LBK mallen verion 2.0 feedback

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Jesusrosemus »

okej nu vill jag ju då vikta det du säger för ett kustom force field kompar ju ett nu oavsett antal modeller..
om jag spelar 100+ modeller och kustomforce field är vi ju uppe i 2 komp och därigenom får alltså en kustom forcefield och 100+ boys samma komp som 2 riptides (och med tanke på att riptides är vad som singelhandedly dödat metat är det ganska snällt)

Men okej för att ge feedback i form av vad jag fått som svar.

Om kustom force field nu kompas för att man kan ha 100+ modeller som får skydd vore inte då det logiska att ge forcefieldet 1 komp baserat på att armén har 100+ modeller?

jag menar om vi tar den turnering då vi spelar 1 komp. som ork kan jag välja mellan 90+ orker eller forcefield.

tau kan fortfarande klänga in 40 fire warriors, 60 kroots och sen med glädje ta en riptide att backa upp det med.

det känns ju mer fair om ork spelaren då kunnat ta 95 boys och ett forcefield iaf.

forcefieldet borde helt enkelt kompa 1 efter 100 modeller i armén.
och riptiden håller jag med om bör kompa iaf 2 efter den första för den är ju tokigt äckligt bra och nån påstår något annat kan jag endast tolka det som att den spelar det.

och personligen hade jag lätt klämt in 2 riptides 40 warriors 60 kroots 5 broadsides 1 marker drone till alla fyra grupper och lite mer gottgott utan att åka dit på mer än 2 komp (med tanke på vad dom andra armérna inte får in under 2 komp så hade jag lätt kunnat tagit det och totalt utklassat motståndet.)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av DHettNeck »

Du kan ju max ha 3 broadside utan komp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av refabricated »

@ Jesusrosemus
Det e bara de "vanliga" boysen som kompar på antal. Du kan alltid slänga in en drös med stormboys/lootas/grots eller w/e. Så lite mer än 89 kroppar får du nog in på komp 1.
Det funkar ju även till allies...

Så istället för att skriv ngt i stil med:
1 KFF if any of the following:
- more than 100 boys
- more than 130 modells in the army
- more than 5 vehicles in the army
- more than 2 BW in the army
- more than 3 allies vehicles in the army
- access to more than 4 telepathy spells in the army
- ...

Så valde vi att lägga ett minus på KFF. Det hade blivit ganska kladdigt annars.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Jesusrosemus »

okej faktiskt my bad men du lär ju ändå hålla med om att trots att jag byter ut 5 boadsides mot 3 i den delen så äre ju fortfarande en grym skillnad på dom två armérna?

och nontheless hade jag fortfarande inte övervägt ens en etheral, 2 broadsides, fler markerdrones före 2 riptides då som sagt vad andra får in på dom kompgränserna inte ens är i närheten så läskigt som att få in 2 riptides och ändå kunna bygga en relativt farlig övrig lista.

kontra orker i detta exempel som får lov att välja antigen 100+ orker med forcefield eller 15 lootas och antigen gå ner till 90- boys eller skippa forcefieldet vilket ändå båda är ganska super viktiga i dess överlevnads chanser mot tillexempel en riptide lista..

och om vi återgår till tillfället nu med 1 i komp på turneringen så fick ju en lista in en riptide kontra orker måste välja antigen 20 lootas (som kommer behövas för att ens göra sig av med en riptide) eller 1 force field med 90- boys i båda fallen.

och även om ni vill försöka få fram att orker inte är för hårt kompade så kanske det är så att tau åtminstonde är för snällt kompade.

(kan ju tilläggas att jag inte spelar orker själv men har gjort mer eller mindre hela min warhammer karriär och har vänner som spelar det. kontra har min lillebror som är 13 och spelar tau och jag kan ju lova er att tillochmed han skulle ha väldigt lätt att wooppa arslet ur orkerna med en tau lista innehållandes vad jag just skrev) och sen kan man ju börja diskutera hur vettigt närstrids systemet (som orkers grundstapel är) i 6th ed är... Men jag tänker försöka hålla mig på banan och faktiskt bara försöka formulera upp så många exempel som möjligt här för att försöka få fram min poäng med att antigen.

1. force fieldet borde ju antigen kompa 1 först om du har 100+modeller i listan eller x antal fordon (vet faktiskt inte hur många ni anser vara farligt nog men hitta på nått vettigt ni)
eller 2. Tau (mer specifikt riptide) Är på tok för snällt kompat. som sagt riptide 2 komp per riptide efter första den första kostar 1?
det är inte helt orimligt med tanke på för kontra nackdelarna. (keep in mind jag spelar inget av lagen just nu men argumenterar för hur drygt det vore att möta vice verse listor gentemot deras motpart under en turnering.. och det är väll det kompen är tillför att balansera så det blir en jämn/rättvis nivå mellan codexarna)

ps. srry för wall of text.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av DHettNeck »

Jesusrosemus skrev:1. force fieldet borde ju antigen kompa 1 först om du har 100+modeller i listan eller x antal fordon (vet faktiskt inte hur många ni anser vara farligt nog men hitta på nått vettigt ni)
eller 2. Tau (mer specifikt riptide) Är på tok för snällt kompat. som sagt riptide 2 komp per riptide efter första den första kostar 1?
det är inte helt orimligt med tanke på för kontra nackdelarna. (keep in mind jag spelar inget av lagen just nu men argumenterar för hur drygt det vore att möta vice verse listor gentemot deras motpart under en turnering.. och det är väll det kompen är tillför att balansera så det blir en jämn/rättvis nivå mellan codexarna)

ps. srry för wall of text.
Jag argumenterar egentligen inte emot en höjning av riptiden (vi får se hur många tau-listor som tar 2st på SM där det är komp 2 som gäller). Men dina argument är lite konstiga.

Tex så kommer ju en vettig lista med KFF automatiskt ha 100+ modeller efter att man tagit de 89*boyzen man får utan komp. Så att lägga in en sådan klausul är ju helt meningslöst då 100% av de vettiga listorna uppfyller den.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jesusrosemus
Inlägg: 127
Blev medlem: 04 aug 2010, 13:15

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Jesusrosemus »

okej klausulen hade ju gjort så man iaf kunnat spela roliga listor med något skydd iaf..
menar tillexempel har jag gjort många orklistor i mina dar som inte kommit upp i 100+ modeller (tro det eller ej) haft ett kff och endå vart rätt rolig att spela inte alls super kompetativ men endå haft en chans och tyvärr skulle den då ändå kompa värre bara för att det inte finns en sån gräns (mren vad vet jag kan vara så att jag spelar konstiga listor så kanske inte behövs en sån klausul. vet inte..

men ja jag hoppas fortfarande att fler riptide delen iaf löser sig.

sen hade jag en funderare med imperial armour saker..

tillexempel så håller jag nu på att bygga en deathkorpps of krieg armé (jag vet inte ekonomiskt försvarsbart alls)

men det jag undrar nu är ju då om jag skulle spela med dkok listan i imperial armour skulle jag då få 1 komp för varje enhet? trots att skillnaderna är dom kostar mer i poäng för +1ws och stuborn (men coola som fan och inte direkt op nånstans) utgå nu också från att jag kommer köra en infanteri lista med dränk dom i kroppar strategin.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av DHettNeck »

Visst kan man bygga dåliga listor med flit som kompar mer än vad dom borde. Dock förutsätter mallen att man gör optade val, så det är inte riktigt relevant.

IA är ej tillåtna i mallen alls, så jag förstår inte var du får ditt exempel ifrån.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Silvertejp
Inlägg: 997
Blev medlem: 20 feb 2010, 22:19

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av Silvertejp »

Orkerna har äldst och antagligen sämst codex nu, vilket gör dom svårkompade. Finns vissa saker som är uppenbart bra, som kompar, medan det finns väldigt mycket som helt enkelt inte presterar per poäng längre. Medan många av de nya arméerna bara har bra val. På så sätt är de arméerna väldigt mycket mer svårkompade.


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

keiko76
Inlägg: 364
Blev medlem: 22 feb 2012, 20:52

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av keiko76 »

Jag behöver klarhet i hur helldrake kompar. Är 2st komp 2 eller komp 3?!

Behöver verkligen ha klarhet i det.
Tacksam för svar.

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: LBK mallen verion 2.0 feedback

Inlägg av daskad »

2st kompar 3
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar