Sida 4 av 12

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 21 jan 2014, 11:50
av egge
Jag är fortfarande inte säker på komp minuset till venomthropes. För mig låter det som att det är fortifications som skall bort. När jag har spelat med dem så måste man ha feel no pain på dem annars dör de.

Jag ser bara inte hur de överlever. En enhet på tre och en prime kanske klarar sig runda 1. Men det är ett antagande att motståndaren inte har broadsides, något ignore cover vapen eller indirekt eld.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 21 jan 2014, 11:57
av LillePer
LoS blockande terräng spelar oerhörd roll för deras prestation.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 21 jan 2014, 12:27
av egge
LillePer skrev:LoS blockande terräng spelar oerhörd roll för deras prestation.
Fast då skall de absolut inte kompa... ;)

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 21 jan 2014, 12:29
av Flogger
LillePer skrev:LoS blockande terräng spelar oerhörd roll för deras prestation.
Spelar NÖDVÄNDIG roll. Har du inte en LoS block så kommer de att dö.

Möter du Tau, så kommer de att dö oavsett då ett SMS i snitt dödar en venomthrope. Hur svårt är det att vara inom 36" med en devilfish/SkyRay? Gå 6" och sedan döda den jäveln.

Utan LoS blockers funkar inte venomthropes, det är ett faktum. Dagens meta har mer ignore cover är någonsin.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 21 jan 2014, 12:37
av LillePer
Nödvändig roll mot hårda tau och eldar. Det är faktiskt inte det enda man möter, framför allt i kompat klimat.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 21 jan 2014, 12:40
av Flogger
LillePer skrev:Nödvändig roll mot hårda tau och eldar. Det är faktiskt inte det enda man möter, framför allt i kompat klimat.
Hela Tau armén
Wave serpents
Skull cannons
Noise Marines
Hive guard
Thunderfire cannons
Legion Of the Damned
Colossus

Samt ALLA som har tillgång till divination kan få Perfect Timing.

Ignore cover finns överallt.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 21 jan 2014, 15:49
av LillePer
Skullcannon har ap5, även hiveguards dålig ap och kort range så går att spela runt. Sen skjuter de indirekt och även tfc/colossus så vad tjänar LoS block till då? Ja ignore cover finns överallt i spelet. Men tycker ändå att jag hade rätt i mitt första statement. LoS block är inte nödvändiga för att de ska funka mot andra åtstramade tau/eldar. (Ska man ha mer än lite sms/en Sköld som ignorerar cover så har man minst komp 1)
Sen att LoS block gör en stor skillnad är en annan sak.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 21 jan 2014, 16:11
av Mag-El
Anses de inte värda 1 i komp så spela isf utan dem för tillfället. Så analyseras situationen efter det sen. Jag spelar t.ex inte med Farseer eftersom jag inte bedömer inte denna pjäs att vara värd 1 i komp medan andra gör det. Jag har alternativ och jag utnyttjar dem.

Jag håller med Olof i frågan om Venomthropes, det kräver mer av sin spelare än kanske andra komppoäng men finns det några ruiner på bordet så kan det bli jobbigt. Även om bordet saknar ruiner så måste skyttespelaren avgöra var hans kanske viktigaste vapen skall skjuta, mot Venoms där bak eller det som närmare sig.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 21 jan 2014, 16:17
av Flogger
Visst är venomthropes bra, faktiskt jättebra.

Jag personligen är dock mer inne på att andra enheten ska kompa då det är först då man kan täcka ett stort område.

Re: LBK-mallen 2.2

Postat: 21 jan 2014, 18:47
av Fenris
Flogger skrev:
LillePer skrev:Nödvändig roll mot hårda tau och eldar. Det är faktiskt inte det enda man möter, framför allt i kompat klimat.
Hela Tau armén
Wave serpents
Skull cannons
Noise Marines
Hive guard
Thunderfire cannons
Legion Of the Damned
Colossus

Samt ALLA som har tillgång till divination kan få Perfect Timing.

Ignore cover finns överallt.
Låt inte "ignore cover" funka på fordon så löser man en del av det.