CSM, Orks och annat 6th

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Lillen »

Men för att gå tillbaka till min post innan så behöver vi se över kompen på necrons framför allt då de inte är den armé då var för några codex steg back. Mer och mer finner GW en egen power balans mellan de olika codexarna. Dom är inte vad dom var vid början av 6th. Utan är mer i fas med de nyare codexarna som finns idag.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Röde »

Lillen skrev:Den woundar mot ld. Men den woundar ju fortfarande. Och marken ger 2+ till att wounda. Så oavsett vad man woundar mot så är det fortfarande "to wound".
Tycker inte att ett sånt argument håller men då vet jag hur det spelas...

Efter att ha mött både komp 0 Tau och komp 2 Eldar i helgen så kommer jag inte skämmas ett smack för att ev. utnyttja en sådan regeltolkning. Necrons är skevt kompade just nu...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Zurken »

Du woundar på 2+ oavsett Toughness. Byt ut Toughness mot Leadership och du får samma effekt för Abyssal Staff.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Röde »

Zurken skrev:Du woundar på 2+ oavsett Toughness. Byt ut Toughness mot Leadership och du får samma effekt för Abyssal Staff.
Fast regeln för Deathmarks nämner inte ordet Toughness. Det står bara att de alltid skadar på 2+.
I regeln för staven står det att man jämför S 8 med Ld för att avgöra om man skadar. Hela regeln kring staven är ju ett undantag från ordinarie to wound-reglerna. Men tycker folk att man ska spela så för att medlemmar av ett Court generellt får ta del av "dödsmärkningen" så visst. Jag kan spela så. Det betyder inte att jag tycker tolkningen är riktig.

(Överlag tycker jag att undantagsregler får stå tillbaka för generaliserande regler mer och mer i tolkningssituationer i 40K. Synd tycker jag, men jag är rätt van att vara kärringen mot strömmen i såna här fall.)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av LillePer »

Förstår inte riktigt problemet? Man brukar jämföra styrka med toughness. Nu är det två andra värden mot varandra. Men det finns en regel som säger att enheten skadar på 2+ oavsett. Inga konstigheter.

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Lillen »

Ett förslag på komp. Kan behöva hjälp att utforma denna lite.

1 10v wraiths in the army. ( count each D-lord as 2 wraiths)
1 second unit of scarabs if there are 6 or more spyders in the amry
1 Each necron flyer
1 first Mindshackle scarabs on Destroyer Lord or if an Command Barge exists in the army
1 V8 vehicles and monstrous creatures. Count each first Annihilation barge, Command barge and Night Scythe as two. Count each second Annihilation barge and Night Scythe as three. And additional 1 if V11

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Lillen »

Funderar på att sänka necrons med det förslaget till 7 fordon istället för 8

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Flogger »

Lillen skrev:Ett förslag på komp. Kan behöva hjälp att utforma denna lite.

1 V7 wraiths in the army. ( count each D-lord as 2 wraiths)
1 Each unit of scarabs if there is a unit of canoptek spyders in the army
1 Each necron flyer
1 V1 Mind Shackle Scarabs (V0 if taken on d-lord or command barge)
1 V8 vehicles and monstrous creatures. Count each first Annihilation barge, Command barge and Night Scythe as two. Count each second Annihilation barge and Night Scythe as three. And additional 1 if V11

Så tycker jag det kan se ut. Då skulle man fortfarande kunna göra hårda necronlistor på komp 0.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Lillen »

Tycker inte varje enhet scarabs bör kompa med spindlar. För en enhet och tre spindlar är fortfarande hanterat och in kompar redan i monsterkomp. Andra enheten vid 6 spindlar är dock värre då du föder upp ettan och skickar iväg den. Sen kan man sakta föda upp tvåan och lagom skicka iväg den när ettan är död.

Två femor wraiths är också hanterbart utan D-lords. Små dakka tar ner wraiths hyfsat fort. Så v10 är lagom ändå om man räknar D-lord som två. Man kanske till och med ska räkna andra D-lorden som tre wraiths?

1 10v wraiths in the army. ( count first D-lord as 2 wraiths and second as 3 wraiths)

Annars håller jag med dig.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: CSM, Orks och annat 6th

Inlägg av Röde »

Fråga angående formulering i Necron-mallen:

1 Each Cryptek (if army includes Nightscythe) after the first with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff.

Har jag förstått rätt om jag påstår:

Cryptek med Voltaic staff i Nightscythe = komp 1 (och ytterligare 1 för flyern alltså komp 2 i praktiken)
Cryptek med Abyssal staff och Deathmarks med möjlighet att åka Nightscythe = komp 1 (2 enl. ex. ovan)
Cryptek med Abyssal staff och Deathmarks utan Nightscythe = komp 0
Senast redigerad av 2 Röde, redigerad totalt 8 gång.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Skriv svar