CSM, Orks och annat 6th
Re: CSM, Orks och annat 6th
Men för att gå tillbaka till min post innan så behöver vi se över kompen på necrons framför allt då de inte är den armé då var för några codex steg back. Mer och mer finner GW en egen power balans mellan de olika codexarna. Dom är inte vad dom var vid början av 6th. Utan är mer i fas med de nyare codexarna som finns idag.
Re: CSM, Orks och annat 6th
Tycker inte att ett sånt argument håller men då vet jag hur det spelas...Lillen skrev:Den woundar mot ld. Men den woundar ju fortfarande. Och marken ger 2+ till att wounda. Så oavsett vad man woundar mot så är det fortfarande "to wound".
Efter att ha mött både komp 0 Tau och komp 2 Eldar i helgen så kommer jag inte skämmas ett smack för att ev. utnyttja en sådan regeltolkning. Necrons är skevt kompade just nu...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Re: CSM, Orks och annat 6th
Du woundar på 2+ oavsett Toughness. Byt ut Toughness mot Leadership och du får samma effekt för Abyssal Staff.
Alexander Merinen
Re: CSM, Orks och annat 6th
Fast regeln för Deathmarks nämner inte ordet Toughness. Det står bara att de alltid skadar på 2+.Zurken skrev:Du woundar på 2+ oavsett Toughness. Byt ut Toughness mot Leadership och du får samma effekt för Abyssal Staff.
I regeln för staven står det att man jämför S 8 med Ld för att avgöra om man skadar. Hela regeln kring staven är ju ett undantag från ordinarie to wound-reglerna. Men tycker folk att man ska spela så för att medlemmar av ett Court generellt får ta del av "dödsmärkningen" så visst. Jag kan spela så. Det betyder inte att jag tycker tolkningen är riktig.
(Överlag tycker jag att undantagsregler får stå tillbaka för generaliserande regler mer och mer i tolkningssituationer i 40K. Synd tycker jag, men jag är rätt van att vara kärringen mot strömmen i såna här fall.)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
CSM, Orks och annat 6th
Förstår inte riktigt problemet? Man brukar jämföra styrka med toughness. Nu är det två andra värden mot varandra. Men det finns en regel som säger att enheten skadar på 2+ oavsett. Inga konstigheter.
Re: CSM, Orks och annat 6th
Ett förslag på komp. Kan behöva hjälp att utforma denna lite.
1 10v wraiths in the army. ( count each D-lord as 2 wraiths)
1 second unit of scarabs if there are 6 or more spyders in the amry
1 Each necron flyer
1 first Mindshackle scarabs on Destroyer Lord or if an Command Barge exists in the army
1 V8 vehicles and monstrous creatures. Count each first Annihilation barge, Command barge and Night Scythe as two. Count each second Annihilation barge and Night Scythe as three. And additional 1 if V11
1 10v wraiths in the army. ( count each D-lord as 2 wraiths)
1 second unit of scarabs if there are 6 or more spyders in the amry
1 Each necron flyer
1 first Mindshackle scarabs on Destroyer Lord or if an Command Barge exists in the army
1 V8 vehicles and monstrous creatures. Count each first Annihilation barge, Command barge and Night Scythe as two. Count each second Annihilation barge and Night Scythe as three. And additional 1 if V11
Re: CSM, Orks och annat 6th
Funderar på att sänka necrons med det förslaget till 7 fordon istället för 8
Re: CSM, Orks och annat 6th
Lillen skrev:Ett förslag på komp. Kan behöva hjälp att utforma denna lite.
1 V7 wraiths in the army. ( count each D-lord as 2 wraiths)
1 Each unit of scarabs if there is a unit of canoptek spyders in the army
1 Each necron flyer
1 V1 Mind Shackle Scarabs (V0 if taken on d-lord or command barge)
1 V8 vehicles and monstrous creatures. Count each first Annihilation barge, Command barge and Night Scythe as two. Count each second Annihilation barge and Night Scythe as three. And additional 1 if V11
Så tycker jag det kan se ut. Då skulle man fortfarande kunna göra hårda necronlistor på komp 0.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: CSM, Orks och annat 6th
Tycker inte varje enhet scarabs bör kompa med spindlar. För en enhet och tre spindlar är fortfarande hanterat och in kompar redan i monsterkomp. Andra enheten vid 6 spindlar är dock värre då du föder upp ettan och skickar iväg den. Sen kan man sakta föda upp tvåan och lagom skicka iväg den när ettan är död.
Två femor wraiths är också hanterbart utan D-lords. Små dakka tar ner wraiths hyfsat fort. Så v10 är lagom ändå om man räknar D-lord som två. Man kanske till och med ska räkna andra D-lorden som tre wraiths?
1 10v wraiths in the army. ( count first D-lord as 2 wraiths and second as 3 wraiths)
Annars håller jag med dig.
Två femor wraiths är också hanterbart utan D-lords. Små dakka tar ner wraiths hyfsat fort. Så v10 är lagom ändå om man räknar D-lord som två. Man kanske till och med ska räkna andra D-lorden som tre wraiths?
1 10v wraiths in the army. ( count first D-lord as 2 wraiths and second as 3 wraiths)
Annars håller jag med dig.
Re: CSM, Orks och annat 6th
Fråga angående formulering i Necron-mallen:
1 Each Cryptek (if army includes Nightscythe) after the first with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff.
Har jag förstått rätt om jag påstår:
Cryptek med Voltaic staff i Nightscythe = komp 1 (och ytterligare 1 för flyern alltså komp 2 i praktiken)
Cryptek med Abyssal staff och Deathmarks med möjlighet att åka Nightscythe = komp 1 (2 enl. ex. ovan)
Cryptek med Abyssal staff och Deathmarks utan Nightscythe = komp 0
1 Each Cryptek (if army includes Nightscythe) after the first with; Abyssal Staff (only if army includes Deathmarks) and/or Voltaic staff.
Har jag förstått rätt om jag påstår:
Cryptek med Voltaic staff i Nightscythe = komp 1 (och ytterligare 1 för flyern alltså komp 2 i praktiken)
Cryptek med Abyssal staff och Deathmarks med möjlighet att åka Nightscythe = komp 1 (2 enl. ex. ovan)
Cryptek med Abyssal staff och Deathmarks utan Nightscythe = komp 0
Senast redigerad av 2 Röde, redigerad totalt 8 gång.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.