Sida 3 av 5

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Postat: 05 dec 2013, 13:30
av LillePer
Du får minus om du inte köpt tigirius?

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Postat: 05 dec 2013, 14:06
av bolterochkniv
LillePer skrev:Du får minus om du inte köpt tigirius?
innebär det att man får minus om man inte köpt libbe till sina DA också?

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Postat: 05 dec 2013, 14:09
av John_F
LillePer skrev:Du får minus om du inte köpt tigirius?
Jaha, gäller samma sak med Dark Angels då? Att inkvisitorn bara ger minus OM man köper en libbe och väljer divination? Om så är fallet ska man nog formulera kompregeln något annolunda..

Edit: ninjad

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Postat: 05 dec 2013, 14:18
av Halvar
John_F skrev:
LillePer skrev:Du får minus om du inte köpt tigirius?
Jaha, gäller samma sak med Dark Angels då? Att inkvisitorn bara ger minus OM man köper en libbe och väljer divination? Om så är fallet ska man nog formulera kompregeln något annolunda..

Edit: ninjad
varför då? har du ingen libbe så har just ditt primary detachment ingen möjlighet att ta divination.

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Postat: 05 dec 2013, 15:01
av refabricated
Syftet är att divination kostar komp om din primary inte har divination.

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Postat: 09 dec 2013, 14:24
av Ardhiel
Ett alternativ till commander komp förslaget är att man kan ta en support eller tank commander utan komp och kompa om man gör en batman.

Buffcommander borde då kunna Multi-Spectrum Suit, Command and Control Node och Puretide engram utan komp. Övrig 3 kombination kompar. Det ger att tank commander kan ta Iridium suit och Feel no Pain utan komp men inget mer. alla 2 kombinationer är fria.

Buff commander borde kompa direkt som alli.

Buffcommander buffar onekligen lika bra som nu, men dör direkt av en missile eller bättre, lätt att nöta ner osv osv

Liten ändring från förslaget.

Tycker inte heller det behövs ytterligare komp på markerlights utöver det första. ingen tar komp på markerlight eftersom det inte är värt det och tar man kompen för det bör man få ta fler. Vill någon ta 20 markerlight så varsigod. personen i fråga tappar massa skytte och kommer inte kunna använda alla markerlight. Efter första kompen balanserar det sig själv.

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Postat: 09 dec 2013, 19:06
av Flogger
Ardhiel skrev:Ett alternativ till commander komp förslaget är att man kan ta en support eller tank commander utan komp och kompa om man gör en batman.

Buffcommander borde då kunna Multi-Spectrum Suit, Command and Control Node och Puretide engram utan komp. Övrig 3 kombination kompar. Det ger att tank commander kan ta Iridium suit och Feel no Pain utan komp men inget mer. alla 2 kombinationer är fria.

Buff commander borde kompa direkt som alli.

Buffcommander buffar onekligen lika bra som nu, men dör direkt av en missile eller bättre, lätt att nöta ner osv osv

Liten ändring från förslaget.

Tycker inte heller det behövs ytterligare komp på markerlights utöver det första. ingen tar komp på markerlight eftersom det inte är värt det och tar man kompen för det bör man få ta fler. Vill någon ta 20 markerlight så varsigod. personen i fråga tappar massa skytte och kommer inte kunna använda alla markerlight. Efter första kompen balanserar det sig själv.
Tycker verkligen inte buffcommandern ska gå fri, han är alldeles för bra. Jag tillhör väl dem som tycker vi bara ska sätta:

1 Tau Commander


Så löser man alla problem med buff eller tank o.s.v.

Vill man ta en HQ som inte kompar i Tau tycker jag man ska ta fireblade eller darkstride, de är inte så bra.


Men nuvarande förslaget är en kompromiss :)

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Postat: 09 dec 2013, 20:04
av Fenris
Eldar:
4 wave serpents med scatter laser ger alltså komp 6? (jämför med att 3 land raiders ger komp 2 för SM)
Jag föreslår att wave serpent kompen tas bort, de kompas nog av var fjärde med front 12 och räkna dem med scatter laser dubbelt.

Wraiths 7 eller fler tillsammans med 2 farseers gör att de inte är troops eftersom de behöver ett HQ val som är en spiritseer för att göra dem troops, vilket borde endast göra det till Eldrad + Spiritseer som problematiskt, Eldrad är dock långt ifrån sin forna glans.
Fler än 10 som troops borde räcka som restriktion.

Imperial Guard
Chimeras är grymt jobbiga att skjuta sönder, framförallt för sina poäng. Jag föreslår därför att för var fjärde chimera och för varannan därefter läggs 1 poäng komp till.

Tau
Firewarriors är väldigt effektiva för sina poäng. Jag föreslår 25:e och varje 12 därefter ska ge 1 i komp.

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Postat: 09 dec 2013, 20:11
av Röde
Jag tycker det börjar kännas som att hela idén med LBK-mallen är i fara... Ett fåtal saker i de olika arméerna som straffas hårt med komp minus. Nu med allt pill har vi snart en ny RT-mall istället.

Re: LBK-mallen 2.1 BETA

Postat: 09 dec 2013, 20:35
av daskad
Fenris skrev:Eldar:
4 wave serpents med scatter laser ger alltså komp 6? (jämför med att 3 land raiders ger komp 2 för SM)
Jag föreslår att wave serpent kompen tas bort, de kompas nog av var fjärde med front 12 och räkna dem med scatter laser dubbelt.

Imperial Guard
Chimeras är grymt jobbiga att skjuta sönder, framförallt för sina poäng. Jag föreslår därför att för var fjärde chimera och för varannan därefter läggs 1 poäng komp till.
Du menar alltså att Wave Serpents och Chimeras ska kompa lika? Jag är ledsen men jag sitter här och skrattar åt det just nu.