LBK mallen v1.5 BETA2

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av Flogger »

Föreslår en ändring till demonkompen, mest i formuleringen för att kompen ska kunna följa med på olika poäng.

1 V2 Flying Monstrous Creatures (an additional 1 for each thereafter)


Mest för att allt som har V framför sig följer med på olika poängsystem. Detta blir samma resultat i slutändan men innebär att man kan öka poängen upp och ner och minuset i kompen följer med i poängen.

Jag tycker det är ganska mongo att få in 2 greater daemons som flyger på 1250 komp 0. Eftersom LBK mallen används (och är tänkt att kunna användas?) till fler poäng än 1850.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Tycker ni kan slopa v50 pulseweapon minuset på etheralen.

Det jag menar är att Invocation of the Elements säger att alla _modeller_, inte units, inom 12 får bonusen. Påverkar ifs bara skytte och FnP. Men det e ju skyttet som kompas. Så inget mer "en modell inom 12'' skjut som fn".
(Upptäckte själv detta idag och är medveten om att de flesta nog spelar denna regel fel.)

page 104, Tau codex
"... The Etheral, and all friendly non-vehicle Tau Empire models within 12'' benefit from the power ..."
Jag tycker att du läser regeln fel (även dom på ETC-FAQn). Läser man hela meningen så står detta:
The Ethereal, and all friendly non-vehicle models from this codex in units within 12",
benefit from the effects of the elemental power until the start of the Ethereal's next Movement phase
Det är till enheten man mäter 12", inte till modellerna. Jag förstår att man kan läsa det som att det är modellerna man ska mäta till, men jag tycker det är rätt tydligt att det är enheten man mäter till. Att dom nämner models är ju bara för att dom säger "non-vehicle models".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av refabricated »

Du har rätt. Jag läste inte allt, men varför kan de inte hålla sig till ett sätt att skriva? "friendly units within..."?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Du har rätt. Jag läste inte allt, men varför kan de inte hålla sig till ett sätt att skriva? "friendly units within..."?
Absolut. Det är ett väldigt udda sätt att skriva det på.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

jocke01
Inlägg: 26
Blev medlem: 18 jan 2013, 11:45

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av jocke01 »

Jag fick blandade svar på Zoanthrope frågan och ingen nämnde om det räknades med codex powers också eller bara rulebook powers.

Gäller det att man bara räknar powers från de zoantrhopes man lägger till efter den första?

Gäller det att man inte räknar powers på zoanthropes?

Gäller det både rulebook och codex powers?

Tycker själv inte att codex powers inte borde kompa då det är deras enda vapen och går ej att välja bort.

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av Pärssi »

jocke01 skrev:Jag fick blandade svar på Zoanthrope frågan och ingen nämnde om det räknades med codex powers också eller bara rulebook powers.

Gäller det att man bara räknar powers från de zoantrhopes man lägger till efter den första?

Gäller det att man inte räknar powers på zoanthropes?

Gäller det både rulebook och codex powers?

Tycker själv inte att codex powers inte borde kompa då det är deras enda vapen och går ej att välja bort.
Vi tar tyvärr ingen hänsyn till vart du väljer dina powers ifrån på kompen då vi utgår från att du alltid tar det bästa ;-)

Du ska inte räkna två powers som genereras av Zoantrhoperna, så om du har X Zoanthroper så räknar du bort två powers när du adderar ihop hur många powers du har totalt i listan.

Vi klarar ut detta i nästa version:
the first two Powers generated from an Zoanthrope

Användarvisningsbild
Simb4
Inlägg: 323
Blev medlem: 20 apr 2012, 00:19
Ort: Stockholm

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av Simb4 »

Räknas penitent engines till vehicles kompen för systarna?

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av Pärssi »

Flogger skrev:Föreslår en ändring till demonkompen, mest i formuleringen för att kompen ska kunna följa med på olika poäng.

1 V2 Flying Monstrous Creatures (an additional 1 for each thereafter)


Mest för att allt som har V framför sig följer med på olika poängsystem. Detta blir samma resultat i slutändan men innebär att man kan öka poängen upp och ner och minuset i kompen följer med i poängen.

Jag tycker det är ganska mongo att få in 2 greater daemons som flyger på 1250 komp 0. Eftersom LBK mallen används (och är tänkt att kunna användas?) till fler poäng än 1850.
Bra förslag, tack.

Pärssi
Inlägg: 1108
Blev medlem: 01 sep 2010, 09:47

Re: LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av Pärssi »

Simb4 skrev:Räknas penitent engines till vehicles kompen för systarna?
ja.

Efter en del räknande så kommer vi troligtvis höja upp systrarna till 8 fordon som gräns.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

LBK mallen v1.5 BETA2

Inlägg av Flogger »

När kommer nästa version? :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar