Jag är med på att det kan vara kul att se andra saker än en ren föreningsranking, såsom Simon skriver. Jag är dock inte med om att alla tre är en föreningsranking.
"Vilken förening har mest poäng" Kommer med största säkerhet betyda "Störst aktivt turneringsspelande förening". Inte samma sak som bäst förening.
"Top 5" kommer betyda: "Vilken förening har de bästa fem spelarna?" Vilket inte heller är detsamma som en föreningsranking.
Jag ser inte hur det kan bli annat än att just alla i en förening blir representerade för att få en rättvis bild av hur bra en förening är. Jag vill veta hur svårt motstånd en slumpmässigt vald medlem från en förening kan räkna med att få från en annan slumpmässigt utvald medlem från en annan förening. Jag vet inget annat bra sätt att representera en förening på ett effektivt sätt än att låta alla medlemmar få vara med och representera sin förening och även ha det på en sådan enkel nivå att herr Rapp orkar syssla med det.
Så skulle vi ta alla som är med i en förening och slå ihop allas poäng och sedan slå ut på ett medel så tror jag vi får två resultat:
1. Alla blir motiverade att spela fler turneringar. Spelar man två turneringar under 18 månader så bidrar man med (antagligen) dubbelt så mycket med poäng till en förening än om man bara åker ut på en. Så jag tror folk blir mer motiverade att spela på många turneringar, vilket jag ser som positivt.
2. Alla får vara med och representera sin förening. Jag tror det kan bli mycket viktigt att få med dem som inte är så högt rankade (de flesta som är här på forumet är "relativt högt rankade", känner jag det som) för att uppmuntra till mer deltagande på turneringar.
Så visst, Top 5 kan vara intressant. Men jag tror det bara blir mest intressant för de top 5 och inte för en förening som helhet. Så det tycker inte jag skall vara en föreningsranking.
Störst förening ser vi lättare på antal deltagare så jag tycker inte vi behöver räkna ut rankingpoäng för det. Men det kan vara kul och se hur stora föreningar är, dock.
Nu skall jag sluta upprepa mig och låta diskussionen gå vidare