Föreningsranking

Allting som rör rankingen
Simon Talltorp
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 mar 2009, 16:00

Re: Föreningsranking

Inlägg av Simon Talltorp »

check.
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

egge
Inlägg: 2100
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:03

Re: Föreningsranking

Inlägg av egge »

Hur går det? Börjar bli sugen på att få ett första utkast på en föreningsranking som man skulle kunna kommentera (även om jag tror allt har sagts).
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Föreningsranking

Inlägg av Jocke Rapp »

Admin har aningens fullt upp för tillfället. Vad som vore kul är andra människor med kunskaper i SQL och PHP som är sugna på att engagera sig i rankingen. Bara att höra av sig!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Föreningsranking

Inlägg av Asplund »

Hur knepigt är PHP att lära sig?

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Föreningsranking

Inlägg av Jocke Rapp »

Äsch, det går nog rätt fort. Do it!

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Föreningsranking

Inlägg av Asplund »

Kanske tar mig en titt på PHP så jag kan hålla SQL kunskapen i form.

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Föreningsranking

Inlägg av PeterWelzien »

Jag har pysslat lite med PHP och MySQL. Om det är något specifikt som behöver göras så är det bara att PMa mig så kan jag nog fixa det.

Eller maila mig på {mitt förnamn} snabel-a {mitt efternamn} punk se
/Peter Welzien

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Föreningsranking

Inlägg av Jocke Rapp »

Nja, det är nog snarare så att jag skulle behöva någon som är villig att engagera sig och bli en del i teamet än att bara fixa ett specifikt stycke kod.

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: Föreningsranking

Inlägg av PeterWelzien »

Jag kan tänka mig att bli medansvarig och hjälpa till med siten. Jag tänkte mest att det kanske blir smidigare att dela upp arbetet så man får ett ansvarsområde var.

Dock så känner jag att jag bör säga att jag inte har någon formell utbildning i PHP och den enda jag har i SQL är en administrationskurs i MS SQL Server 2000 med grundläggande SQL. För övrigt så är jag självlärd. Jag har gjort ett par PHP/mySQL-applikationer för enbart personligt bruk som jag kör på min egen server.

Maila gärna om du/ni vill veta mer om vad jag kan. Men som sagt var, jag kan gärna tänka mig bli en del i teamet och hjälpa till med siten.
/Peter Welzien

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Föreningsranking

Inlägg av Jocke Rapp »

Nu känner jag mig redo att brottas med föreningsrankingen på allvar. Jag kan dock erkänna att jag inte är helt övertygad om vilket av två möjliga metoder att mäta som jag vill använda. Jag vill bara ha en, för att jag vill att det ska vaar självklart vad man menar med föreningsrankingen.

A) Man mäter de bästa X i varje förening och slår ihop deras poäng. X kan vara t.ex 5 eller 10.

B) Man slår ihop poängen för alla i en förening som ligger på top Y i rankingen. Y kan vara t.ex 40 spelare eller övre halvan.

Fördelarna med A är att alla föreningar får en ranking, oavsett hur långt ner på rankingen deras spelare ligger. Dessutom finns inga direkta storleksfördelar (så länge man har X spelare).

Om man däremot använder B så mäter man alla bra spelare i föreningen, inte bara ett fast antal. Effekten av det blir att man verkligen kan visa vilka föreningar som har alla dom bra spelarna. Dock blir processen väldigt beroende av att man sätter Y rätt, annars kommer stora föreningar helt dominera rankingen eftersom de har fler spelare som räknas med.

Utöver detta tänker jag även göra egges "medelranking" men den kommer inte att bli den primära föreningsrankingen.

Skriv svar