LBK-mallen 40K 6th V1.3

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Sv: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Pärssi »

LillePer skrev:Burning chariot går inte att spela med. Heavy 1 flamer... Jättekonstiga stats.

Ja, men den kommer säkert få en errata, jag tror inte att GW menade att den ska vara move or fire...

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Flogger »

Fortfarande, att få minus för 4 psyker levels när man kan skjuta typ max 10 skott per runda? Om man spelar alla skytte-enheter dvs.? (varav flera är apdåliga) Det känns inte riktigt rätt.

Någon som har något argument till varför de borde få minus för 4 psyker levels? :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Yabob »

Du får minuset först vid Mastery Level nummer 5 (förutsatt att det är 1850pts som spelas). När man sätter in värdet i formeln så ska man sätta ett > på resultatet.

Utan något kompminus kan man spela 4 Heralds of Tzeentch med Locus of Conjuration och varsin enhet Horrors (16+ modeller). Varje enhet Horrors (innan de börjar dö, men det gäller ju typ allt i spelet) med tillhörande Herald öser ur sig 6d6 Str6 skott varje runda (om du inte failar testen).... och då har vi ändå inte gett extra level till Heralds. Per runda blir det då totalt 24d6 Str6 skott om allt går väl. Vet en del arméer som skulle vara avundsjuka på sådant skytte.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Blom »

Yabob skrev:Du får minuset först vid Mastery Level nummer 5 (förutsatt att det är 1850pts som spelas). När man sätter in värdet i formeln så ska man sätta ett > på resultatet.

Utan något kompminus kan man spela 4 Heralds of Tzeentch med Locus of Conjuration och varsin enhet Horrors (16+ modeller). Varje enhet Horrors (innan de börjar dö, men det gäller ju typ allt i spelet) med tillhörande Herald öser ur sig 6d6 Str6 skott varje runda (om du inte failar testen).... och då har vi ändå inte gett extra level till Heralds. Per runda blir det då totalt 24d6 Str6 skott om allt går väl. Vet en del arméer som skulle vara avundsjuka på sådant skytte.
Som dessutom har re-roll to hit/ignorerar cover/tvingar en att slå om sina lyckade save.
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Flogger »

Yabob skrev:Du får minuset först vid Mastery Level nummer 5 (förutsatt att det är 1850pts som spelas). När man sätter in värdet i formeln så ska man sätta ett > på resultatet.

Utan något kompminus kan man spela 4 Heralds of Tzeentch med Locus of Conjuration och varsin enhet Horrors (16+ modeller). Varje enhet Horrors (innan de börjar dö, men det gäller ju typ allt i spelet) med tillhörande Herald öser ur sig 6d6 Str6 skott varje runda (om du inte failar testen).... och då har vi ändå inte gett extra level till Heralds. Per runda blir det då totalt 24d6 Str6 skott om allt går väl. Vet en del arméer som skulle vara avundsjuka på sådant skytte.
24 D6 S6 skott som har 50% chans att inte ens påverka enheter med level 2 psykers och 16% chans att inte påverka enheter överhuvudtaget och då får man inte skjuta alls. Horrors är IMO helt värdelösa att köra nu. Det du räknar upp där kostar även 1000p, förutsatt att man kör 20 horrors i varje enhet. 24D6 är även ca 80-85 skott, som ska träffa på 4+ och sedan inte bli förnekade av en sketen deny the witch. De får även inte använda overwatch på detta. Jag ser förövrigt ingen anledning att någonsin spela horrors med nya codexet om man inte vill spela fluffigt och köra endast tzeentch tex.

Att man inte får spela med en level 3 greater daemon och en level 2 demonprins utan minus är för mig obegripligt när man inte har något skytte i armén alls förutom en Ap4 battle cannon och lite AP 4 och 5 flamers (om man rullar dem som rewards) samt en chariot som just nu inte ens får skjuta sin AP3 torrent (vilket så gott som är one use only eftersom chariots stendör så fort de deployas).
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Yabob »

Grejen är ju att till Greater Daemons och Prinsar så vill man ju inte ha skyttepowers... där är man ju ute efter saker som ger plus i stats eller andra fördelar, då dessa framför allt ska bråka i närstrid. Känns ju inte helt rätt om en Great Unclean One med två Biomancy och en prins med tre Biomancy inte skulle ge komp.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Flogger »

Yabob skrev: Känns ju inte helt rätt om en Great Unclean One med två Biomancy och en prins med tre Biomancy inte skulle ge komp.
Jo, det är precis så det känns. En great unclean one går 6" per runda och kan inte springa, utan biomancy och plus i T så dör den relativit enkelt. Man KAN deepa den om man vill, då kanske den bara behöver stå ut med 1-2 rundors skytte, men även då kan folk bara gå ifrån den.

Jag tror att ni överskattar de nya demonernas psychic powers och skytte.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Pärssi »

Det svåra är det som Yabob är inne på; att kompa något som kanske händer (då du väljer spells långt efter att din komp är satt, du blir då kompad för den hårdaste möjliga kombon, inte den du kanske sen väljer).

Som jag tolkar diskussionen ovan så handlar det om att man som demon vill komma åt skytte, dvs Change powers. Problemet ur ett komp-perspektiv är att nästan varje gubbe som kan välja change även kan välja en av de absolut starkaste lore: s som finns, Divination.

Risken är alltså stor att man kan spamma divination, men jag förstår helt att demoner är svaga i skyttet så vad sägs om något i stil med (jag har INTE funderat ut alla elaka kombos som detta kan leda till, utan är ett första försök...);

When adding up mastery levels with Daemons as primary detachment do not count the second and fourth mastery level from Heralds of Tzeentch

Då kommer den första och den andra level 2:an of Tzeentch räknas som varsin etta, totalt 2 levlar. sen kan ha 2 levlar från biomancy eller annat utan att få komp, vad har jag missat?

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Flogger »

Pärssi skrev:Det svåra är det som Yabob är inne på; att kompa något som kanske händer (då du väljer spells långt efter att din komp är satt, du blir då kompad för den hårdaste möjliga kombon, inte den du kanske sen väljer).

Som jag tolkar diskussionen ovan så handlar det om att man som demon vill komma åt skytte, dvs Change powers. Problemet ur ett komp-perspektiv är att nästan varje gubbe som kan välja change även kan välja en av de absolut starkaste lore: s som finns, Divination.

Risken är alltså stor att man kan spamma divination, men jag förstår helt att demoner är svaga i skyttet så vad sägs om något i stil med (jag har INTE funderat ut alla elaka kombos som detta kan leda till, utan är ett första försök...);

When adding up mastery levels with Daemons as primary detachment do not count the second and fourth mastery level from Heralds of Tzeentch

Då kommer den första och den andra level 2:an of Tzeentch räknas som varsin etta, totalt 2 levlar. sen kan ha 2 levlar från biomancy eller annat utan att få komp, vad har jag missat?

Jag tycker du missar att detta inte handlar om Tzeentch heralder, det handlar om alla psykers i codexet. Att ge minus för en level 3 Greater Daemon och en level 2 Prince känns helt enkelt inte rätt. Ett av de bästa sätten att skydda sig mot skytte är att skjuta tillbaka, detta kan demonerna inte göra över huvudtaget. Därför behöver de psychic powers som skyddar dem istället.

Osv.
Sådana restriktioner hade känts lika vettiga som psychic power minuset.
Sedan tycker jag psychic power minuset i grund och botten är helt onödigt då det bara förstör för arméer som demoner och nids (som inte är särskilt hårda) medan de flesta andra är opåverkade då de sällan har fler än 4 levels ändå.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: LBK-mallen 40K 6th V1.3

Inlägg av Zurken »

2 GoU med Biomancy spells ska ge minus. Försök skjuta ut något med T8-10 med 3+ cover och eventuell FnP/It will not die. Tål man så mycket spelar det inte så stor roll att man bara flyttar sig 6" per runda, man kommer fram och blockar objektiven tids nog.
Alexander Merinen

Skriv svar