Tau 6th

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Tau 6th

Inlägg av Zurken »

Fast då finns det ju inga andra suits i den listan, vilket gör resten av arme´n sårbar och skjuter inte alls lika starkt som något av de andra förslagen.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tau 6th

Inlägg av DHettNeck »

Håller med. Riptides är inte alls lika bra om dom inte har 3*missilesides som backupp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Tau 6th

Inlägg av Flogger »

Zurken skrev:Fast då finns det ju inga andra suits i den listan, vilket gör resten av arme´n sårbar och skjuter inte alls lika starkt som något av de andra förslagen.
Sårbar? Du får fortfarande in 9 markerlights och overwatchen från 3 riptides (när du inte ens chargar dem) gör att få saker kan komma i närheten förutom möjligtvis Flesh Hounds.

Du får även in en hel del fordon utöver riptides på komp 0.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Tau 6th

Inlägg av refabricated »

Nu verkar det som om du hyperventilerar :)
Lugna ned dig och räkna lite på det hela.

Riptides e bra för att de e svåra att döda. Inte för att de skjuter lite halv-pissigt(ungefär som en russ).
Vad gör markerlights för dem? Att blasten träffar 3 killar? För du måste ju inte stå i deepstrike formation. Eller 8-10 s6 träffar? Eller lite sms/1-2 meltor?
Då är jag mer orolig för punishers med prescience.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Tau 6th

Inlägg av Flogger »

refabricated skrev:Nu verkar det som om du hyperventilerar :)
Lugna ned dig och räkna lite på det hela.

Riptides e bra för att de e svåra att döda. Inte för att de skjuter lite halv-pissigt(ungefär som en russ).
Vad gör markerlights för dem? Att blasten träffar 3 killar? För du måste ju inte stå i deepstrike formation. Eller 8-10 s6 träffar? Eller lite sms/1-2 meltor?
Då är jag mer orolig för punishers med prescience.
Jag tycker 8 twin linkade S5 skott som ignorerar cover är drygt att möta, särskilt när den får Bs4 eller 5. Sedan när det även kommer 12 S6 rending skott på Bs4-5 är inte heller så jävla rockigt. Och detta är bara från en ensam riptide.

Det faktum att den har intercept gör ju att den blir ännu värre då man faktiskt måste stå i deep strike formation om man landar inom 72" och line of sight. Sedan kan den ju ha Skyfire i samband med det så de där listorna som valde komp 1 för sin heldrake eller som körde inga fordon förutom Storm Talons är ju helt körda.

Sedan får den ju ALLTID linebreaker eftersom den har ett potentiellt 20" move närhelst den känner fört.

Och detta för mäktiga 200p.

Hade den haft 3+ save, då hade den varit helt ok. Men 2+ gör den så tålig att det inte ens är värt att skjuta på den om man inte har AP2.

Just nu kan du ju ha 2 riptides och 2 missilesides och 1 commander som hoppar mellan enheterna och ger dem mongo-egenskaper och du kompar fortfarande 0.

Varför ska inte andra riptiden räknas som 4 suits? Ett stegrande minus vore vettigt för en sådan enhet.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tau 6th

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Jag tycker 8 twin linkade S5 skott som ignorerar cover är drygt att möta, särskilt när den får Bs4 eller 5. Sedan när det även kommer 12 S6 rending skott på Bs4-5 är inte heller så jävla rockigt. Och detta är bara från en ensam riptide.
Hur använde du nova-reactorn till båda vapnen samtidigt ;)
Flogger skrev:Sedan får den ju ALLTID linebreaker eftersom den har ett potentiellt 20" move närhelst den känner fört.
Hur kan den ALLTID få det när det är 1/3 att ta ett wound istället för att klara sitt nova-test?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Tau 6th

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:Jag tycker 8 twin linkade S5 skott som ignorerar cover är drygt att möta, särskilt när den får Bs4 eller 5. Sedan när det även kommer 12 S6 rending skott på Bs4-5 är inte heller så jävla rockigt. Och detta är bara från en ensam riptide.
Hur använde du nova-reactorn till båda vapnen samtidigt ;)
Flogger skrev:Sedan får den ju ALLTID linebreaker eftersom den har ett potentiellt 20" move närhelst den känner fört.
Hur kan den ALLTID få det när det är 1/3 att ta ett wound istället för att klara sitt nova-test?
För man möter aldrig 1 utan minst 2 så då är oddsen rätt bra att lyckas med testet. Och även om du inte lyckas med det så hoppar du 13" och det är fortfarande rätt långt. Samt VET du ju om du lyckas innan du hoppar så då kan du göra det bästa vid tillfället.

Jo, man får bara använda novan till ett i taget, inte för att det spelar jättestor roll då det fortfarande är helt mongokongo.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Tau 6th

Inlägg av DHettNeck »

Jag vill bara flika in att jag också tycker att dom är ruggigt bra, men jag tycker att du överdriver det hela.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Tau 6th

Inlägg av daskad »

Man ska inte få in 3st på komp 0. Det är inte okej. De är så pass hårda att de borde kompa på efter andra. Alltid, oberoende på poängsumma
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Tau 6th

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Jag vill bara flika in att jag också tycker att dom är ruggigt bra, men jag tycker att du överdriver det hela.
Du är så söt när du håller med på ett förolämpande sätt :wub:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar