja, vi har inga andra val att göra! Sedan blir ju också en bieffekt att vi nu får ett ännu sämre AA, då just Exorcister oftast får hoppa in som en nödlösning på luftvärnsfrågan då vi inte har några andra sätt att bekämpa flygare och Fortifications kompar som vanligt.

Sedan finner jag det lite märkligt att Celestine inte kompar längre, med tanke på att hon (trots att hon numera bara återuppstår EN gång) är så oerhört mycket bättre än en vanlig Canonessa som inte tillför armén någonting förutom att ge motståndaren "Slay the Warlord"-poäng ;)

Detta är ju i slutändan en rent akademisk debatt då jag till syvene och sist inte ger a rat's ass om komp eller turneringsspel i stort. Jag spelar den armé jag vill spela och den som jag tror att min motståndare helst skulle vilja möta. Med det som rättesnöre försöker jag dock sträva mot komp "0" då det enligt mitt sätt att se på det innebär en gentlemannamässig lista och som håller sig till "The Spirit of the Game". Men jag har, som ni märker, ärligt talat svårt att se hur kompgruppen rättfärdigar ett straff redan på andra enheten. Jag ser Exorcisten ungefär i paritet med en Lascannon-Predator för SM, en Ravager för DE eller en Leman Russ för IG (som alla kompar på 3:e), och absolut inte i klass med en Annihilation Barge, Wave Serpent eller annat som kompar redan på 2:a.

Detta är min personliga åsikt och inget annat. Jag hoppas att jag inte framstår som gnällig, men måste ändå lufta min åsikt att jag anser att kompgruppen här tagit i aningen för hårt när det kommer till att nerfa en armé som ändå inte kommer att spelas särskilt ofta, av för många spelare eller med alltför stora framgångar.

Så J'accuse, kompgruppen... J'accuse!

Spelbjörn

ps: För övrigt anser jag att open-topped walkers inte borde räknas in i fordonskompet!"

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Inlägg av Kimich »

+1

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Inlägg av refabricated »

Vad jag anser ni missar med systrarna är att de på komp 3 kan ta i princip vad de vill. Stirra er inte blinda på komp 0. Tanken är att mallen skall spelas i spannet 0-6.

@Exorcist, vill man nu jämnföra med psybolt dreads så skall man inte glömma att exorcisten är av13. Det är en jäkla skillnade på 12 och 13. Vidare så skjuter den inte så mkt sämre, ~1 träff mindre men ap1.

Let's have a shoot out! Psydread vs Exorcist
Psydread:
4 skott => 3,5376 hits => 0,649 pen mot av13
Exorsixt:
3.5 skott => 2,31 hits => 0,76999 pen mot av12

Så av de 2 vinner exorcisten i ett vakuum.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Inlägg av Röde »

refabricated skrev:Vad jag anser ni missar med systrarna är att de på komp 3 kan ta i princip vad de vill. Stirra er inte blinda på komp 0. Tanken är att mallen skall spelas i spannet 0-6.

@Exorcist, vill man nu jämnföra med psybolt dreads så skall man inte glömma att exorcisten är av13. Det är en jäkla skillnade på 12 och 13. Vidare så skjuter den inte så mkt sämre, ~1 träff mindre men ap1.

Let's have a shoot out! Psydread vs Exorcist
Psydread:
4 skott => 3,5376 hits => 0,649 pen mot av13
Exorsixt:
3.5 skott => 2,31 hits => 0,76999 pen mot av12

Så av de 2 vinner exorcisten i ett vakuum.
Har du då räknat med att Dreaden är twinlinked? Att den slår tillbaka i närstrid och så tillkommer ju Aegis och det faktum att den skakar av sig Shaken och Stunned...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Inlägg av Flogger »

Vi kompar ju inte saker beroende på vad som finns mer för heavy choices. Bara för att exorcister är det bästa/enda bra heavy valet kan vi väl inte strunta i att kompa dem? De är ju hur bra som helst.

Lite som att inte kompa screamers för att flesh hounds är bättre. Det är inte så vi jobbar och det är inte så det borde jobbas.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Inlägg av bolterochkniv »

Flogger skrev:Lite som att inte kompa screamers för att flesh hounds är bättre. Det är inte så vi jobbar och det är inte så det borde jobbas.
lite olyckligt exempel kanske? ;)

skämt åsido, jag tycker inte man kan kompa saker i ett vakuum. målet måste väl vara att codexen ska bli jämnstarka? om vissa codex har enstaka bra saker så tycker jag det finns en poäng i att låta dom ha kvar dom då listorna totalt sett blir jämnare. typ om man kompar bort zlatan och ronaldo för att båda är jättebra så kommer ju bara portugal köra över sverige ännu mer, men om vi låter kungen från rosengård vara med, men tar bort den äckliga madeiraslyngeln så blir matchen mer jämn?
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Inlägg av bolterochkniv »

edit: dp ta bort
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Inlägg av John_F »

Som jag läser mallen så kompar en in-allierad inkvisitor om han är psyker och primary inte har tillgång till divination. Men hur blir det om man allierar med Ultramarines? De har ju tigurius?

Skriv svar