Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Allting som rör rankingen

Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Ja, på något sätt.
36
80%
Nej.
9
20%
 
Antal röster: 45

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Inlägg av Jocke Rapp »

Ska rankingen ta hänsyn till lagturneringar, dubbelturneringar och andra multispelarturneringar? Efter BSK var det många som frågade mig hur det här ska räknas till rankingen och jag har även fått frågan förut, appropå Varbergsturneringen och liknande. Vad anser folket?

Notera även att om det blir en JA-majoritet så måste man fundera lite på hur dom ska räknas. Om man tar BSK som exempel kan man antingen räkna det som en stor turnering med 72 deltagare och 4 förstaplatser, 4 femteplatser, 4 niondeplatser osv. Man kan också räkna det som en turnering med 18 deltagare fast där rankingenpoängen för varje placering ges till alla i laget. Andra tankar?

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Inlägg av Argos »

Det vore bra om lag- och dubbelturneringar får vara med i rankingen, tror det ökar intresset för rankingen, svenska40k och de turneringar som annars inte fått vara med i rankingen.

Jag tycker det skall räknas som: "en turnering med 18 deltagare fast där rankingenpoängen för varje placering ges till alla i laget". Då kommer lagturneringar ge lite lagom mycket poäng. Känns lite fel om är lika mycket värt att vinna BSK som det är att vinna en turnering med 72 deltagare (som är mycket svårare).

Användarvisningsbild
Elrik
Inlägg: 228
Blev medlem: 06 okt 2008, 01:52
Ort: Banjoland

Re: Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Inlägg av Elrik »

Finns det batalj-poäng för varje spelare kanske man kan räkna ihop dem, men det blir ju lite taskigt för offerlammen :)
Men jag tycker nog som Anders.
"Dom kallar mig Gud."

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Inlägg av Delirium »

Anders har rätt.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Inlägg av Snot »

Jag räknar med att ingen hör mina endless cries när det gäller rankingens redan existerande o-exakthet, men jag vill lägga in en åsikt om att halvera värdet efter att folk har delat på poängen, för att kompensera för all extra randomness som kommer i en lagturnering som du annars kan undvika på egen hand.

Sen vill jag ta som ett exempel, och tro att iaf några tycker så, jag själv är lite kluven.

Om rankingen ska ses som något alls, och lagturneringar ska räknas, så blir det mycket mindre intressant att spela med några polare som inte spelar så ofta, jämfört med att försöka göra så många dream teams som möjligt :P

Men jag är väl lite extra cynisk idag bara.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Delirium
Inlägg: 561
Blev medlem: 09 okt 2008, 09:27
Ort: Göteborg

Re: Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Inlägg av Delirium »

Det är du nog faktiskt. (Tänkte använda en smiley men de är för fula)

Om lagturneringar räknas som de har x (i det här fallet 18) deltagare, men fyra pers på varje placering, blir det väl exakt lika intressant att skapa ett dream team som det blir att optimera för att vinna en turnering med 18 spelare. Det vill säga rätt ointressant.

Jag tror man får acceptera att det blir lite konstigt, men återigen, det är bara en 18-spelarturnering, så effekten av resultatet borde inte bli alltför långtgående.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Användarvisningsbild
Elrik
Inlägg: 228
Blev medlem: 06 okt 2008, 01:52
Ort: Banjoland

Re: Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Inlägg av Elrik »

[quote="Delirium"]Tänkte använda en smiley men de är för fula[quote]

Så kan du inte säga nu när :L finns. Jag har ju ritat den själv. Glad gubbe med lite vitt dregel i mungipan är väl fint?
"Dom kallar mig Gud."

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Inlägg av Argos »

Elrik skrev:Glad gubbe med lite vitt dregel i mungipan är väl fint?
Trodde det var en glad gubbe som fått en facial...

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Argos skrev:Känns lite fel om är lika mycket värt att vinna BSK som det är att vinna en turnering med 72 deltagare (som är mycket svårare).
Va?! Att vinna BSKs lagturnering är väl det stårsta man kan göra som gubbspelsnörd? ;)
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Ska man räkna med lag- och dubbelturneringar?

Inlägg av speedfreek »

Håller med om 4 ettor á 18 spelare osv.
Och samma sak när det gäller dubbeltrubbel.

Skriv svar